O COMEDIE DE SUBSTANȚĂ DESPRE … ACTUALITATE
Regizorul Laszlo Bocsardi
propune o demonstrație reușită în a arăta cât de actual poate fi clasicul
Moliere. Conceptul său regizoral de o atractivă și originală teatralitate,
actualizează substanța clasicului, pornind de la aspectul vizual al
scenografiei, până la amănântul interpretării. Subliniază tematica majoră a
scrierii, dementa dorință de înavuțire alăturată în alt plan, necesității de
iubire personală. Chiar dacă s-ar putea a nu îți fi cunoscută piesa lui
Moliere, iar traducerea în limba română din maghiară ar fi greu de urmărit,
imaginea spectaculoasă și interpretarea actorilor, cuceresc publicul prin
dezvoltarea umorului unei satire directe, îl implică în acțiune.
Regizorul Laszlo Bocsardi îmbină armonios
un decor minimalist, neutru, dar flexibil în sensuri, creat ingenios de Jozsef Bartha ,
cu imaginea inventivă a costumelor și machiajului, realist concepute de Judit
Kothay-Dobre, cu realismul jocului actorilor și în construcția unor gaguri ce
susțin substanța comicului. Viziunea regizorală amplifică percepția prin
momente derulate cu adresă directă la public. Decorul este compus din pereți
albi ce se glisează și în funcție de situații și dezvăluie pe rând, trei spații,
având în fundal o oglindă și o statuie ce amintește de Venus, care în final se
dezvăluie că ar ascunde banii lui Harpagon. Decorul se animă și prin diverse
obiecte – medicamentele bătrânului Harpagon sau bicicleta sa de … fitness.
Vizualizarea prin scenografie și jocul luminii este admirabilă.
Interpretarea fiecărui personaj de
către actorii Teatrului “Tamasi Aron” din Sfântu Gheorghe e la nivelul
excelenței și prin beneficiul unei îndrumări regizorale solid aplicată. Tibor
Palffy realizează o adevărată creație în Harpagon, trece dezinvolt prin o multitudine
de atitudini și expresii motivate credibil de situații, explozive comic. Este
maleabil în mișcarea activă, face discrete trimiteri ironice spre imaginea unor
vedete internaționale din filme cunoscute, dublând sensurile comice. Întâlnirea
cu Tibor Palffy este o bucurie. La rândul său, fiecare interpret merită
aprecieri la superlativ pentru modul în care își expune personajul – Dezso
Derzi îl prezintă pe Cleante, Gyongyi Pal-Ferenczi pe Elise, fiica lui
Harpagon, îndrăgostită de Valere, Laszlo Matray pe Valere, Agnes Benedek pe
Mariane iubita lui Cleante, Laszlo Szakacs pe Anselme, Zsuzsa Gajzago pe
Frosine, Kalman Debreczi pe Simon și Bence Uto-Konya, Gabor Erdei, Lorant Marton,
Attila Dioszegi în alte roluri de plan secund.
Nimic nu este gratuit în acest
spectacol în care comicul se susține prin o temă dramatică profundă, se naște
din drama interioară a fiecăruia trăită credibil. Și gagurile pornesc de la
drame personale fiind rafinat plasate de regizor. Meritorie este descifrarea de
către regizor a subtilităților fiecărui moment, construirea comicului din
dramaticul situațiilor, un comic incitant și motivat. La final, Harpagon va
părăsi gol pușcă scena spre public, dar cu banii recuperați, pentru că și
printre spectatori se pot afla astfel de avari. Spectacolul evită drumul comicului derizoriu, are o bogată consistență cu trimitere directă la
actualitate.
“Avarul” rămâne un spectacol de
excepție propus de Laszlo Bocsardi cu sprijinul trupei de valoare pe care o
deține Teatrul din Sfântu Gheorghe.
P.S. Duminică, 27 octombrie, în afara “Evenimentelor
conexe” și a reprezentației cu “AVARUL” în
cadrul secțiunii “Creatori și teatre în spectacol”, programul a mai cuprins “TROIENELE”, “ÎNSEMNĂRILE UNUI NEBUN”, “YENTLl”, “A
DOUĂSPREZECEA NOAPTE” – spectacole comentate pe blog și “URÂTUL” de la Teatrul de Comedie ( “Teatrul de
mâine”) ce urmează să îl vizionez.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu