UN EXPERIMENT CU TENDINȚE EXPRESIONISTE…
Bertolt Brecht provoacă
regizorii, nu numai prin stilul “teatrului epic” al pieselor, ci și prin
“teoria distanțării” în interpretare, argumentată de teoreticianul dramaturg în “Mic
Organon pentru teatru”. Majoritatea regizorilor răstălmăcesc astăzi, teoria
dramaturgului secolului trecut și încearcă diverse experimente. Un astfel de
experiment este și cel întreprins de regizorul Alexandru Dabija cu piesa “Nunta
micilor burghezi”, una din primele piese ale lui Bertolt Brecht, scrisă în
1919.
Ca în orice piesă de Brecht, acțiunea
este simplă. O nuntă într-o familie mic burgheză devine pretext pentru a
satiriza ipocrizia clasei sociale respective pe care dramaturgul german o are
permanent în vizorul scrierilor sale. Regizorul Alexandru Dabija preferă pentru
vizualizarea scenică imaginea grotescului, cu adresă la ipocrizie, perfidie,
egoismul nuntașilor burghezi. Beția la petrecere amplifică manifestările
acestui segment social tarat, iar regizorul strecoară și pofta erotică printre
viciile sale. Spectacolul debutează printr-o mult prea lungă prefață, discret
realistă, de pregătirea nunții prin două personaje harnice. Totul se desfășoară
într-un salon cu mese și scaune din lemn alb, decorul fiind imaginat destoinic
de Dragoș Buhagiar. Mobilierul, construit de ginere e luat drept pretext
conflictual de dramaturg și se va dezintegra pe parcursul nunții, iar
scenograful găsește soluția tehnică prin care mesele și scaunele se sfărâmă,
personajele cad, totul cu sens simbolic.
Viziunea regizorală propune un joc al
ipocriziei în care personajele devin păpuși mecanice grotești prin machiaj și
ținută. Cum agitația le face să transpire, machiajul le este afectat spre
finalul “petrecerii”. Alexandru Dabija dezvoltă satira forțat în raport cu
textul. Nu folosește nuanțe în viziunea sa asupra tipologiei fiecărui personaj,
degradat și de beția nunții. Meticulos, la început, personajele se așează la
masă și apoi pornește în ritm uniform petrecerea păpușilor grotești, cu apropiere de stilul expresionismului german.
Experimentul lui Alexandru Dabija este
simplist în intenții, exagerat ca tendință de a servi teoria “distanțării”
brehtiene față de “emoția” convenției tradiționale. Viziunea experimentului pe
calea grotescului anihilează bogăția de sensuri ale satirei lui Brecht.
Docil, distribuția se supune
conceptului regizoral. Actorii nu se “transpun” în personajele ce le revin, ci
“povestesc istoria lor” conform “distanțării” dramaturgului, tratată regizoral
însă, în scheme grotești uniforme. Toți se adaptează regiei, schițează
caricaturi și sunt chiar de nerecunoscut cei din “Fetița din bolul peștelui
auriu”. De la Iris, Silvia Torok trece la Mireasa gravidă, conform viziunii
regizorale, și actrița desenează caricatura femeii ce acceptă mariajul cu un
tâmplar, dar iubește pe altcineva. Jocul său este sugestiv în expresie, ca și
al actriței Olga Toroj în rolul Sorei miresei, o tânără frivolă. Și Rareș
Hontzu surprinde cum concepe caricatura
Tatălui miresei. Fără reproș servesc experimentul fiecare interpret – Dana
Borteanu (Mama miresei), Franz Kattesch (Mirele), Georg Peetz (Prietenul
mirelui), Ioana Iacob (Femeia), Radu Vulpe (Soțul ei) și Konstantin Keidel
(Tânărul). Doar actorii înzeatrați cu mobilitate expresivă se pot apropia de un
astfel de experiment, iar distribuția selectată de regizor dovedește pe deplin
că deține acest har special.
“Nunta micilor burghezi” rămâne un
spectacol experimental în nota forțată a grotescului , discutabil sub aspectul
transmiterii convingătoare a satirei consistente existente în scriere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu