PUNCT FORTE – MANEVRA PLASTICĂ
Stagiunea teatrală se pare că
s-a încheiat cu un spectacol-eveniment de Robert Wilson oferit de Teatrul
Național “Marin Sorescu” din Craiova, “Rinocerii”. Despre celebrul creator
american s-au scris și evident se vor mai scrie mii de pagini, Robert Wilson
fiind o personalitate complexă, multipremiată internațional pentru producții
teatrale și apreciată pentru o sumedenie de expoziții de artă plastică
originale. Robert Wilson a uimit prin creațiile sale privitorii de pe toate meridianele
– americane, europene ori asiatice. În sfârșit, a ajuns și în România prin
sârguința de manager dovedită de Mircea Cornișteanu, după cunoașterea sa “în
direct” la două ediții ale Festivalului Shakespeare ce aparține tot
Naționalului craiovean al cărui director este; amintim spectacolele “Femeia
mării” în 2005 și “Sonetele lui Shakespeare” în 2012.
Robert Wilson |
Se impune de la bun început o
precizare, Robert Wilson a studiat cu pasiune în tinerețe arhitectura și artele
plastice, s-a remarcat în o sumedenie de expoziții prin desene, picturi sau
sculpturi, a inventat și “portretele video” HD cu celebrități. Demersurile de
plastician activ îl apropie de teatru cu dorința de a construi un alt gen de
convenție și expresie.
Pentru “Rinocerii” a lucrat ca regizor,
scenograf și lighting concept alături de o numeroasă echipă personală în care
au fost cooptate ca asistenți și nume cunoscute de la noi, precum tânărul
regizor Bobi Pricop (asistent regie) sau Adrian Damian (scenograf asociat) și
alți colaboratori, plus echipa tehnică extraordinară a Naționalului craiovean.
Spectacolul este o superproducție de imagine șocantă. Decorul aparent pare
simplu și se rezumă la câteva scaune și
mese sau ruinele cu coloane desprinse din vremea antică. Imaginile au vrut
trimiteri discrete spre diverse epoci istorice.
Costumele și în special
machiajul, prezintă personaje-marionetă care participă la animarea imaginii
mereu mișcate printr-un montaj spectaculos. Cheia “vieții” imaginii este însă,
lumina ce devine un personaj esențial. Prin jocul luminii se subliniază sensuri
multiple, comice și dramatice, ale disperării degradării unei societăți în care
comunicarea verbală a devenit mecanică și distruge omul. Cortinele de lumină
departajează secvențele prin coloratură și intensitate. Rampa scenei este
îngrădită prin o înșiruire de “casete” luminoase, orbitoare sau nu, în funcție
de secvență. Planurile de joc au trepte semnificativ concepute.
De la începutul reprezentației, spectatorul e
primit de o serie de capete umane albe, împlântate în podeaua scenei din fața
cortinei roșii, trase. Parțial, pe parcurs, unele din ele, tot cu cortina
trasă, se vor anima, aceste capete fiind parcă resturi ale unei lumi degradate.
Planul principal de joc râmăne scena cu elemente de decor mereu schimbate și
manevrarea imaginii prin culoarea și intensitatea luminii. Planul fundalului
folosește în actul întâi proiecția unei păduri uscate aflate în pragul
distrugerii, în care intervine, la un moment dat, un rinocer imens ce va frânge
rând pe rând copacii. Acestă proiecție este momentul cel mai consistent al
imaginii generale cu sens al “rinocerizării” personajelor marionetă dintr-un
univers în care comunicarea a dispărut. Monologul despre “om” din final, pare
morala unei fabule și nu mai are aceiași
susținere prin imaginea dezvoltată în alte momente.
Robert Wilson este un magician al
imaginii teatrale aplicate prin decupajul “stărilor” plastice solicitate de
conceptul său asupra piesei aleasă ca pretext. Personajele, replica, trec în
planul secund prin convenția acestui gen teatral dezvoltat de plasticianul
american. Firește “adaptează” piesa la convenția sa plastică în care textul e
rezumat la un singur personaj, nu Beranger, ci “martorul – logician”, un
personaj inventat în scenariul realizatorului american. Acesta va repeta mereu
obsedant replici din scurte scene ale piesei, iar rolul este susținut coerent
de Ilie Gheorghe. Celorlalte personaje – marionetă le mai sunt atribuite din
când în când, replici din “bagajul” martorului – logician, iar actorii le
“colorează” cu expresii corporale în principal, dictate de “sforile”
mănuitorului din umbră. Demnă de toată prețuirea este adaptarea numeroasei
distribuții la acest excentric concept de vizualizare scenică; se întâlnesc
printre interpreții păpușilor – marionetă actori precum Valentin Mihali
(Beranger), Claudiu Bleonț (Jean), Valer Dellakeza (Dudard), Mirela Cioabă
(Madame Boeuf), Iulia Bleonț (Daisy), Tamara Popescu (Soția Băcanului) sau
Angel Rababoc (Domnul bătrân) și alții.
Robert Wilson se pare că a vrut să
servească scenic și unele percepte despre teatru din scrierile estetice ale lui
Eugene Ionesco pe care l-a cunoscut personal. Apropiată este de viziunea sa cea din 1958: “Teatrul este deopotrivă vizual și auditiv. El nu e o suită de
imagini precum la cinematograf, ci o construcție, o arhitectură mișcătoare de
imagini scenice (…) după ce ai dezarticulat niște personaje și caractere
teatrale, după ce ai resprins un fals limbaj de teatru, trebuie să încerci, cum
s-a făcut în cazul picturii, să-l rearticulezi din nou – purificat,
esențializat.” Vizual realizarea acestui spectacol este admirabilă. Partea
auditivă excelează prin muzica abundentă în primele secvențe în special, spre a
atenționa asupra falsei comunicări într-o lume degradată relațional pe care
răcnetele rinocerilor o va supune până la final. Cuvântul în diferențierea
caracterială a personajelor trece în planul secund, în fața efectelor sonore și
muzicale.
Prin explozia de imaginație de creator
plastic teatral, Robert Wilson poate fi considerat un Dali al regiei.
Plasticianul Robert Wilson se exprimă pe scenă prin inspirate secvențe
plastice, construiește un alt gen de teatru ca o “expoziție vie” mereu în
mișcare. Înfrățește două arte – plastica și teatrul, cu atenție sporită față de
prima. Provoacă spectatorul să judece “benzile desenate” de pe scenă fără
transmiterea unei emoții directe. Propune astfel, o altă convenție teatrală,
scoasă din rândul celei care de secole a fost transmisă prin actori, slujitori
ai cuvântului. Genul teatral original
construit de plasticianul Robert Wilson “vorbește” prin imagine și așteapă din
partea publicului confirmarea valorii în timp.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu