RUŞINOASA PRESTAŢIE A UNOR ACTORI CUNOSCUŢI
Luni 7 decembrie, am vizionat la PALATUL NAŢIONAL AL COPIILOR ( !!! ) spectacolul “O noapte furtunoasă” de I.L.Caragiale. O sală de peste 600 de locuri era plină, nu de copii, cum s-ar putea crede – slavă Domnului, având în vedere vulgaritatea reprezentaţiei şi călcarea în picioare a piesei lui Caragiale -, ci de spectatori maturi, iubitori de teatru, plătitori a 60 de roni, adică 600 de lei vechi pentru un bilet. Veniseră să-i vadă pe Maia Morgenstern actriţa Teatrului Naţional “I.L.Caragiale” ( Veta), Doru Ana, profesor UNATC şi actor la Teatrul “Bulandra” (Jupân Dumitrache), Mircea Rusu, profesor UNATC şi actor la Teatrul Naţional “I.L.Caragiale” (Nae Ipingescu), Ioana Calotă, actriţă a Teatrului “Nottara” (Spiridon), Raluca Petra, actriţă a Teatrului Naţional “I.L.Caragiale” (Ziţa), Gyuri Pascu din grupul Divertis (Rică Venturiano) şi Tudor Aaron Istodor, tânăr actor independent (Chiriac). Afişul indica doar că producţia acestui penibil spectacol aparţine lui Eugen - Liviu Pătraşcu şi Gabi Popescu, fără a nominaliza regia, scenografia sau ilustraţia muzicală. În urma unei documentări am descoperit că regia ar fi aparţinut cândva lui Gelu Colceag, rector al UNATC, care şi-a retras semnătura de pe afiş. Anunţat la 19.30 spectacolul a început la ora 20.00 fără pic de respect pentru spectatorii plătitori a 600 lei vechi pentru un billet la Palatul Naţional al Copiilor !!! Nici măcar scuze pentru întârzierea de 30 de minute nu s-au prezentat spectatorilor.
În sfârşit, s-a ridicat cortina pe ilustraţia muzicală a unei manele cunoscute. În atenţia subiectului fiind lumea mahalalei, maneaua respectivă putea fi potrivită. Apel la manele s-a mai făcut pe parcursul reprezentaţiei în care însă, lumea lui Jupân Dumitrache era departe de o mahala. Aşa cum se manifestau personajele păreau a fi desprinse dintr-un divertisment tv. însoţit de indicaţia, “interzis celor sub vârsta de 18 ani”. Momentele vulgare din “Vacanţa Mare” erau profesional concepute faţă de cum bâţâiau din funduleţe şi erau ciupite de această parte dorsală, Ziţa (Raluca Petra) şi Veta (Maia Morgenstern) de către Spiridon (Ioana Calotă), ca să oferim doar un exemplu pentru a respecta decenţa blogului. Încă de la cunoscutele scene de la început, istorisirea păţaniilor de la “Iunion” ale familiei sale de către Jupân Dumitrache (Doru Ana) şi citirea articolului din “Vocea Patriotului Naţionale” de Ipingescu (Mircea Rusu), se anunţau semen de vulgaritate prin “îmbunătăţirea” replicilor lui Caragiale, prin transformări de cuvinte şi accente în rostire. Oferim un exemplu minor prin replica “Sfânta Constituţiune, şi mai ales cei din masa poporului”, unde “MASA” devenea “MĂSA …”. Au urmat apoi numeroase trunchieri de replică încărcate de vulgaritate. Prima apariţie a lui Chiriac (Tudor Aaron Istodor) părea promiţătoare, dar evoluţia ulterioară a personajului era lipsită de elementara logică dictată de relaţiile dintre personaje, structurate de Caragiale. Intervenţia lui Spiridon (Ioana Calotă) anunţa de la început prin ţinută, o cavalcadă de vulgarităţi. Pantalonii personajului aveau ostentativ turul rupt, iar actriţa folosea insistent ruptura pentru a se scărpina. Spiridon (Ioana Calotă) se manifesta în spectacol ca un “băiat de băiat” de cartier, obraznic şi băşcălios. Apariţia Ziţei arăta o duduie grăsuţă, puţin beţivă şi semianalfabetă pe care Spiridon o corecta în limba franceză la citirea epistolei primită de la Rică Venturiano !! Se implică apoi şi Veta (Maia Morgenstern) în acţiune împiedicându-se de un lighian, cu un ochi vânăt (!!!) şi la un pas să rostească complet o înjurătură. Scena dintre Veta (Maia Morgenstern) şi Ziţa (Raluca Petra) depăşea cu mult caracteristicile unor interpretări specifice lui Ţociu şi Palade. Veta (Maia Morgenstern) se exprima într-o amplă gamă a emisiei vocale, de la rostirea cu o voce groasă a replicii, la o rostire suavă, fals strident candidă, până la accente ţigăneşti !! Cele două surori se vor părui pe mantaua lui Chiriac, etc. De ce toate aceste manifestări stridente ale interpretării? Ca să provoace râsul publicului păreau a spera actriţele şi actorii. Numai că majoritatea spectatorilor priveau sideraţi la ce se întâmpla pe scenă şi doar câţiva se manifestau prin râsul solicitat de gagurile excesiv vulgare. Mai mult, aproximativ 50 de spectatori au părăsit pe rând sala ca efect al aşa zisului comic al interpretării. Migraţia publicului s-a manifestat până la finalul reprezemtaţiei. Evident că replicile lui Caragiale au continuat să fie trunchiate sau chiar modificate. “Mai bine ar fi să mor în câmp de mohor” rosteşte Veta (Maia Morgenstern) în aşteptarea lui Chiriac (Tudor Aaron Istodor) . Se petrece apoi o altă scenă fără pic de logică derulată între cei doi, Veta (Maia Morgenstern) agită isteric o bidinea, Chiriac (Tudor Aaron Istodor) încearcă o sinucidere de circotecă. “Du-te bă de aici ! “ îi zice Veta. Scălămbăielile se amplifică. Chiriac e lovit de femeie într-un loc delicat al bărbaţilor. Veta (Maia Morgenstern) îl călăreşte apoi, pe Chiriac (Tudor Aaron Istodor). Bărbatul pleacă şi Veta filosofează hamletian “Să mă culc sau să nu, aceasta-i întrebarea” !! Nu se pot descrie în cuvinte nici pe un blog astfel de scene susţinute de actori profesionişti, nu de nişte amatori prestatori de servicii la nunţile din Ferentari. Reprezentaţia continuă cu Veta (Maia Morgenstern) care face duş într-un lighean, mascată de un cearceaf şi vine Rică Venturiano (Gyuri Pascu), care îi declară “Tu eşti pentru mine steaua, pot să spun Morgenstern”. În sutien şi în chiloţei tanga peste care poartă nişte izmene transparente, femeia începe să-i facă avansuri junelui. Rică Venturiano (Gyuri Pascu) e foarte agitat pentru că îl încearcă nevoia de a … face pipi !! Răcnete, etc.etc. şi junele îşi găseşte locul de uşurare într-un dulap. Două perechi de tineri eleganţi din preajma mea, cu scuzele de rigoare mă roagă să le permit să plece din sală. Aud replica domnului către partenera sa : “ AI LUAT FIŢUICA DISTRIBUŢIEI ? VREAU SĂ O ŢIN PENTRU CĂ NU MAI PLĂTESC BILET LA VREUN SPECTACOL CARE ARE ÎN DISTRIBUŢIE PE ACEŞTI ACTORI ! “ Totuşi la palidele aplauze din final, cineva a urcat pe scenă să-i dea un buchet de flori actriţei Maia Morgenstern pentru scălămbăielile din Veta.
Rău a ajuns sărmanul Caragiale! Teatrele foarte rar înscriu în repertoriu o piesă de Caragiale, iar impresarii plimbă prin ţară reprezentaţia cu “O noapte furtunoasă” şi spectatorii dau un preţ substanţial pentru bilete. Cei din distribuţia acestui ruşinos spectacol sunt actori, majoritatea salariaţi ai unor teatre prestigioase, unii şi dascăli la UNATC, dar probabila lipsă a unei retribuţii substanţiale de la stat, nu le scuză prostituarea într-un astfel de spectacol. Publicul venit la “O noapte furtunoasă” este atras de numele ce figurează pe afiş, nu are mai nimic în comun cu acei consumatori de manele şi divertismente cu Ţociu şi Palade sau “Vacanţa Mare”. Vrea calitate când optează pentru un spectacol cu o piesă de Caragiale. Actorii din distribuţie ignoră că marele public s-a luminat, şi caută altceva, nu mai e atras de insistenta rostire a repliclor de genul “Ce … puii mei “, de vulgaritatea unor reprezentaţii de gang. O astfel de şuşă precum această “Noapte furtunoasă” discreditează pe adevăraţii slujitori ai teatrului. Păcat pentru că avem în teatre mari actori, în spectacole de valoare !!!
Luni 7 decembrie, am vizionat la PALATUL NAŢIONAL AL COPIILOR ( !!! ) spectacolul “O noapte furtunoasă” de I.L.Caragiale. O sală de peste 600 de locuri era plină, nu de copii, cum s-ar putea crede – slavă Domnului, având în vedere vulgaritatea reprezentaţiei şi călcarea în picioare a piesei lui Caragiale -, ci de spectatori maturi, iubitori de teatru, plătitori a 60 de roni, adică 600 de lei vechi pentru un bilet. Veniseră să-i vadă pe Maia Morgenstern actriţa Teatrului Naţional “I.L.Caragiale” ( Veta), Doru Ana, profesor UNATC şi actor la Teatrul “Bulandra” (Jupân Dumitrache), Mircea Rusu, profesor UNATC şi actor la Teatrul Naţional “I.L.Caragiale” (Nae Ipingescu), Ioana Calotă, actriţă a Teatrului “Nottara” (Spiridon), Raluca Petra, actriţă a Teatrului Naţional “I.L.Caragiale” (Ziţa), Gyuri Pascu din grupul Divertis (Rică Venturiano) şi Tudor Aaron Istodor, tânăr actor independent (Chiriac). Afişul indica doar că producţia acestui penibil spectacol aparţine lui Eugen - Liviu Pătraşcu şi Gabi Popescu, fără a nominaliza regia, scenografia sau ilustraţia muzicală. În urma unei documentări am descoperit că regia ar fi aparţinut cândva lui Gelu Colceag, rector al UNATC, care şi-a retras semnătura de pe afiş. Anunţat la 19.30 spectacolul a început la ora 20.00 fără pic de respect pentru spectatorii plătitori a 600 lei vechi pentru un billet la Palatul Naţional al Copiilor !!! Nici măcar scuze pentru întârzierea de 30 de minute nu s-au prezentat spectatorilor.
În sfârşit, s-a ridicat cortina pe ilustraţia muzicală a unei manele cunoscute. În atenţia subiectului fiind lumea mahalalei, maneaua respectivă putea fi potrivită. Apel la manele s-a mai făcut pe parcursul reprezentaţiei în care însă, lumea lui Jupân Dumitrache era departe de o mahala. Aşa cum se manifestau personajele păreau a fi desprinse dintr-un divertisment tv. însoţit de indicaţia, “interzis celor sub vârsta de 18 ani”. Momentele vulgare din “Vacanţa Mare” erau profesional concepute faţă de cum bâţâiau din funduleţe şi erau ciupite de această parte dorsală, Ziţa (Raluca Petra) şi Veta (Maia Morgenstern) de către Spiridon (Ioana Calotă), ca să oferim doar un exemplu pentru a respecta decenţa blogului. Încă de la cunoscutele scene de la început, istorisirea păţaniilor de la “Iunion” ale familiei sale de către Jupân Dumitrache (Doru Ana) şi citirea articolului din “Vocea Patriotului Naţionale” de Ipingescu (Mircea Rusu), se anunţau semen de vulgaritate prin “îmbunătăţirea” replicilor lui Caragiale, prin transformări de cuvinte şi accente în rostire. Oferim un exemplu minor prin replica “Sfânta Constituţiune, şi mai ales cei din masa poporului”, unde “MASA” devenea “MĂSA …”. Au urmat apoi numeroase trunchieri de replică încărcate de vulgaritate. Prima apariţie a lui Chiriac (Tudor Aaron Istodor) părea promiţătoare, dar evoluţia ulterioară a personajului era lipsită de elementara logică dictată de relaţiile dintre personaje, structurate de Caragiale. Intervenţia lui Spiridon (Ioana Calotă) anunţa de la început prin ţinută, o cavalcadă de vulgarităţi. Pantalonii personajului aveau ostentativ turul rupt, iar actriţa folosea insistent ruptura pentru a se scărpina. Spiridon (Ioana Calotă) se manifesta în spectacol ca un “băiat de băiat” de cartier, obraznic şi băşcălios. Apariţia Ziţei arăta o duduie grăsuţă, puţin beţivă şi semianalfabetă pe care Spiridon o corecta în limba franceză la citirea epistolei primită de la Rică Venturiano !! Se implică apoi şi Veta (Maia Morgenstern) în acţiune împiedicându-se de un lighian, cu un ochi vânăt (!!!) şi la un pas să rostească complet o înjurătură. Scena dintre Veta (Maia Morgenstern) şi Ziţa (Raluca Petra) depăşea cu mult caracteristicile unor interpretări specifice lui Ţociu şi Palade. Veta (Maia Morgenstern) se exprima într-o amplă gamă a emisiei vocale, de la rostirea cu o voce groasă a replicii, la o rostire suavă, fals strident candidă, până la accente ţigăneşti !! Cele două surori se vor părui pe mantaua lui Chiriac, etc. De ce toate aceste manifestări stridente ale interpretării? Ca să provoace râsul publicului păreau a spera actriţele şi actorii. Numai că majoritatea spectatorilor priveau sideraţi la ce se întâmpla pe scenă şi doar câţiva se manifestau prin râsul solicitat de gagurile excesiv vulgare. Mai mult, aproximativ 50 de spectatori au părăsit pe rând sala ca efect al aşa zisului comic al interpretării. Migraţia publicului s-a manifestat până la finalul reprezemtaţiei. Evident că replicile lui Caragiale au continuat să fie trunchiate sau chiar modificate. “Mai bine ar fi să mor în câmp de mohor” rosteşte Veta (Maia Morgenstern) în aşteptarea lui Chiriac (Tudor Aaron Istodor) . Se petrece apoi o altă scenă fără pic de logică derulată între cei doi, Veta (Maia Morgenstern) agită isteric o bidinea, Chiriac (Tudor Aaron Istodor) încearcă o sinucidere de circotecă. “Du-te bă de aici ! “ îi zice Veta. Scălămbăielile se amplifică. Chiriac e lovit de femeie într-un loc delicat al bărbaţilor. Veta (Maia Morgenstern) îl călăreşte apoi, pe Chiriac (Tudor Aaron Istodor). Bărbatul pleacă şi Veta filosofează hamletian “Să mă culc sau să nu, aceasta-i întrebarea” !! Nu se pot descrie în cuvinte nici pe un blog astfel de scene susţinute de actori profesionişti, nu de nişte amatori prestatori de servicii la nunţile din Ferentari. Reprezentaţia continuă cu Veta (Maia Morgenstern) care face duş într-un lighean, mascată de un cearceaf şi vine Rică Venturiano (Gyuri Pascu), care îi declară “Tu eşti pentru mine steaua, pot să spun Morgenstern”. În sutien şi în chiloţei tanga peste care poartă nişte izmene transparente, femeia începe să-i facă avansuri junelui. Rică Venturiano (Gyuri Pascu) e foarte agitat pentru că îl încearcă nevoia de a … face pipi !! Răcnete, etc.etc. şi junele îşi găseşte locul de uşurare într-un dulap. Două perechi de tineri eleganţi din preajma mea, cu scuzele de rigoare mă roagă să le permit să plece din sală. Aud replica domnului către partenera sa : “ AI LUAT FIŢUICA DISTRIBUŢIEI ? VREAU SĂ O ŢIN PENTRU CĂ NU MAI PLĂTESC BILET LA VREUN SPECTACOL CARE ARE ÎN DISTRIBUŢIE PE ACEŞTI ACTORI ! “ Totuşi la palidele aplauze din final, cineva a urcat pe scenă să-i dea un buchet de flori actriţei Maia Morgenstern pentru scălămbăielile din Veta.
Rău a ajuns sărmanul Caragiale! Teatrele foarte rar înscriu în repertoriu o piesă de Caragiale, iar impresarii plimbă prin ţară reprezentaţia cu “O noapte furtunoasă” şi spectatorii dau un preţ substanţial pentru bilete. Cei din distribuţia acestui ruşinos spectacol sunt actori, majoritatea salariaţi ai unor teatre prestigioase, unii şi dascăli la UNATC, dar probabila lipsă a unei retribuţii substanţiale de la stat, nu le scuză prostituarea într-un astfel de spectacol. Publicul venit la “O noapte furtunoasă” este atras de numele ce figurează pe afiş, nu are mai nimic în comun cu acei consumatori de manele şi divertismente cu Ţociu şi Palade sau “Vacanţa Mare”. Vrea calitate când optează pentru un spectacol cu o piesă de Caragiale. Actorii din distribuţie ignoră că marele public s-a luminat, şi caută altceva, nu mai e atras de insistenta rostire a repliclor de genul “Ce … puii mei “, de vulgaritatea unor reprezentaţii de gang. O astfel de şuşă precum această “Noapte furtunoasă” discreditează pe adevăraţii slujitori ai teatrului. Păcat pentru că avem în teatre mari actori, în spectacole de valoare !!!
sincer sa fiu, si eu am auzit ca piesa aceasta de la Palatul National al Copiilor ar fi de proasta calitate. Cineva mi-a spus ca nici macar nu se auzeau replicile actorilor, desi doamna Maia tipa din toti rarunchii!!. Dar am vazut varianta celor de la Teatru National care este geniala, nu au schimbat nici o replica , iar tot spectacolul are amprenta acelor vremuri, nu cred ca o sa il uit prea curand. Pana nici pe mine care ati putea crede ca sunt un tanar care se lasa usor impresionat, nu cred ca m-ar amuza replicile acelea cu tenta peiorativa, bine ca nu am dat 60 ci doar 30 iar satisfactia cred ca este dubla.
RăspundețiȘtergereSi nu stiu de ce fonica din acea sala de la Palatul National Al Copiilor lasa de dorit. pe 15 am fost la Podu', si am avut aceeasi problema.
Multumesc pentru acest comentariu. De mult imi doream sa citesc un asa articol! Incepusem sa intru la banuieli, credeam ca numai mie nu-mi plac spectacolele astea. Incerc de mult timp sa-mi conving colegii de serviciu ca nu trebuie sa-si cheltuiasca banii pe asa ceva insa...cand aud MAIA MORGENSTERN ori GYURI PASCU innebunesc parca! Eu nu-mi pot imagina cum de joaca ei in asa ceva? Oare sunt morti de foame? Cum poti trece de la Mel Gibson la suse? Eu o numesc prostitutie la leu. Nu-si dau seama ca se discrediteaza, ca vor veni probabil cu un spectacol mai bun si nu-i va mai crede nimeni? Sau nu mai spera ca pot face si ceva mai bun? In sfarsit, intrebari fara raspuns...RUSINE!!!!
RăspundețiȘtergereImi cer scuze eu in locul lor pentru ”actul artistic”. Acelasi lucru il veti intalni si in spectacolele ”D-ale carnavalului”, in care mastile sunt niste tigai cu maner, ”O scrisoare pierduta”, Zoe Trahanache era insarcinata...Va vine sa credeti?
Felicitari pentru sinceritate si obiectivitate,stimata doamna. Imi era teama ca tot ce inseamna critica de teatru in Romania se face prin fursecuri si masline , dar ati demonstrat ca nu e asa. Cel putin dvs. ati dovedit ca aveti "coloana vertebrala necesara unui critic ". Sper sa pastrati aceasta calitate ce lipseste din ce in ce mai mult din peisajul teatral romanesc.
RăspundețiȘtergerehttp://donicis.blogspot.com/2010/01/suse-izmeneli-si-cristale-swarowski.html
RăspundețiȘtergere