EVENIMENT CULTURAL LA SUPERLATIV
Premiera cu ``Raymonda`` de Alexander Glazunov, balet clasic, are o calitate de înalt nivel artistic pe mai multe planuri. Primul ar fi virtuozitatea la care a ajuns ansamblu de balet al Operei Naționale București, în proiectul lui Maki Asami - regie și coregrafie și a maestrului de repetiții Takako Nishikawa. Cel de al doilea plan sunt costumele excelent concepute de Viorica Petrovici, foarte numeroase care dau substanță vizuală fiecărui moment, colorează atractiv reprezentația, în decorul bine gândit de Adrian Damian, minimalist, dar cu sens pentru subiect. Rezultatul este un spectacol grandios care arată o revitalizare a scenei lirice și de balet din București.
Nu pe ultimul plan al superlativelor, este curajul de a introduce în repertoriu pentru prima oară ``Raymonda``, de când funcționează de o sută de ani Opera, aflată acum la ceas aniversar. ``Raymonda`` este considerată de dansatori o partitură de mare dificultate profesional tehnică pentru interpretare. Solicită un efort major pentru soliști și ansamblu. Baletul clasic sau modern, specificăm, nu are la bază un libret pentru a fi respectat riguros, ca în demersul operei lirice. Tratează doar un subiect, libretistul este regizorul - coregraf care ilustrează scenic subiectul în armonie cu partitura muzicală. Regizorul trebuie să coordoneze cu sens major acțiunea și relațiile dintre personaje, ca apoi coregraful să o ilustreze.
``Raymonda``, cu premiera în 1898 de la Sankt Petersburg pe muzica lui Alexander Glazunov, a beneficiat de inspirația lui Marius Petipa – dansator și coregraf de excepție care a revoluționat baletul clasic. Are la bază un subiect universal - dragostea învinge întodeauna, inspirat fiind de o legendă medievală. În Franța, la un castel, fiica regelui, Raymonda e dorită de doi bărbați – Jean de Brienne care pleacă în cruciadă și Abderachman, un prinț sarazin. În timp,versiunile scenice pe acest subiect au fost mereu diferite.
La Opera Națională întâlnim o adaptare deosebită după conceptul lui Marius Petipa, realizată de regretata Maki Asami (1934 – 2021) prin maestrul de repetiții Takako Nishikawa. Spiritul creator european și cel japonez, se înfrățesc inspirat.
Maestra Maki Asami urmează linia generală a conceptului lui Marius Petipa, de la debutul acestei opere clasice de balet, dar intervine pentru susținerea explicită a subiectului și printr-un prolog cu cei doi îndrăgostiți – Raymonda și Jean de Brienne. Maki Asami a susținut un lucru foarte important - coregraful trebuie să fie și regizor pentru ilustrarea unui proiect de balet clasic. Rezultatul crezului său artistic, este senzațional și în reprezentația Operei Naționale. Soliștii și ansamblu, nu sunt numai executați axați tehnic pe expresie, dar și actori care trăiesc intensiv fiecare moment al acțiunii.
Tehnic baletul clasic solicită ansamblu, nu doar ca o figurație de atmosferă, ci drept participant activ la acțiune, dar cu o sincronizare perfectă a expresiei. În această reprezentație, ansamblu demonstrează un nivel profesional desăvârșit. Are în dotare viitori soliști, dovadă fiind și RIN OKUNO care a funcționat în acest ansambu mai mulți ani, iar acum devine prim solistă a Operei Naționale în rolul lui Raymonda. Este un ``fulg`` pe scenă nu doar prin execuția tehnică impusă de baletul clasic, ci și prin grația cu care trăiește interior fiecare moment al acțiunii. Executant tehnic desăvârșit, Robert Enache construiește personajul Jean de Brienne în relație cu partenera, cu mare sensibilitate . Se dovedește un balerin – actor demn de apreciat și Valentin Stoica în Abderachman. Cei trei interpreți sunt miezul subiectului și îl ilustrează ireproșabil în compania ansablului.
Evoluțiile personajelor centrale sunt completate prin o serie de interpretări de prim plan în secvențe particulare, realizate cu rafinament de Erina Yoshie (Clemence), Kana Arai (Henriette), Sergiu Dan (Bernard), Răzvan Cacoveanu (Beranger), Antonel Oprescu (King Andrew), Monica Petrică (Cuontess de Doris), Margaux Chesnaias și Karen Saito în variațiuni, Alexandra Gavrilescu și Ionuț Diniță , ca și colegii lor în dansuri de caracter. Ansamblu deține balerini de valoare.
Muzica lui Alexander Glazunov, este reușit interpretată de orchestra Operei, sub bagheta dirijorului Iurie Florea, atent la nuanțele ei romantice.
Indiferent de vârstă, ``Raymonda`` oferă spectatorilor mulțumire și emoție într- un spectacol de balet clasic, cu momente speciale de dans de caracter, captivant și cu sens major realizat. Este un adevărat eveniment cultural această demonstrație că nu are granițe colaborarea culturală, acum româno – japoneză, pentru a încânta sufletul căruia te adrsezi. Eleganța, grația servesc tema acestui balet clasic, excelent realizat.
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere