O COMEDIE CU MULT TÂLC ACTUAL …
Și în această toamnă viața teatrală
este dominată de o sumedenie de festivaluri cu scopuri confuze, finanțate în
principal de municipalități, în care teatrele plimbă dintr-un oraș în altul
aceleași spectacole. Festivalurile, în marea lor majoritate, în absența unui
concept tematic solid, nu țin cont de criteriul valoric în selecție. Aceasta
poate fi și una din cauzele că premiera de la Teatrul Odeon – “Soldatul de
ciocolată” în regia lui Andrei Șerban, a trecut aproape neobservată de
comentatorii vieții teatrale, cu toate că marchează un eveniment cultural.
Pentru prima oară în România, Andrei
Șerban propune să cunoaștem piesa scrisă în 1889 de George Bernard Shaw, în
tinerețe, “Armele și Omul” care în traducerea și adaptarea Danei Duma se joacă
la Teatrul Odeon sub titlul “Soldatul de ciocolată”. Noul titlu a fost sugerat
de opereta din anii ’30, “Soldatul de ciocolată”. După mai mult de un secol de
când a scris “Armele și Omul”, piesă repartizată de autor ciclului “Piese plăcute”,
astăzi se dovedește a fi foarte actuală, ca o oglindă în care agitația
prezentului din spațiul nostru geopolitic, se regăsește alături de trecut.
Cu măestria în ale scrisului care i-a
adus consacrare, în “Armele și Omul” (“Soldatul de ciocolată”), George Bernard
Shaw satirizează o lume strâmbă preocupată de Război, în care dragostea ar
putea salva Omul. Acțiunea se petrece în 1885, anul războiului sârbo-bulgar,
când Serbia era susținută de Imperiul Austro – Ungar și Bulgaria de Imperiul
Rus. Conflictele din Balcani vor prefața Primul Război Mondial. În războiul
sârbo-bulgar, dictat de dorințe de expansiune, a intervenit și neutra Elveție
cu soldați mercenari, cum este în piesă și căpitanul Bluntschli, “soldățelul de
ciocolată” care animă conflictele din familia burgheză Petkov a unui orășel
bulgar aflat în preajma bătăliei cunoscute de la Slivenitza. Dramaturgul
urmărește, două teme – dragostea și războiul. Situațiile, conflictele sunt
construite ironic. În spirit satiric, George Bernard Shaw propune sentimentul
iubirii în contextul acțiunii care vizează tema războiului fals motivat de
patriotismul celor din vârful societății burgheze. Tema majoră a piesei rămâne
însă, dragostea care poate salva o lume ambalată absurd de pofta războiului,
argumentată prin așa zise sentimente patriotice, de naționalism; Raina, fiica
familiei Petkov caută dragostea, dar ofițerul bulgar Sergius îi înșeală
sentimentele. Cele două teme se întrepătrund, iar adaptarea Danei Dima nu le
forțează prin nimic actualizarea. George Bernard Shaw se dovedește a fi fost
vizionar când satiriza aspectele negative care macină mereu lumea noastră. În
“Armele și Omul” există replici precum, “Tot răul se trage de la englezi” sau
“minunatele spectacole de la Opera din București”, prețuite și urmărite de
familia Petkov. Astăzi, prin Brexit-ul de ieșirea englezilor din UE, replica
devine foarte actuală, ca și cea despre Opera din București unde s-a petrecut
în urmă cu câteva luni, un conflict aberant cu “nu ne vindem țara”. Dibaci,
Dana Duma traduce și adaptează “Armele și Omul”, demonstrând cât de actual
poate fi astăzi, George Bernard Shaw.
Andrei Șerban, conștient că rolul rolul
regizorului într-un spectacol este să se manifeste și ca un cetățean al
prezentului, pune în fața publicului întotdeauna, oglinda realității. Cu
inventivitatea cunoscută de acum, tratează cu respect piesa lui Shaw drept o
comedie despre noi înșine. La acest spectacol râdem de fapt, de noi înșine, cei
captivi într-o lume bolnavă, măcinată de populism. Regizorul a montat mai întâi
“Soldatul de ciocolată” la Teatrul Malyi din Sankt Petersburg, la invitația
directorului și celebrului regizor rus Lev Dodin, unde spectacolul a avut un
succes răsunător. (Atenție, Lev Dodin va fi prezent, în curând la București, la
Festivalul Național de Teatru cu “Livada de vișini”! ) La Teatrul Odeon, Andrei
Șerban a conceput o altă imagine pentru “Soldatul de ciocolată” prin
scenografia funcțională, cu pricepere construită de Anka Lupeș și printr-o
dublă distribuție.
Regizorul Andrei Șerban întodeauna
gândește coerent, în amănunt, textul ales pentru a îi ilustra teatral tematica
și a transmite emoție publicului, dar și a provoca spectatorul să judece ce se
petrece pe scenă. Lucrează acest spectacol într-un decor marcat prin trei
pereți cu multe sertare, iar mânuirea fiecăruia, contribuie la marcarea
spațiilor de joc. Pereții sunt tapisați cu imaginea discretă a unui soldat din
evul mediu călare, mai mulți “războinici” fiind prezenți și într-un colț al
scenei. Acești mici soldăței de plumb folosiți de personaje pentru argumentarea
victoriei lui Sergius și Petkov în bătălia dintre bulgari și sârbi, servesc
substratul ironic al textului. La începutul reprezentației se arată balconul
casei Petkov și cerul cu stele, ca o discretă trimitere la… steagul cu steluțe
al drapelului UE. Imaginea spectacolului prinde culoare și prin costumele
croite în spiritul epocii, cu accente pentru a creiona profilul tipologic al
personajelor. Anka Lupeș creează o reușită scenografie prin care sprijină
vizualizarea intențiilor regiei.
Pentru că familia Petkov merge la operă
fiind de “bonton”, regizorul Andrei Șerban folosește cu tâlc drept coloană
sonoră, fragmente muzicale din opera “Ernani” de Giuseppe Verdi. Ilustrația
muzicală devine contrapunct al situațiilor care încadrează reprezentația drept
o savuroasă comedie bufă.
Viziunea regizorală propune un alt stil
de interpretare actorilor pentru susținerea acestei comedii bufe în care se
împletesc armonios cele două teme – dragostea și războiul. Actorii declamă multe
replici pentru a le sublinia ironia subtextului, subtil vor satiriza tipologia
fiecărui personaj și tensionant se vor implica în relațiile dintre personaje.
Actorii “trăiesc” dramatic situațiile imaginate de Shaw, rezultatul fiind
evident, comicul. Regizorul nu omite și participarea directă a publicului, când
interpreții rostind replici cheie pentru tematica piesei, se vor adresa
spectatorilor. Aceștia sunt luați drept parteneri în declarațiile patetice
referitoare la război, la patriotism și dragostea în cuplu. Prin relația
personajelor cu publicul se atenționează că istoria din secolul XIX, se repetă
și în mileniul trei.
Actorii se adaptează minunat convenției
regizorale și fiecare realizează adevărate mici bijuterii din rolul atribuit.
În acest spectacol nu există roluri mari și roluri mici pentru că fiecare
personaj devine argument important în întreținerea permanentă a celor două
linii tematice. Ofițerul rus, de pildă, nu este personaj secundar și actorul
Dimitrii Bogomaz prin interpretare, îi dă amplitudine în raport cu tematica
piesei. Ofițerul rus amenințător intervine în derularea acțiunii, în momente
speciale rostește replici în limba rusă, relaționează cu spectatorii, rolul
fiind o reușită pentru interpret.
Evident că punctul forte al
conflictului este cuplul de îndrăgostiți, ca și în opereta “Văduva veselă”
regizată recent, de Andrei Șerban la Opera Națională din Iași, regizorul fiind
interesat acum, de montări apropiate prin tematică. (“Văduva veselă” a fost
comentată pe acest blog). Un personaj important al cuplui de îndrăgostiți
devine elvețianul mercenar, căpitanul Bluntschli, “soldățelul de ciocolată”
care se refugiază disperat de pericolul soldaților bulgari, în dormitorul
tinerei Raina, fiica bogatei familii Petkov. Acest rol îl definesc cu finețe
Alexandru Papadopol și Gabriel Pintilei, fiecare dând viață personajului, în
altă reprezentație pentru că aproape toate rolurile beneficiază de o dublă
distribuție, cum este specific regizorului Andrei Șerban. Gradează excelent
Alexandru Papadopol, evoluția în acțiune a căpitanului; la început, acesta pare
un soldățel care ridicol este mereu dependent de … ciocolată, ca apoi
personajul să prindă distincția unui om provenit dintr-o bogată familie
elvețiană dintr-o altă zonă a civilizației care va privi ironic pe cei din
preajmă, entuziasmați de război, experimentat și de el ca mercenar. Gabriel
Pintilei subliniază cu umor degringolada de la început a mercenarului, ca și
implicarea prin acțiune în problemele familiei Petkov. Cei doi interpreți,
stabilesc diferit, cu nuanțe și relația de dragoste a soldatului pentru Raina.
Tânărul vlăstar al familiei Petkov în care aceasta își pune mari speranțe este
reușit prezentat, în game diferite, de Sabrina Iașchevici și Nicoleta Lefter.
În prima interpretare, Raina devine o tânără cu pretenții de nobilă, năzuroasă,
dar care urmărește inteligent ce se petrece în familia sa; Sabrina Iașchevici
dă un farmec delicat tinereții personajului care își dorește o viață fără
război. Nicoleta Lefter propune în Raina evoluția unei tinere cu temperament
exploziv, dornică de iubire, dar și conștientă că viața în cuplu trebuie să
aibă și un suport financiar solid. Interpretarea cuplului Raina – Bluntschli,
în cele două variante de distribuție, exploatează diferit, dar ireproșabil
subtextul precizat și de replica – “Sunt un cetățean liber, al unei țări
libere” pentru că dragostea învinge nebunia din jur, ivită în contextul
războiului. Un alt cuplu, dar din segmentul social al servitorilor, Luka și
Nikola cu subtilitate este rezolvat de Ana Bianca Popescu (în același rol mai e
distribuită și Alina Berzunțeanu, dar nu am reușit să o văd în vreuna din reprezentațile
urmărite) și Cezar Antal / Marius Damian. Luka reprezintă pe acea servitoare
care știe tainele ascunse de familia Petkov, le speculează și îl preferă drept
partener în dragoste pe Sergius; revoltele, încrâncenarea și amărăciunile
servitoarei, dar și șiretenia cu care manipulează relațiile cu familia Petkov
și cu Sergius, sunt cu un farmec comic irezistibil marcate de Ana Bianca
Popescu. Febra lui Nikola de a parveni, de a fi un afacerist cu butic, dar și
docilitatea sa în fața stăpânilor sunt nuanțate, cu haz prezentate în reușita
interpretare a actorului Cezar Antal. Implicarea în relații, dar și slugărnicia
lui Nikola sun colorate inventiv, cu umor de Marius Damian.
Sergius,
ofițerul aparent învingător în război, candidat la mariajul cu Raina, rămâne
personajul care iscă dispute în dragoste, în familia Petkov, dar și pentru
Luka. Conrad Mericoffer și Cătălin Babliuc, aplică interpretări remarcabile
personajului. Grotesc și comic îl prezintă Conrad Mericoffer pe soldatul
credincios în rostul războiului, individ pentru care și dragostea are diverse
scopuri, fiind surprinzător în consistența acordată cu abilitate substratului
acestui personaj care servește ambele teme ale textului; interpretarea sa este
admirabilă și se adaptează demersurilor viziunii regizorale. Remarcabil își
definește personajul și Cătălin Babliuc, cu mult umor în situații, atent să nu
exagereze țâfna, patetismul mecanic al acestui soldat care din prostie se
mândrește cu prestația sa în război.
Motorul acțiunii este însă,
Ecaterina, mama Rainei. Rolul are dificultate, dar Antoaneta Zaharia, singura
distribuită în acest personaj îl prezintă senzațional. Actrița, credibil, cu
mult umor arată o tipologie mereu întâlnită și în viața curentă, femeia aprigă,
purtătoare de drapel războinic, strident patrioată, dar cu o morală
discutabilă. Antoaneta Zaharia, când Ecaterina declamă în relație directă cu
spectatorii, credința falsă în patriotism și menirea războiului, provoacă
aplauze pentru că are forța de a transmite pericolul ce ascund cuvintele în
manifestările sale. Soțul Ecaterinei, colonelul Petkov, tatăl Rainei, primește
pe deplin o definire ironică în interpretarea lui Consntantin Cojocaru și Gelu
Nițu. Savuros prin desenul satiric atribuit bătrânelului confuz în perceperea
situațiilor, se manifestă Constantin Cojocaru. Portretul unui comandant aflat
însă, sub papucul nevestii devine colonelul, în interpretarea lui Gelu Nițu, cu
haz și atenție la relații. Întreaga distribuție merită felicitată pentru modul
în care s-a adaptat unui concept regizoral novator,fiecare în funcție de
personalitatea pe care o evidențiază admirabil.
Satira lui George Bernard Shaw pe tema
dragostei, dar și a războiului motivat de fals naționalism și populism, prinde
viață scenică strălucit în regia lui Andrei Șerban și a echipei sale, fiind ca
o oglindă a realității. Publicul se amuză copios în fața poveștii în care poate
regăsi fiecare spectator și atmosfera de astăzi a plaiurilor mioritice.
“Soldatul de ciocolată” rămâne un eveniment cultural propus de Teatrul Odeon,
în care exemplar teatral se pune în față publicului o comedie despre dragoste,
dar să și gândească despre … pericolul unui război care îl poate distruge.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327