CE SCOP A AVUT ACEASTĂ EDIȚIE ?
Pentru a treia oară
UNITER a reușit desfășurarea Galei “Hop” – un remarcabil proiect al Uniunii, la
Vox Maris Grand Resort Costinești. Este un loc elegant de pe litoralul nostru
prăfuit, poate cel mai modern conceput de patronul său Nicușor Năstase, un
iubitor al actului cultural. Sala specifică unui club, chiar dacă nu deține
pentru teatru dotări tehnice de ultimă generație, oferă posibilități deosebite
pentru recitalurile tinerilor actori aflați în competiția remarcării talentului.
Gala nu este prilejul unei vacanțe la mare.
Radu Afrim, cunoscut și apreciat
regizor pentru originalitatea creațiilor sale din diverse teatre este de trei
ani directorul artistic al Galei “Hop”. A reușit în cele două ediți anterioare
să dea o nouă față Galei. Personalitate activă, Radu Afrim mărturisește
referitor la actuala ediție: “Am dorit să stea sub semnul dada, exercițiu greu pentru tinerii actori, care implică
imaginație, creativitate, mobilitate – lucruri la care eu țin foarte mult.” Ce
a rezultat, s-a văzut!
În fiecare an, Gala are două Secțiuni –
individuală și de grup. Prima solicită concurenților două probe – la alegere și
obligatorie. La “Proba obligatorie” participă și concurenții de la “Secțiunea
grup”. De multe ediții se ridică însă, întrebarea care este rostul “Secțiunii
grup” în această Gală, când există teatrul independent cu manifestări
specifice?! La actuala ediție nici nu s-a putut acorda de către juriul final,
un premiu pentru unul din cele patru spectacole concurente.
Directorul artistic a propus două teme
pentru “Proba la alegere”: “DADA – CE-I CU DADAISMELE ASTEA? …” și “VACANȚA
MARE”. Pentru a explica mișcarea culturală de revoltă “dada” ar fi mult prea
multe de spus. Amintim pe scurt că apare în 1916 și poate fi aniversată în
2016. Această mișcare artistică nonconformistă, inițiată de Tristan Tzara,
scriitor de origine română, s-a manifestat o scurtă perioadă de timp și
elementele sale au pătruns apoi în suprarealism și absurd. Cum astăzi toată
lumea este revoltată la noi pe ceva, “dada” devine tema preferată și a Galei cu
precizarea organizatorilor că “este un exercițiu complet liber pentru
realizarea căruia se acceptă orice formulă estetică având ca suport un poem, o
proză dadaistă sau o operă de artă dadaistă. Este obligatoriu ca
scriitorul/artistul pe care concurenții îl aleg să aparțină mișcării dadaiste
apărute acum o sută de ani”. În dorința de a fi remarcați de către regizorul și
directorul Radu Afrim, majoritatea concurenților au optat tematic pentru
varianta “dada”, dar au uitat obligația de a preciza autorul textului ales.
Selecția textelor mai demonstra, ca și interpretarea, superficialitate în
documentarea privind “dadaismul”. Concurenții puteau descoperi că și la Eugene
Ionesco în scrierile de început există influența mișcării “dada”, ca și la
Urmuz sau în piesa lui George Ciprian “Capul de rățoi”, ca să punctăm doar
câteva exemple. Cea de a doua variantă tematică – “Vacanța mare” a propus
“exercițiu cu text având la bază o lucrare literară (roman/text dramatic/poem
în proză/film) a unui autor clasic sau contemporan care are acest subiect. Nu
se acceptă texte personale ale concurenților” ori un " exercițiu non-verbal
(improvizație, teatru-fizic, teatru de obiecte, teatru circ ect) cu tema
“Vacanța mare”. Acestea sunt precizările organizatorilor Galei făcute
concurenților tineri actori. Foarte puțini concurenți le-au și înțeles!
Pentru “Proba obligatorie – Aici nu se
cântă!” (cum s-a cântat la edițiile precedente) fiecare concurent a trebuit să
selecteze “un text de muzică pop/rock/disco/folk etc” și să îl interpreteze
“cum va dori, dar fără să-l cânte!” Mai atenționau organizatorii că “piesele
străine trebuie prezentate în limba română și durata probei este de trei
minute”.
Aceste teme foarte grele ridică normal
întrebarea: “Ce scop a avut această ediție?” A fost oare o Gală în scop
didactic de cizelarea prin exerciții diverse a personalității concurentului sau
o competiție pentru afirmarea talentului unor tineri actori? Răspunsuri se
găsesc în momentele oferite în competiție de fiecare concurent. Vom prezenta pe
scurt un “jurnal” al acestei ediții, nu înainte de a nominaliza juriile.
Juriul de preselecție a fost compus din
Radu Afrim – regizor, Dorina Chiriac – actriță, Radu Iacoban – actor, Gabriela
Lupu – jurnalist și Iris Spiridon – regizoare. Dânșii au ales, e drept, mai
puțini concurenți față de edițiile precedente. Juriul final a cuprins pe Tudor
Chirilă – actor, muzician și compozitor, Radu Jude – regizor și scenarist, Maia
Morgenstern – actriță și directoarea Teatrului Evreiesc de Stat, Iuliana Vîslan
– scenografă și Luiza Zan – muziciană, compozitoare și profesoară de jazz
vocal.
8 septembrie
Secțiunea
individual
Ediția
a XVIII-a s-a deschis cu “Dezgustibus Parade”, un rod al Atelierului de mișcare
condus de Florin Feroiu care a exersat în fiecare dimineață a competiției
exerciții corporale cu concurenții. În compania prezentatorului Galei, Alex
Bogdan, concurenții au dat startul adaptării dânșilor la tematica “dada”.
NICOLETA
MARICA – Universitatea de Arte din Târgu-Mureș,
specializarea Actorie, clasa lect.univ.drd Monica Horga Ristea, promoția
2014. (Vom specifica pentru fiecare concurent la ce universitate și sub
îndrumarea cui, a beneficiat de studii pentru profesia de actor!)
A
încercat un exercițiu pe textul ales “Nfounga” al cărui autor nu îl
nominalizează. Își dorea să comunice, bănuim, stări, informații sau situații
diverse. Ilustrarea era modestă în inventivitate cu toate că purta un costum
ciudat în alb și negru. Pentru “Proba obligatorie” a ales “I want you” – The
Beatles și în limba română insista pe replica – “Te vreau provocator …”, dar nu
reușea să comunice totuși ce vrea, iubire, sex sau prăjitura pe care o mânca în
final, fără poftă.
MARIA TEODORA FILIP – Universitatea “I.L.Caragiale, specializarea Actorie,
clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2014.
“Un
dada clown”, lipsit de precizarea autorului, era se pare folosit pentru
apropierea de mișcarea “dada” pentru trecerea de la … o fată năzuroasă la un clown. Părea un copil
răzgâiat pe scenă care turuia cuvinte și reușea rar să le completeze cu
fantezie prin mișcare și expresie. Pentru cele trei minute ale “Probei
obligatorii” a apelat la un colaj, numit “Ești … unde?” după Romeo Fantastik –
“Carolina”, Sweet Kiss – “Tu Alin, Alin, Alin” și Vama – “Scrisoare către
Făt-Frumos”, un amalgam de replici montate în intenție “dada”. Încerca să
sugereze dorințele, chiar și sexuale ale unei femei parcă afectate de beție.
Concurenta
obține totuși, din partea juriului – Premiul pentru cea
mai bună actriță.
ADRIAN LOGHIN - Universitatea “I.L.Caragiale, specializarea Actorie,
clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2014.
Recitalul
său se pare că a avut în umbră și un regizor. A ales un fragment din
spectacolul “Un Om”, inspirat și adaptat din poeziile lui Tristan Tzara și a
încercat exagerat să dea mai multe fețe “omului” său. Debuta prin o penibilă
relaționare cu membrii jurului, folosea cortine de lumină pentru a departaja
intenții diverse, dar stilul său de interpretare părea desprins din canoanele
obișnuite ale teatrului, mai ales ale celui de estradă. În “Part Of Your World”
din musicalul “The Little Mermaid” nu reușea să dovedească originalitate.
Obține
– Premiul publicului … desemnat în urma
transmisiilor pe Internet ale Galei, cu un trafic de aproximativ două sute de
urmăritori.
LIA
SINCHEVICI - Universitatea “I.L.Caragiale, specializarea Actorie, clasa
prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2014.
“WAT
DaDa” era titlul recitalului pe un text lipsit de precizarea autorului; tânăra
actriță apela inutil la proiecții pentru completarea interpretării sale în care
demonstra însă, flexibilitate corporală și fantezie în unele momente.
Remarcabilă a fost prezența sa la “Proba obligatorie” în care ilustra doar cu
replica rostită din off, “Nu se poate” de Ioana Radu. Spre miezul nopții s-a
remarcat în cadrul “Bonus HOP Shop”, cu un exercițiu în afara concursului, prin
prezentarea unui cobowy caracterizat inventiv, doar prin expresie corporală și
dansând excelent step.
SONIA
DIVILE – Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj Napoca. Secția Actorie, clasa
conf.univ.dr. Miriam Cuibus, promoția 2015.
A
prezentat “Trei virgulă șaișpe” (lipsă autorul), cu intenția de a comunica o
temă de mare interes pentru tinerii actori – castingul. Căznit reda un posibil
dialog cu o voce din off a administratorului unui casting. A fost unul din numeroșii concurenți care au apelat la lavalieră ca să i se facă auzit glasul. Trecea
superficial prin situațiile impuse de personajul nevăzut care îi dicta cerințele
castingului. Abia spre final, interpretarea sa capta interesul prin nuanțarea
stării personajului. În “Us” – Regina Spektor, purtând o perucă blonda și
folosind stângaci un microfon de astă dată încerca să avertizeze fără forță
spectatorii că “trăim într-o țară de hoți și este contagios”.
Secțiunea grup
“DADA VACANȚA!” – inspirat din “Steaua fără nume” de
Mihail Sebastian într-o regie colectivă, în “spirit dada”, a vrut să șocheze,
rezultatul fiind jalnic. Ca prefață au rostit fără rost câteva replici din
piesa luată drept pretext, ca apoi să încerce un fel de pantomimă completată și
prin chițcăieli în loc de cuvânt, se mânjeau și tăvăleau prin vopsea, ca în
final să dea replica lămuritoare – “Modul nostru de a pleca în altă lume!” Spectatorii
rătăciți pe Internet au apreciat însă, acest exercițiu de teatru neinspirat și
au acordat Premiul poblicului.
Au
căzut în plasa de a face un exercițiu chinuit de “dada” –AMALIA TOAXEN,
promoția 2012 (Universitatea de Arte din Târgu Mureș, specializarea Actorie,
clasa conf.univ.dr. Daniela Lemnaru), RAUL HOTCAȘ, promoția 2012 (Universitatea
“Babeș - Bolyai” din Cluj Napoca, Secția Actorie, clasa conf.univ.dr. Miriam
Cuibus), CORINA VIȘINESCU, promoția 2011 (Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu,
clasa prof.univ.dr.Marian Râlea și conf.univ.dr. George Ivașcu) și RADU
TUDOSIE, promoția 2011 (Universitatea de Arte din Târgu Mureș, specializarea
Actorie, clasa lect.univ.drd.Monica Horga Ristea). Din păcate, nu a reușit
niciun membru al distribuției să se remarce în acest spectacol de grup, dar
nici în cadrul “Probei obligatorii”, în cele trei minute rezervate
interpretării unui text dintr-un cântec. Și-au dorit să dovedească fantezie,
dar nu au reușit.
În
“Forever young” – Mr. Hudson, a vrut Amelia Toaxen să se remarce venind cu o
toacă și apoi încercând să atace tema castingului, fără convingere în expresii.
Raul
Hotcaș a optat pentru “Enter the ninja” – Die Anthwoord într-un fel de
compoziție ridicolă a unui ninja.
Corina
Vișinescu s-a luptat cu textul din “Ain’t got no, i got life” și a învălmășit o
serie de intenții pentru a ilustra cuvintele.
“Fear
Of The Dark” – Iron Maiden l-a “inspirat” pe Radu Tudosie să vrea a fi un fel
de … pirat cu frică de întuneric.
Bonus HOP Shop (episodul 1)
Concurenți
și premianți ai ediției trecute, în final chiar și unii membrii ai juriului, se
reuneau seara târziu după concurs în “Bonus …” pentru diverse exerciții de
interpretare, majoritatea sub semnul “dada”.
Primul
episod încerca o satiră la un posibil casting, având drept coordonator pe Alex
Bogdan, prezentatorul întregii Gale.
Tânărul actor Alex Bogdan este cunoscut și din
diverse emisiuni tv precum “Cronica Cârcotașilor” și “Mondenii”, experiențe ce
l-au împins spre o manieră aplicată interpretării diverselor personaje sau
situații scenice. În aceiași manieră sub pretext “dada” însă, a punctat și
prezentarea Galei. Prezentările degajau umor adeseori, numai că dezavantajau
concurenții marcați de emoțiile firești unei competiții.
9 septembrie
Secțiunea
individual
ALEXANDRU VOICU – Universitatea
“I.L.Caragiale”, secția Actorie, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2015.
“un
alt fel de-ism”, cum își intitula recitalul pe un text, firește fără indicarea
autorului, se vroia a fi apropiat de mișcarea “dada” prin interpretare.
Recitalul debuta cu un lung moment în care personajul purtând un nas de clown,
încerca stingherit să se dezbrace în costum de baie. Când au intervenit
replicile, multe în limbaj trivial, se înțelegea că ar fi un individ care
închiria șezlonguri de plajă. Renunța pe parcurs la nasul de clown, la care
apela din nou în final. Inventivitatea interpretului era …absentă. La “Proba
obligatorie” a avut o parteneră pe post de mobilă și a încercat să folosească
forțat tot felul de obiecte pentru ilustrarea textului lui Jaques Brel din “Ne
me quitte pas”. Ambițios tânărul interpret a făcut parte și din distribuția
spectacolului jenant de la “Secțiunea
grup” – “Whith a little help from my friends”, prezentat în ziua următoare a
concursului. Este posibil ca în spatele său să se fi aflat un regizor total
neinspirat care l-a dezavantajat.
EMILIA
BADEA – Universitatea din Craiova, secția Actori, clasa asist.univ.drd. Adrian
Andone, promoția 2014.
Se
pare că nu a înțeles rostul a două probe în concurs și în ambele practica
aceiași cale de manifestare. În “Trei”, bazat pe un text din volumul “Primele
poeme” de Tristan Tzara își arăta fantezia târând un pește într-un fel de lesă
pe care îl masacra spre final. Repeta monoton “Ce fel de femeie era
Ofelia?(!)”, după citirea unui bilețel. A continuat același demers și în “Hai
în rai – Ovidiu Liteanu. A înlocuit peștele și revolta, cu o posibilă suferință
dramatică inspirată, tot de un bilețel.
ANA
– MARIA POP - Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj Napoca. Secția Actorie,
clasa conf.univ.dr. Miriam Cuibus, promoția 2015.
A
încercat să sugereze maniera “dada” prin tot felul de aspecte vizuale pentru
“Istoria muzei mele, Dada” de Jerome Rothenberg. Manevra cartoane cu diverse
chipuri, etc totul fiind o făcătură dictată poate de un coleg regizor din
umbră. Pentru “Sweat” – Snoop Dogg, aplica aceiași metodă de artificii vizuale
și reușea , ca și la proba obligatorie să rostească de neînțeles cuvintele.
Concurenta a fost nominalizată însă, pentrul Premiul cea mai bună actriță.
ALINA
PETRICĂ – Universitatea “I.L.Caragiale”,
secția Actorie, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2012.
A
vrut să fie “Femeia Motan” pe un text fără specificarea autorului. Constructul
recitalului era încărcat de efecte în defavoarea concurentei. A purtat “chipul”
unui motan, s-a debarasat de el și chiar de elemente de costum, iar când a
început recitarea patetică a textului, dominat de specificarea “sunt bărbat”, a
uitat total de “dada”. Jocuri “dadaiste” neinspirate a aplicat și în cazul
“Probei obligatorii” în “Ileană, Ileană” – Romica Puceanu.
RĂZVAN
KREM ALEXE – Universitatea “I.L.Caragiale”, secția Actorie, clasa prof.univ.dr.
Florin Zamfirescu, promoția 2011.
În
“Manifestul DADA PENTRU (HIP) HOP”, conceput anonim firește, pornea
interpretarea pe muzică cu mișcări agitate; când trecea la text se simțea
dorința nuanțării potrivite cu mișcarea aplicată. La “Proba obligatorie”
intenționa o compoziție ciudată pentru “Genie in a bottle” – Christina
Aguilera. Șoptea însă, replica în defavoarea demersului cu sens al interpretării.
A
fost nominalizat la Premiul pentru cel mai bun actor.
DANA MARINECI – Universitatea
“I.L.Caragiale”, secția Actorie, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2012.
A
propus un text dificil, “Sonata sunetelor primordiale” de Kurt Schwitters,
alcătuit numai din silabe și a reușit prin rostire să se adapteze cu fantezie în expresie
curentului “dada”. Textul amintea de “Poeme în limba spargă” de Nina Cassia.
Lupta în forță cu nebunia jocului de silabe și reușea aseseori momente captivante,
fără să apeleze la “artificii” de mișcare sau de costum. Și-a schimbat demersul
interpretării la “Proba obligatorie” în “Amor estival” de Puiu Maximilian,
cântec susținut la teatrul de revistă de Stela Popescu. Cu personalitate și
umor relata o poveste estivală, fără exagerări vizuale.
Prezentarea sa în concurs, concepută cu
atenție pentru a își exploata inteligent
calitățile a fost recompensată cu Marele Premiu
al Galei Tânărului Actor “HOP” și Premiul Vox
Maris.
Secțiunea grup
“DIALOG
CU POLICANDRU” de Grigore Cugler reunea în distribuție pe Cosmin Dominte și
George Lepădatu, ambii de la Universitatea “I.L.Caragiale”, secția Actorie,
clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2013. Pe un text absurd, actorii
încercau să aplice maniera “dada” cu intenții modeste însă. Într-un
talmeș-balmeș vizual, rostirea replicilor când trecea rampa, când rămânea
“șoptită” între cei doi parteneri. Spectacolul dezavantaja concurenții. Cosmin
Dominte a concurat însă, și la “Secțiunea individual” din ziua următoare,
reușind remarcarea.
“COPACUL”
de Anca Ștefan, regia Alexandra Popescu, avea în distribuție pe Aron Alexandru
Lucian (Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, secția Actorie, clasa
prof.univ.dr. Miriam Cuibus, promoția 2012) și Gabriela Bădescu (Universitatea
“I.L.Caragiale”, secția actorie, clasa prof.univ.dr.Florin Zamfirescu, promoția
2011). Textul trata simplist tema comunicării în cuplu, iar cei doi concurenți
încercau să contureze tipologic desenul personajelor într-un spectacol lipsit
de un proiect regizoral coerent.
Au
susținut în cea de a doua zi a concursului și “Proba individuală” – Gabriela
Bădescu, George Lepădatu și Aron Alexandru Lucian.
În “Dă mamă cu biciu-n mine”
– Gabi Luncă, a încercat exagerat să schițeze George Lepădatu, un băiat
șmecher, cu bani, de etnie romă.
Gabriela
Bădescu în “Maybe” – The Three Degres, dorea să imagineze relația unei femei cu
un bărbat cuceritor, dar rostea afectat textul.
Aron
Alexandru Lucian reușea să sugereze cu umor profilul unui șarlatan prin
expresii diverse, chiar dacă uneori bolmojea textul din “Cry me a river” –
Justin Timberlake. A fost nominalizat la Premiul pentru cel mai bun actor.
Bonus Hop Shop (episodul 2)
În
afara concursului, unii concurenți au prezentat minirecitaluri, iar alții s-au
prins în jocul cântărilor playback pentru dans și mimarea unor diverse stări.
Unele momente erau amuzante, altele cu stângăcie susținute . Printre ei la
acest “Bonus” cu pretenții de amuzament s-au aflat și unii premianți ai ediției
trecute. Divertismentul de seară nu reușea să evidențieze pe nimeni, fiind
parcă o improvizație a unor amatori de la o casă de cultură.
10 septembrie
Secțiunea individual
ALEXANDRU
CONSTANTIN APOSTOL - Universitatea “I.L.Caragiale”, secția actorie, clasa
prof.univ.dr.Florin Zamfirescu, promoția 2014.
Fără
specificarea autorului, în ciuda regulamentului concursului era și “București –
Constanța”, ce cuprindea însă, și unele precizări de apelare la Emil Brumaru și
Tristan Tzara. Simplu, fără să întrebuințeze exagerări de mișcare și efecte
derizorii, a relatat cu accente de umor povestea absurdă a șoferului aflat
mereu pe ruta București – Constanța. Nu a convins totuși juriul, măcar pentru o
nominalizare la un premiu pentru că nu dovedea fantezia dorită la un exercițiu
“dada”! La “Proba obligatorie”, e drept, interpretarea concurentului pentru
“Jailhouse Rook” – Elvis Presley era modestă.
SIMONA
MAICAN – Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj – Napoca, specializarea
Actorie, clasa conf.dr. Miklos Bacs și lect.univ. Irina Wintze, promoția 2014.
“Singur,
desigur” cu autorul nespecificat părea un colaj prin care se ataca ironic
mișcarea “dada”, rostit cu inteligență de tânăra actriță. Stând dreaptă în
scenă, reușea să capteze provocator atenția
publicului. Fără vulgaritate susținea pe telefonul mobil, un dialog cu
substrat discret erotic în “Take me to church” – Hozier la “Proba obligatorie”.
A fost manționată de juriu în cele trei
nominalizări la Premiul pentru cea mai bună actriță.
COSMIN DOMINTE - Universitatea “I.L.Caragiale”, secția Actorie, clasa
prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2013.
A
ales “Vacanța la mare” de Theo Herghelegiu, fiind printre puținii concurenți
care s-au ferit de tema “dada” și nu a apelat la microfon sau lavalieră
pentru a se auzi ce rostește. Textul era ofertant prin povestea bărbatului care
discută cu soția despre proiectul vacanței la mare, iar interpretul îi descifra
sensurile nuanțat și cu fin umor. Reușea abil să speculeze trecerile la
replicile personajului soției. În “Super femei” – Body & Soul, demonstra o
altă fațetă a posibilităților sale prin tipologia aplicată personajului.
A
obținut Premiul pentru prestanță și rostire scenică
finanțat de Dorina Lazăr, directoarea Teatrului Odeon.
CORINA BORȘ - Universitatea “George Enescu” din Iași, secția
Actorie, clasa prof.univ.dr. Emil Coșeru, promoția 2011.
Colaj
după două melodii ale formației “Vama Veche” (“Vara asta am să mă îndrăgostesc”
și “Vama Veche”), fragmente din “Jocul din Ialta” de Brian Friel și monologul
Corinei din “Jocul de-a vacanța” de Mihail Sebastian (!), sunt precizările
referitoare la textul ales de concurentă, un fel de ghiveci între cele două
propuneri ale organizatorilor: “dada” și “Vacanța la mare”. Tânăra actriță și-a
dorit să treacă prin diverse situații, a apelat la costumul de baie (ca și alte
concurente), dar jocul său era exterior. În “Tăte șogorițele” – Angela Rusu cu
microfonul în mână rostea tern cuvintele, vrânt să susțină intenția de parodie.
Spectatorii
de pe Internet îi acordă Premiul publicului.
NICHOLAS CAȚIANIS – Universitatea “Hyperion”, secția Actorie, clasa
prof.univ.dr. Eusebiu Ștefănescu și prof.asoc. Rodica Mandache, promoția 2014.
A
încercat în “Trifoiul cu patru foi” după “Râs Nervos” de Christopher Durang și
“Trifoiul cu patru foi” de Eugene Ionesco, un spectacol bogat în culoare,
încărcat însă, de efecte derizorii, posibil a fi fost condus din umbră de un
regizor. A pornit recitalul printr-o relație directă cu membrii juriului, a
încercat apoi, să o amplifice și cu spectatorii, dar aluneca adeseori în
vulgaritate. Dovedea însă, inovație în multe atitudini și umor în rostirea cu
sens a unor replici. “Îmi place să mă plimb pe stradă” – Manuela Fedorca i-a
inspirat un travesti în maniera teatrului de revistă.
A
obținut Premiul pentru cel mai bun actor și Premiul “10 pentru film la TIF” inițiat la ediția
precedentă a Galei de regizorul Tudor Giurgiu.
CRISTINA
JUNCU – Universitatea “I.L.Caragiale”, secția Actorie, clasa conf.univ.dr.Doru
Ana, promoția 2015.
Marcată
de emoția concursului, încerca simplist folosirea continuă a telefonului mobil
pentru comunicarea SF a unui posibil naufragiu într-o barcă, unui partener,
având la bază textul “Barca se scufundă” de Shel Silverstein. Rostea cu
pricepere frazele, dar fără strălucire. Cu umor timid creiona textul de la
“Ghiță”, cântecul Cleopatrei Stratan. Calitățile sale dovedite în spectacole
din teatrul independent și cel de stat s-au pierdut în competiția Galei.
Secțiunea grup
Cel
de al patrulea spectacol ales de selecționeri pentru această secțiune care nu
prea își are rostul în Gală, a fost “With a little help from my friends” de
Maria Manolescu (fragment) în regia Irinei Crăița – Mândră cu Dani Achim, Rareș
Andrici, Cătălina Bălălău și Alexandru Voicu. Tinerii actori s-au căznit să
interpreteze personajele absurde dintr-un grup ciudat de prieteni. Apelul la
prieteni pentru“ajutor” se transforma într-o tragere la sorți a celui care
trebuia să îl ucidă. Spectacolul nu avea consistență și din cauza regiei
neinspirate.
Cum
Alexandru Voicu a concurat cu o zi înainte și la “Secțiunea individual”,
amintim acum doar pe colegii din distribuție supuși și la “Proba obligatorie”
din ultima zi a concursului.
DANI
ACHIM - Universitatea “I.L.Caragiale”, secția actorie, clasa
prof.univ.dr.Florin Zamfirescu, promoția 2014.
Un
desen fragil de personaj a conceput pe textul din “Stay With Me” – Sam Smith,
un îndrăgostit stângaci în comunicarea sentimentului către iubită.
RAREȘ
ANDRICI - Universitatea “I.L.Caragiale”, secția Actorie, clasa prof.univ.dr.
Adrian Titieni, promoția 2013.
A
vrut să șocheze cu maneaua “Pe la spate”. Îmbrăcat în pastor, încerca să afle
de la spectatoare un răspuns asupra preferinței erotice din maneaua aleasă!
Momentul se putea înscrie în bogatul top al penibilului și vulgarității!
CĂTĂLINA BĂLĂLĂU - Universitatea “I.L.Caragiale”, secția actorie, clasa
prof.univ.dr.Florin Zamfirescu, promoția 2014.
A
optat pentru … “Maneaua sfântă” – Vasile Oprea, pe care a colorat-o cu puțin
umor.
Juriul
i-a acordat Premiul special “Sică Alexandrescu”,
bănuim și pentru prestația în costum de baie din spectacolul “With a little
help from my friends”.
Bonus
HOP SHOP (episodul 3)
A
reunit unii concurenți și membrii din juriu în încercări de ilustrare a
mișcării “dada”. Unele reușite mai ales din parte juriului, altele
dizgrațioase. Din ultima categorie se poate aminti de pildă, plimbarea pe scenă de un concurent a unui … vibrator ca să își demonstreze fantezia!
Concluzia finală a concurenților participanți la episodul trei de “Bonus”,
aliniați pe scenă, era rostită în cor – “PROGRESĂM”! Cum “progresăm” nu prea
s-a demonstrat!
Firește
nu a lipsit din acest ultim “Bonus” playback-ul și tinerii s-au jucat de-a
pantomima pe muzică, fiecare conform posibilităților personale.
Vineri 11 septembrie
Spectacol
invitat - “Carpathian Garden” de Radu Iacoban cu Radu Iacoban și Tudor Aaron
Istodor, în regia lui Radu Iacoban, ambii premianți în edițiile anterioare ale
Galei. Spectacolul era selectat din repertoriul teatrului independent de la
Godot Café, ca exemplu de ce presupune valoarea interpretării! Pornea cu
intenție satirică la adresa informațiilor din jurnalele tv, ca să treacă la
lungi monologuri, fie cu un preot, fie cu o vedetă din filmele pentru adulți
care caută partenere. Bunele intenții de la început erau încropate în mocirla
vulgarității. Păcat de acești tineri actori înzestrați cu reale calități
demonstrate în o serie de alte spectacole, ajunși să servească “noul curent” al
trivialității ce pătrunde insistent în teatrul independent.
Florin
Feroiu, alături de câțiva participanți la “Atelierele” sale de dimineață, a
prezentat rezultatul – “Dezgustibus Parade” , ce se pare că avea drept motto o
replică mereu rostită - “vomă”. Dânsul, în rolul principal se căznea prin
mișcare și expresii corporale, să se apropie de mișcarea “dada”, fără prea mare
fantezie, mai mult târându-se pe scenă.
PE SCURT CÂTEVA CONCLUZII
Un răspuns la
întrebarea – “Ce scop a avut această ediție a Galei?”, titlul acestui jurnal,
iscă și alte două întrebări adiacente. Prima ar fi – a vrut să fie un execițiu
pedagogic cultural pentru libertatea de expresie a tinerilor actori? Sau – Gala
este o competiție de afirmare a capacităților personale ce le dețin tinerii
actori de care teatrele au strictă nevoie astăzi?
Dacă scopul acestei ediții a fost în
sine cel pedagogic, merită apreciată doar intenția. Învățământul nostru
artistic suferă de numeroase hibe, “pregătește” superficial și lansează anual
peste trei sute de absolvenți, în tot felul de universități cu dascăli
“doctori”, dar exercițiile pe tema “dada” nu puteau suplini lipsurile din
perioada școlarizării concurenților. “Dada” era mult mai potrivită tematic
pentru un workshop cu regizorii, nu pentru tinerii actori care s-au documentat
despre mișcarea pornită în 1916, de pe Internet. “Libertatea” de expresie
solicitată de directorul artistic al Galei, s-a rezumat fie la exagerări
forțate, banal înfăptuite scenic, fie la vestimentație sumară, iar “revolta”
dadaiștilor s-au ferit să o exprime interacționând direct cu spectatorii. Au
avut mulți și sfătuitori din umbră, care nu au dovedit inspirație. Au apelat
chiar și la proiecții încropite. Rostirea cuvântului era bolmojită,
nearticulată, chiar dacă majoritatea au folosit microfoane, dar fără rezultat
convingător. Provocarea tematică prin mișcarea de muzeu cultural “dada” nu a
servit însă, pedagogic concurenții pentru a îi determina să exploateze cu
atenție studiul curentului și a le da frâu liber fanteziei.
Ediția actuală nu a servit nici ideea
de competiție pentru remarcarea tinerelor talente de către publicul alcătuit în
principal din directori de teatru și regizori. Firește, Gala Tânărului Actor nu
presupune participarea cu monologuri sau exerciții de improvizație concepute în
timpul celor trei ani de studii la universitate. Recitalul fiecărui concurent
devine în Gală “cartea sa de vizită” pentru capacitățile personale prin care
trebuie să răspundă spre ce gen se îndreaptă, dramatic sau comic, iar la “Proba
obligatorie” toți concurenții ar trebui să se confrunte pe același text,
demonstrând inteligență și fantezie în abordarea lui. Proiectul Galei “Hop”
pentru a sprijini tinerii poate lansa tematicile chiar după finalizarea ultimei
ediții, pentru a da timp de gândire asupra lor celor care vor să participe la
ediția următoare.
Cu alte ocazii sau proiecte este
posibil ca din cei 27 de concurenți de la actuala ediție, unii să își
demonstreze personalitatea, dacă au și …
noroc! Ofertele actualului sistem al mișcării noastre teatrale sunt
însă, destul de puține. Gala Tânărului Actor trebuie să rămână o mare șansă
pentru tineri, cum a dovedit în celelalte ediții, unde din rândul
participanților mulți sunt astăzi nume de frunte ale teatrului. Exercițiile pe
o temă de muzeu, expirată precum “dada”, din păcate nu au servit pe concurenții
ultimei ediții.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327
Sunt cu soțul meu de 7 ani fără copil, eu și soțul meu am încercat tot posibilul, dar nu am avut niciun rezultat, până când am întâlnit o prietenă de-a mea foarte bună care mi-a povestit despre Dr Dawn acuna și cum a ajutat-o, i-am explicat. totul la Dr Dawn acuna dupa ce am contactat-o pe Whatsapp, a promis ca ma ajuta, mi-a dat niste instructiuni pe care le-am facut perfect, spre surprinderea mea am ramas insarcinata la 2 saptamani dupa ce m-a ajutat si acum am un copil frumos acum, Toate mulțumită Dr. Dawn acuna, contactați-o pentru o soluție rapidă la problema dvs.
RăspundețiȘtergere*Daca vrei sa ramai insarcinata.
*Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
*Dacă vrei să vindeci vreo boală.
*Dacă vrei noroc în viața ta.
*Dacă doriți să opriți avortul spontan și altele,
: e-mail { dawnacuna314@gmail.com}
Whatsapp: +2348032246310