IMPRESII GENERALE
Evident, și în selecția spectacolelor
pentru Festivalul Național de Teatru (FNT), apare acest aspect. Selecționerul
unic, Marina Constantinescu, critic de teatru cu personalitate, recunoaște că
“este vorba de o selecție asumată, firesc și subiectivă”. S-a străduit să ofere
publicului, spectacolele care prezintă “starea teatrului nostru în stagiunea
2015 – 2016”. Selecționerul mai precizează că a efectuat alegerea pe criteriile
VALOARE și TENDINȚE ESTETICE de inovare în creația teatrală.
Astfel, FNT s-a construit pe un program
cu 40 de titluri căruia s-au alăturat spectacole invitate de prestigiu
internațional. În acest program prea stufos, au predominat firește,
spectacolele noastre, în special cele ale teatrelor naționale și cele
reprezentând teatrele din Capitală. Suntem singura țară europeană în care
funcționează șapte teatre naționale – București, Cluj-Napoca, Târgu Mureș,
Sibiu, Timișoara, Iași și Craiova. Din cele șapte, greu de explicat este de ce
nu a participat la FNT și naționalul din Craiova.
Au fost introduse în program și câteva
spectacole din teatrul independent, predominând cele cu actori consacrați și
mai puțin cele ale tinerilor. În teatrul independent se petrec tot felul de
festivaluri, încropite la nimereală; sunt numeroase aceste teatre din care
foarte puține au reușit să se afirme, să își consolideze o personalitatea.
Exemplare rămân “Unteatru” sau Teatrul “Act”.
“VALOAREA”
Criteriul valoric aplicat selecției
FNT, se poate traduce prin “important” pentru
stagiune. “Importanța” a fost dată de numele unor regizori – Andrei Șerban
(“Caruselu”), Yuri Kordonski (“Marmură”), Alexandru Darie (“The Bach Files”),
Radu Afrim (“Între noi e totul bine”, “Punctul orb”) și Silviu Purcărete
(“Iulius Caesar”, “Cafeneaua”, “Fuchsiada”), Mihai Măniuțiu (“Meteorul”, “La
ordin, Furher!”), Victor Ioan Frunză (“A douăsprezecea noapte”), Laszlo
Bocsardi (“Clasa noastră”), Alexandru Dabija (“Linoleum”), Dragoș Galgoțiu
(“Kafka.5 vise”), Tompa Gabor (“Sfârșit de partidă”). Acestor regizori
consacrați s-au alăturat, foarte puțini tineri, precum Bobi Pricop (“O
întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”). Din păcare, majoritatea
“consacraților”, chiar dacă au realizat două sau trei spectacole în stagiunea
2015 – 2016, rezultatele nu erau meritorii. Nu mai aducem în discuție că anul
2016 este “Anul Shakespeare” și până acum nu s-au putat selecta decât două
spectacole cu piesele bătrânului Will, luat doar ca pretext de “consacrați”.
“Valoarea”, tradusă ca “important”, în ciuda multor spectacole selectate, își
găsea cu greu motivare în majoritatea lor. Programul FNT se putea rezuma la un
număr restrâns de spectacole.
“TENDINȚE ESTETICE”
În aplicarea acestui criteriu de
sesizare a originalității unor viziuni regizorale, rezultatele nu s-au putut …
sesiza. “Tendințele estetice” ale unor “consacrați” se manifestau prin
manierism. “Inovațiile” acestor regizori au fost întâlnite și în ediții
anterioare din FNT, dovedind un fel de “autoplagiere”. Sunt găzduiți de
diferite teatre din țară, unde în timp scurt, în grabă, repetă aceiași manieră,
aplicată și altor spectacole. Grav rămâne că “maniera” respectivă se manifestă
prin imagine și participarea actorilor în grupuri active, iar personalitatea
lor nu mai e folosită pentru a interpreta credibil personaje. Astfel de
“tendințe estetice” servesc doar regizorului, actorii devenind o masă de
figuranți. Un exemplu, l-a oferit și regizorul Silviu Purcărete, la actuala
ediție a FNT, căruia i s-au alăturat și alți colegi.
“TEATRU-DANS” și “DANS CONTEMPORAN”
Este explicabil de ce pentru a îmbogăți
programul unui FESTIVAL NAȚIONAL de TEATRU, selecționerul a acordat importanță
“Dansului și Teatrului-dans”. Stagiunea 2015 – 2016 nu a fost strălucită;
majoritatea spectacolelor de teatru de proză au fost mediocre și submediocre.
Spectacole remarcabile a oferit
marele artist, Gigi Căciuleanu – “L’Om DaDa”, “Un minut de dans sau UF!!!”,
“Vivaldi și anotimpurile”. I s-a alăturat și Răzvan Mazilu cu “Mon Cabaret
Noir”. Teatrul-dans începe să fie un compartiment important al artei
spectacolului. E drept că ar fi de așreptat din parte publicului și întâlnirea
cu spectacole “musicale”, dar nu prea avem actori pregătiți pentru acest gen și
teatrele nu au nici fonduri pentru a îndeplini cerințele genului.
“INVITAȚII”
Pentru efortul de a aduce în FNT
spectacole de înaltă clasă artistică, selecționerul Marina Constantinescu
merită toată stima publicului bucureștean.
“Livada cu vișini” de la “Maly Drama”,
în regia lui Lev Dodin, a fost un spectacol memorabil, o lecție de ce presupune
inovație teatrală și respect cultural față de valoarea clasicilor.
“Teatrul-dans” și în special dansul
contemporan, au prilejuit întâlniri cu artiști internaționali, maeștri ai
expresiei corporale, precum Carolyn Carlson și echipa sa.
“Invitații” ne-au propus să privim mai
atent un spectacol, indiferent de genul său, ca să îi descoperim “valoarea”. Au
lăsat de fapt și o întrebare “de ce?” fenomenul nostru teatral e marcat de
mediocritate.
“DE CE ?”
De ce stagiunea 2015 – 2016 prezentată
în FNT, nu a avut strălucirea așteptată de la majoritatea spectacolelor ?!
Personal cred că s-a simțit criza reală a regiei. Foarte puțini regizori tineri
reușesc să își impună personalitatea, iar cei “consacrați” aleargă prin țară să
realizeze rapid și de multe ori, superficial, spectacole.
Criza regiei e rezultatul unui
învățământ artistic degradat care produce “artiști – prestatori de servicii
artistice”. Numeroasele universități cu care e dodată mișcarea teatrală, produc
la fel ca niște fabrici lipsite de ingineri specialiști, “rulmenți”. Învățământul
artistic e plin de “doctori” care nu au călcat vreodată pe o scenă, dar
“produc” regizori și actori.
Actuala ediție a FNT a fost un “puzzle”
reușit pentru a atenționa că mișcarea noastră teatrală se confruntă cu
dificultăți numeroase. Una dintre ele rămâne și învățământul artistic, dar și
legislația, și lipsa de respect a statului față de cultură.
P.S.
Sunt comentate mai jos pe blog, cât și la data premierei peste 80% din
spectacolele Festivalului Național de Teatru.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327