marți, 23 octombrie 2012

“ DOI x DOI “ – TEATRUL NAȚIONAL “ I.L.CARAGIALE “ ( SALA NOUĂ )


O LECTURĂ SCENICĂ SUPERFICIALĂ

            Printre numeroasele sale proiecte, Teatrul Național “I.L.Caragiale” dezvoltă consecvent și “Uși deschise pentru toți” cu buna intenție de a sprijini inițiativele unor actori sau regizori. Firește unele spectacole sunt reușite, altele banale, superficial gândite. “Doi x Doi” aparține ultimei categorii. Au fost alăturate pentru un spectacol coupe, două piese într-un act total diferite, “Tigrul” și “Amantul” , aparținând unor dramaturgi contemporani apreciați, Murray Schisgal și Harold Pinter, în ideea că “problemele de cuplu” le-ar putea uni prin tematică. Prima scenă a țării “deschide ușile”  Sălii noi acestui proiect cu “Amantul”, în distribuție cu Maia Morgenstern și Mircea Rusu – personalități de marcă și “Tigrul” cu Amalia Ciolan și Marcelo S.Cobzariu – actori harnici ai Naționalului , îndrumați regizoral  de Vlad Stănescu, care are o carieră consacrată doar ca maestru al fructificării tehnicii spațiului scenic. Alăturarea celor două texte pentru a demonstra însingurarea dintre partenerii unui cuplu ajuns într-o  întâmplare dramatică limită  sau într-o casnicie, nu este inspirată , stilul scrierilor diferă ca scop, fiecare cuplu fiind evidențiat prin demersuri conflictuale aparte, având consistența unui plan dramatic cu subtext special în intenții.
         Vlad Stănescu și-a dorit un spectacol de comedie amară, iar rezultatul este o reprezentație ternă, confuză ca vizualizare teatrală, fără emoție, încărcată de accente vulgare. Prin decorul Ioanei Creangă se vrea a se sugera că ambele cupluri, cu toate că aparțin unor segmente sociale diferite și se confruntă cu conflicte speciale, ar avea în comun același desen al spațiului existențial, “îmbrăcat” numai diferit. În “Tigrul”, decorul ar sugera un subsol sărăcăcios, de o parte și alta fiind un fotoliu și o canapea, iar în “Amantul” aceiași linie de desen în plasarea mobilierului primește “veșminte” elegante. Dirijarea mișcării interpreților în ambele piese se face în principal, prin pendularea între fotoliu și canapea. Surprinzător, posibilitățiile tehnice moderne ale Sălii noi sunt ignorate. Costumele Ioanei Creangă merg însă, pe buna intenție de a sublinia tipologia personajelor.

         “TIGRUL” a stârnit și la noi multe provocări regizorale de-a lungul a numeroase montări remarcabile. Murray Schisgal – producător, scenograf, actor american, a înregistrat o apreciabilă impunere și ca dramaturg, piesa sa fiind un punct forte pentru succes. Acțiunea este provocatoare . Un bărbat – Ben (Marcelos S.Cobzariu) marcat psihic de revoltat pentru nedreptățile suferite într-o societate ce nu îl acceptă, răpește o femeie – Gloria (Amalia Ciolan), aparținând unei zone sociale medii, dar realizate financiar. Cei doi sunt plasați de dramaturg într-o situație limită, iar confruntarea dintre ei se înfăptuiește pe două planuri, cel tensionant al răpirii cu manifestări aparte ale fiecăruia  partener și cel al motivărilor personale de adaptare la relație. Aceste precizări sunt necesare ca argument pentru observația că regizorul Vlad Stănescu a citit scenic superficial propunerile dramaturgului. Tensiunea situației nu mai funcționează în ilustrarea teatrală, Gloria se va îndrăgosti de Ben, uitând de răpire și familia sa, în numele comunicării nemulțumirilor aparent comune amândurora față de societate. Cum regizorul uită de situația concretă a conflictului, cât și de subtextul declanșat de dramaturg cu trimitere ironică spre pretențiile culturale ale celor doi, actorii ajung să recite conștiincios replica și fac doar trimiteri exagerate spre o critică față de societatea care îi nemulțumește. Regizorul îi mișcă mereu de pe fotoliu pe canapea, ca în final să sugereze că ajung să facă dragoste în mijlocul scenei, pe podea, Ben și femeia răpită. Nu sugerează scenic nimic convingător nici ilustrația muzicală dictată de regizor prin schimbarea de către Ben a plăcilor la un patefon cu muzică clasică. Marcelo S.Cobzariu intenționează atenționarea asupra revoltelor lui Ben , iar Amelia Ciolan încearcă definirea portretului unei femei atractive aflată într-o situație limită. Descifrarea unor relații concrete psihologic între cei doi nu funcționează din cauza regiei. Subtextul scrierii dispare, iar relația teatrală a cuplului devine absurdă, lipsită de o motivare credibilă.

         “AMANTUL” aparține lui Harold Printer , laureat pentru literatură al Premiului Nobel în 2006, care a câștigat prețuirea ca dramaturg și scenarist. Filmul “Iubita locotenentului francez” sau piesa “Îngrijitorul” sunt cunoscute publicului nostru. Regizorul apelează superficial, și de astă dată, la o tentă absurd exagerată a definirii relației dintre Sarah (Maia Morgenstern) și Richard (Mircea Rusu), cu o căsnicie obosită de vremea celor zece ani de existență. Nu se înțelege din ilustrarea teatrală decât cu greu că de fapt, amantul este inventat de Sarah, ca și prostituata de Richard. Jalnic de vulgar e dictată regizoral teatral încercarea de relaționare a celor doi însingurați prin inventarea de relații extraconjugale. Ilustrarea sexuală a relației pare desprinsă dintr-un divertisment tv. cu Bendeac. “Amanții” devin niște caricaturi, relația gravă a suferinței cuplului lipsit de legătura comunicării se transpune scenic grotesc. Publicul se poate amuza de acestă tratare derizorie, dar intențiile majore ale dramaturgului asupra uzurii unui cuplu sunt eliminate. Grav este că regizorul prin concept nu a speculat capacitățile unor actori consacrați pe deplin în alte spectacole. Maia Morgenstern și Mircea Rusu se “joacă” dezinvolt cu demersul regizoral, se transformă în “amanții” unui scheci de estradă, susțin cât le permite regia uneori, o relație cu sens profund interior între cei din cuplu, dar evoluțiile lor sunt lipsite de adevărul tragicomic al existenței comunicării între cei doi soți.
         Păcat de aceste piese și de efortul depus de actori, pentru că viziunea ansamblării lor într-un spectacol coupe are drept rezultat o reprezentație confuză și chiar vulgară, în care absentează miezul emoției și ironiei subtile despre o posibilă relație între un bărbat și o femeie aflați în cuplu într-o situație limită sau după zece ani de căsnicie. “Doi x Doi” ne arată din nou, că generozitatea proiectului “Uși deschise pentru toți” solicită realizarea unui spectacol lucrat cu migală pentru a comunica emoția și provocarea textului ales, și a evidenția calitățile interpreților.

P.S.  În cadrul Festivalului Național de Teatru, ediția 22, din perioada 26 octombrie – 4 noiembrie, figurează în program surprinzător  și “Doi x Doi” în cadrul secțiunii “Actorii în prim-plan”. Din păcate, actorii distribuiți în acest spectacol nu reușesc a fi în … prim-planul valoric ce li se cuvine. Vom prezenta un jurnal al Festivalului, eveniment de marcă al vieții teatrale, pe parcursul derulării sale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu