O COMEDIE AMARĂ IREPROȘABIL REALIZATĂ
Teatrul Act este primul teatru independent înființat în 1995 din inițiativa lui Marcel Iureș, ce și-a consolidat în timp statutul ca teatru de prestigiu, cu o personalitate bine definită și a captivat un public care i-a devenit fidel, alcătuit majoritar din tineri spectatori. Prin condiția spațiului său specială, neconvențională, unde actorii joacă în imediata apropiere a spectatorului, repertoriul proiectelor selectate s-a apropiat de teatrul psihologic, de teatrul intimist. Remarcabile au rămas spectacolele concepute în acet stil de Alexandru Dabija, Vlad Massaci sau Cristi Juncu, fiind jucate stagiuni la rând cu casa închisă. Amintim de pildă, “Basch, o trilogie contemporană” sau “Forma lucrurilor”, piese de Neil LaBute, unul din autorii preferați ai teatrului pentu că scrierile sale servesc profilului său.
Regizor și scenarist, actor și dramaturg american, Neil LaBute revine pe afișul Teatrului Act cu “XXL (Fat Pig)”, un spectacol ireproșabil realizat care fără doar și poate se va juca de acum multe stagiuni. În replici lejere, dar de substanță pentru actualitate, se propune prin intermediul a patru personaje un conflict pe tema prejudecățiilor actuale. Piesa, tradusă cu pricepere de Irina Velcescu în limbajul generației “cool”, piperat, dă prilej regizorului Cristi Juncu să lucreze ca pe o bijuterie în filigran relațiile dintre tinerele personaje pentru evidențierea psihologiei lor și are drept rezultat un spectacol savuros de comedie amară.
Eroii sunt Tom (Andi Vasluianu), Carter (Vlad Zamfirescu), Jeannie (Irina Velcescu) – angajați ai unei mari corporații și Helen (Raluca Vermeșan) – o bibloitecară isteață, dar … supraponderală. Povestea este aparent simplă. Tom se îndrăgostește de Helen, iar colegii de corporație Carter și fosta sa prietenă , atractiva femeie Jeannie, reacționează. Cum ? Vizionați spectacolul la care vă veți amuza copios, dar veți rămâne și pe gânduri adeseori privind unde poate duce falsa prejudecată și tendințele superficiale ale unei mode de a aprecia și da sentințe pentru cei din preajmă considerând importantă doar înfățișarea lor.
Regizorul Cristi Juncu ilustrează teatral textul inspirat, atenționând în principal prin decor și proiecții asupra atmosferei specifice timpului nostru, unde laptopul și i-phone-ul sunt nelipsite existenței moderne. Decorul lui Cosmin Ardeleanu marchează iscusit prin mobilier mai multele spații ale petrecerii acțiunii, de la cel al corporației, la localul înâlnirii lui Tom cu Helen, etc. Proiecțiile, original derulate cu sens precis, pe o fâșie orizontală din fundal, indică la început locul acțiunii – New York, ca apoi să acompanieze fiecare moment ca punct de trecere spre celălalt prin prim planuri de expresie ale personajelor dictate de diversele situații în care au fost implicate. Fotografii ale stărilor personajelor centrale intervin ca imagine și pe laptopul lui Tom sau pe i-phone-ul manevrat insistent de Carter. Într-un spațiu de joc neconvențional ușor orice spectator sesizează astfel de accente plasate pentru a spori tensiunea conflictului. Creativ jonglează Cristi Juncu proiecțiile și imaginile înregistrate prin tehnica de ultimă oră. Meritul său cel mai important rămâne totuși, îndrumarea actorilor pentru construcția credibilă a personajelor. Ținând cont de contactul direct prin apropierea de spectatori, a impus o interpretare din zona expresiei reținute, nuanțate, solicitate de film, unde orice mic gest sau privire au sens în raport cu conflictul și tipologia personajelor. Cu o bogată experiență în film în diverse roluri, Andi Vasluianu surprinde acum în interpretarea lui Tom, un personaj cu o sensibilitate aparte, ce își dorește a fi detașat de provocările unei existențe mondene. Gradat dezvoltă relația lui Tom cu Helen și influența intervențiilor celor din corporație. Andi Vasluianu este de nerecunoscut în acest personaj, pe care îl definește inteligent, cu sensibilitate, dezvăluind larga gamă de expresie pe care o deține personalitatea sa creatoare. Întregul său construct al personajului este finalizat emoționant în scena de la sfârșitului reprezentației care taie respirația publicului.
Excelentă este și Irina Velcescu în frumoasa Jeannie, fosta prietenă a lui Tom, colega de corporație. Actrița reușește să sugereze dubla stare ce macină personajul. Pe de o parte arată cu reținere gelozia descoperirii că fostul amic și-a găsit o prietenă, pe de altă parte este revoltată ca angajat autoritar al corporației că această persoană supraponderală ar strica imaginea echipei, și cu răutate femenină se exprimă, în scena de pe plajă. Fără clișee, cu firesc gând interior motivat prin replică, Irina Velcescu parcurge stările conflictuale prin care trece Jeannie. Remarcabilă și în spectacolul “Niște fete” de la Teatrul “George Ciprian” din Buzău, actrița se dovedește a fi în plutonul de frunte al generației sale de tineri actori.
Perfect se adaptează tipologiei cinicului Carter, băiatul cu ifose, un parvenit ajuns într-o corporație, Vlad Zamfirescu. Sabotarea relațiilor dintre Tom și Helen este relatată remarcabil de actor. Vlad Zamfirescu stăpânește expresia verosimilă a efectului comic subtil plasat și bine manevrat în raport cu situațiile, rostind malițios replica. El este unul dintre rarii actori care dețin capacitatea de a se adapta diveselor spații de joc – de la scena clasică la cea neconvențională, intimistă -, ieșind întodeauna în evidență prin naturalețea transpunerii în rol.
Marea surpriză a spectacolului este tânăra Raluca Vermeșan, absolventă a Universității “Hyperion”, interpreta supraponderalei Helen, nod al conflictului prejudecăților. Se dovedește a fi o actriță cu har, specială, necomplexată de aspectul fizic. Chipul său este fermecător ca expresie, actrița reușind să se identifice la nuanță cu autoironia, candoarea și inteligența lui Helen. Interpretarea sa impresionează prin normalitatea abordării unui personaj comun societății actuale, dar blamat fără a îl înțelege caracterial. Prin acest rol ieșit din matca obișnuinței, Raluca Vermeșan se afirmă ca o actriță capabilă de o evoluție spectaculoasă dacă va păstra măsura în folosirea datelor sale personale.
“XXL (Fat Pig)” este producția independentă a Asociației Culturale Catharsis, Teatrul Act și Teatrul “Ciprian Porumbescu” din Buzău care se poate plasa în rândul reușitelor acestei stagiuni. Este un spectacol despre societatea de astăzi radiografiată cu ironie în unele din tendințele inconștint adoptate, în special de tinerii induși în eroare de mass media, susținut de o echipă care deține știința practicării teatrului psihologic într-un spațiu neconvențional.
P.S. Fotografiile nu au fost transmise de teatru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu