EXERCIȚIU DE CREAȚIE INTERDIȘCIPLINAR
Secțiunea proiecte
teatrale este dezvoltată la APOLLO 111 după modelul occidental și a ales în
prima fază să pun în practică tema interdișciplinară a cooptării regizorilor de
film în teatru. Debutul a fost spectacolul “Ali: Frica mănâncă sufletul” în
regia lui Radu Jude (spectacol comentat pe blog). Conform proiectului după două
lunii de prezentare continuă a acestui spectacol, o altă premieră îi ia locul,
“După ploaie” în regia lui Alexandru Maftei.
Regizor de film și producții tv,
Alexandru Maftei s-a apropiat de teatru și a exersat convenția teatrală atât în
teatrul independent (“6 din 49” – Teatrul de Artă), cât și în cel de stat
(“Nina” – Teatrul de Comedie). Alege acum, “După ploaie”, piesa dramaturgului
catalan Sergi Belbel scrisă în 1993, de mare actualitate și la noi astăzi,
servită de o distribuție în majoritate remarcată în filme, dar și în teatru.
Scrisă într-un stil original, piesa prezintă întâlnirile pe terasa unui bloc cu
multe etaje, a opt salariați dintr-o mare corporație, unde se leagă comunicarea
dintre ei sub pretextul interzicerii fumatului în clădire și oraș.
Dramaturgul alege spinosa temă a necesității
comunicării într-o lume corporatistă, pe care o susține printr-o serie de
ambalaje ale contextului, cu trimiteri metaforice. De doi ani de zile nu a mai
plouat în orașul unde fumatul este interzis, iar elicoptere se ciocnesc în
zborul lor de înălțimea clădirilor. Un director, un șef de serviciu,
secretarele și curierul, se refugiază pe terasa unde își pot exercita viciul,
interzis. Toți sunt marcați de traiul într-o lume aridă care le uscă și
sufletele. Pe parcursul întâlnirilor, personajele își vor descărca sufletele
prinse în capcana legilor aspre ale corporației. Piesa nu dezvoltă un conflict central,
se rezumă inspirat a prezenta destine prin întâlnirile numeroase dintre cei
refugiați în locul unde sunt liberi să fumeze.
Regizorul de film a optat pentru
această piesă și pentru că este apropiată prin construct de un scenariu de
film. Unele dificultăți survenite în aplicarea conceptului său regizoral provin
din adaptarea la cerințele convenției teatrale și urmărirea cu atenție a
interpretării actorilor. Spectacolul beneficiază de un remarcabil decor creat
de Vali Ighigheanu cu experiență și în cinematografie. Terasa este un spațiu
gol cu un singur construct, un postament care acoperă un loc necesar
administrării clădirii, iar înălțimea blocului cu multe etaje este remarcabil
sugerată în decor prin fundalul care devine punct de echilibru pentru personajele
ce pot cădea în gol. Scenograful îmbracă priceput personajele și croiește
fiecare costum pe linia tipologică pe care o reprezintă. Numeroasele secvențe
ale întâlnirilor de pe terasă, regizorul Alexandru Maftei la departajează prin
cortine de întuneric completate cu explozii sonore sau accente muzicale prea
lungi însă, în raport cu ritmul solicitat de acțiune. Convenția teatrală nu
este întodeauna servită de regie prin abundența efectelor sonore și vizuale
care ar trimite și la coșmarurile unor personaje. Mișcarea scenică este
dezlânat dirijată de Arcadie Rusu și nu servește sublinierea relațiilor ivite
între personaje. Regizorul de film Alexandru Maftei demonstrează însă, prin
decorul ales și alcătuirea distribuției, o bună percepere a tematicii acestei
comedii tragice, dar nu și consecvență în știința aplicării convenției
teatrale.
Distribuția este alcătuită din Andrei
Aradits, Raluca Botez, Bogdan Dumitrescu, Ioana Flora, Lucian Pavel, Andreea
Mateiu, Anca Turos și Dana Voicu. Toți reușesc remarcarea în unele secvențe,
dar puțini dintre ei dezvoltă atent pe parcursul reprezentației, evoluția
personajului interpretat, dictată de întâlnirile de pe terasă, aceasta și din
absența unei coordonări a regiei în construirea relațiilor dintre personaje.
Excelentă, surprinzătoare pentru genul comic este Dana Voicu în personajul unei
secretare naïve, sufletiste, dornică de comunicare și evadare din regulile
aspre ale izolării impuse de corporație și societate. Actrița dezvăluie cu
sensibilitate, dar și cu umor, fațete ale omului pentru care dialogul este
esențial în viață. Dana Voicu urmărește atent și relațiile ivite între secretara sa cu celelalte personaje. Andreea
Mateiu interpretează o șefă autoritară și ambițioasă care își dorește să
realizeze un proiect propiu cu altă echipă. Compune credibil datele generale
ale personajului, dar regia nu o sprijină să accentueze și profilul ascuns al
acestei femei, dornică de evadare din corporație. O altă secretară, mult mai
tăcută decât colegele este prezentată de Ioana Flora, nuanțat în expresia
stărilor prin care trece și ajunge a fi promovată. În final, regia însă, nu îi
mai acordă atenție pentru a amplifica importanța momentului aflării unui
partener în alcătuirea unei familii. În alte două secretare cu tipologii
speciale, Raluca Botez și Anca Turos realizează fiecare momente deosebite în
diverse monologuri, dar exagerările mișcării scenice le dezavantajează și lor
interpretarea.
Lui Andrei Aradits îi revine rolul unui șef
izolat în activitate, dar fericit într-un mariaj cu o poveste tragică spre
final care îi va schimba viața. Cu finețe actorul prezintă acest personaj
complex în a cărui biografie întervine o dramă, dar nu își găsește sprijin în
viziunea regizorală să exploateze în final, revenirea la viață prin viitoarea
familie care se întrevede. Andrei Aradits este un actor de valoare care
speculează întodeauna, substratul replicii rostite. Cu mult firesc, în nuanțe expresive,
Lucian Pavel construiește profilul unui director nefericit în viața
particulară. Bogdan Dumitrescu colorează cu umor portretul curierului. Toți cei
din distribuție se achită plauzibil de oferta rolurilor, dar de multe ori
intențiile lor se frâng prin intențiile mișcării scenice exagerate și
nemotivate în manifestare – poziționarea culcat pe podea sau așezarea
provocatoare pe acel podium de pe terasă, etc, ca și prin echilibristica din
fundal pe puntea căderii în gol.
“După ploaie” este un spectacol
atractiv prin tematică și personalitatea actorilor distribuiți, dar incoerent
în teatralizarea care afectează sprijinirea relațiilor între personaje prin
mișcarea scenică forțată. Pentru personalitatea unui teatru independent cum
este Apollo 111, spectacolul servește apreciabil tematica atragerii
regizorilor de film spre teatru.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327