marți, 5 noiembrie 2013

“ AVARUL “ – TEATRUL “ TAMASI ARON “ din SFÂNTU GHEORGHE (FNT)

O COMEDIE DE SUBSTANȚĂ DESPRE … ACTUALITATE
         Regizorul Laszlo Bocsardi propune o demonstrație reușită în a arăta cât de actual poate fi clasicul Moliere. Conceptul său regizoral de o atractivă și originală teatralitate, actualizează substanța clasicului, pornind de la aspectul vizual al scenografiei, până la amănântul interpretării. Subliniază tematica majoră a scrierii, dementa dorință de înavuțire alăturată în alt plan, necesității de iubire personală. Chiar dacă s-ar putea a nu îți fi cunoscută piesa lui Moliere, iar traducerea în limba română din maghiară ar fi greu de urmărit, imaginea spectaculoasă și interpretarea actorilor, cuceresc publicul prin dezvoltarea umorului unei satire directe, îl implică în acțiune.


         Regizorul Laszlo Bocsardi îmbină armonios un decor minimalist,  neutru, dar flexibil în sensuri, creat ingenios de Jozsef Bartha , cu imaginea inventivă a costumelor și machiajului, realist concepute de Judit Kothay-Dobre, cu realismul jocului actorilor și în construcția unor gaguri ce susțin substanța comicului. Viziunea regizorală amplifică percepția prin momente derulate cu adresă directă la public. Decorul este compus din pereți albi ce se glisează și în funcție de situații și dezvăluie pe rând, trei spații, având în fundal o oglindă și o statuie ce amintește de Venus, care în final se dezvăluie că ar ascunde banii lui Harpagon. Decorul se animă și prin diverse obiecte – medicamentele bătrânului Harpagon sau bicicleta sa de … fitness. Vizualizarea prin scenografie și jocul luminii este admirabilă.

         Interpretarea fiecărui personaj de către actorii Teatrului “Tamasi Aron” din Sfântu Gheorghe e la nivelul excelenței și prin beneficiul unei îndrumări regizorale solid aplicată. Tibor Palffy realizează o adevărată creație în Harpagon, trece dezinvolt prin o multitudine de atitudini și expresii motivate credibil de situații, explozive comic. Este maleabil în mișcarea activă, face discrete trimiteri ironice spre imaginea unor vedete internaționale din filme cunoscute, dublând sensurile comice. Întâlnirea cu Tibor Palffy este o bucurie. La rândul său, fiecare interpret merită aprecieri la superlativ pentru modul în care își expune personajul – Dezso Derzi îl prezintă pe Cleante, Gyongyi Pal-Ferenczi pe Elise, fiica lui Harpagon, îndrăgostită de Valere, Laszlo Matray pe Valere, Agnes Benedek pe Mariane iubita lui Cleante, Laszlo Szakacs pe Anselme, Zsuzsa Gajzago pe Frosine, Kalman Debreczi pe Simon și Bence Uto-Konya, Gabor Erdei, Lorant Marton, Attila Dioszegi în  alte roluri de plan secund.
         Nimic nu este gratuit în acest spectacol în care comicul se susține prin o temă dramatică profundă, se naște din drama interioară a fiecăruia trăită credibil. Și gagurile pornesc de la drame personale fiind rafinat plasate de regizor. Meritorie este descifrarea de către regizor a subtilităților fiecărui moment, construirea comicului din dramaticul situațiilor, un comic incitant și motivat. La final, Harpagon va părăsi gol pușcă scena spre public, dar cu banii recuperați, pentru că și printre spectatori se pot afla astfel de avari. Spectacolul evită drumul  comicului derizoriu, are o bogată consistență cu trimitere directă la actualitate.
         “Avarul” rămâne un spectacol de excepție propus de Laszlo Bocsardi cu sprijinul trupei de valoare pe care o deține Teatrul din Sfântu Gheorghe.


P.S. Duminică, 27 octombrie, în afara “Evenimentelor conexe” și a reprezentației cu “AVARUL” în cadrul secțiunii “Creatori și teatre în spectacol”, programul a mai cuprins “TROIENELE”, “ÎNSEMNĂRILE UNUI NEBUN”, “YENTLl”, “A DOUĂSPREZECEA NOAPTE” – spectacole comentate pe blog și “URÂTUL” de la Teatrul de Comedie ( “Teatrul de mâine”) ce urmează să îl vizionez.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu