DOUĂ SPECTACOLE DE EXCEPȚIE PENTRU … UN ALTFEL DE TEATRU
Apropiată
de teatrul independent și consecventă drumului său de a configura o altă
expresie actului teatral, GIANINA CĂRBUNARIU se dovedește din nou, a fi cea mai
inventivă regizoare a tinerei generații. Nu adaptează piese de teatru, nu
realizează “spectacole după …” mari dramaturgi, ci și-a atribuit sarcina
dificilă de a fi autorul dramatic și totodată regizorul spectacolelor propuse.
S-a lansat cu “Stop the Tempo” în 2003 la Teatrul Luni de la Green Hours, și-a
perfecționat studiile de dramaturg, piesele sale sunt jucate pe diferite meridiane,
ca și spectacolele realizate cu trupe independente.
Teatrul
Odeon a găzduit un eveniment prin prezentarea spectacolelor “X mm din Y km” –
producție din noiembrie 2011 a Colectivului A cu premiera la Fabrica de pensule
din Cluj-Napoca și “20/20” – producție din octombrie 2009 a Studioului Yorick și dramAcum din
Târgu Mureș, spectacole de Gianina Cărbunariu. În urma unei solide
documentări și-a alcătuit scenariile
pe teme importante pentru istoria actuală, dosarele fostei Securității și
confruntările din martie 1990 dintre români și maghiari la Târgu Mureș. Temele alese nu
intenționează un “teatru document” și nici un “teatru istoric” sau “politic”.
Poate fi considerat act teatral social. Relatează cu sprijinul actorilor
dăruiți intențiilor sale regizorale, acțiuni, situații, conflicte, fără să
dezvolte personalitatea psihologică particulară a personajelor. Actorii reuniți
în distribuții, interpretează și sugerează admirabil, tipologii umane cu sens
major social. Situațiile de excepție alese de realizatoarea spectacolelor, sunt
numai un pretext de provocare a spectatorilor pentru a judeca lucid momentele
prezentate, fără efecte teatrale convenționale pentru influențarea receptorului.
Nu condamnă nici acțiunile fostei Securități, nici conflictul interetnic de la
Târgu Mureș pentru că este un tânăr realizator care nu s-a confruntat direct cu
ele, ci în urma documentării le dă o undă etică universală, pentru judecarea
lor de către publicul zilelor noastre, confuz prin fragilitatea învățământului
și a informației cultivate de mass media. Gianina Cărbunariu cultivă un …
altfel de teatru, echidistant teatral față de subiect și atractiv prin
credibilitatea rostului divers conținut de replică în raport cu situațiiile și
iscă numeroase întrebări celui din sală.
Spectacolele
sale sunt o nouă modalitate originală a expresiei teatrale, o “lecție” pe scenă
despre viață, necesară realității și spectatorilor care o trăiesc. Sunt
captivante în special pentru publicul tânăr, pentru că depășesc convenția
“clasică” de a arăta sau sublinia didactic, ce e “rău” și ce e “bine”; degajă
emoție și provocare prin jocul coerent al ilustrării teatrale a unor fapte
aparent uitate și trecute în arhiva istoriei prezente.
“ X mm și Y km “ propune
… “lectura” ca spectator a zece pagini (X milimetrii !) extrase din dosarele
fostei securității (Y kilometrii !) ce fac parte și din volumul publicat de
scriitorul dizident Dorin Tidoran, “Eu, fiul lor. Dosar de Securitate”.
Personajele – Dorin Tudoran și Dumitru Popescu, Nicolae Croitoru - care purtau
dialogul în stenograma din 1985 de la sediul Comitetului Municipal al
Partidului Comunist, sunt reale și trăiesc și astăzi. Spectacolul Gianinei
Cărbunariu nu este însă, o reconstituire a acelui dialog dintre un cetățean și
forurile ideolgice ale timpului de tristă amintire. Are efectul astăzi de
tragicomedie prin inovația regizorală, ce abrogă convențiile teatrale știute.
Discuția surprinsă în documentul fostei Securități este întoarsă pe față și pe
dos, prin schimbarea rolurilor între cei patru actori care joacă personajele și
a spațiilor acțiunii, pentru a diseca importanța fiecărei intrebări și a
fiecărui răspuns. Scopul viziunii regizorale este o simplă, echidistantă, dar
și provocatoare, analiză etică, morală, de a cunoaște o amară confruntare între
“autorități” și un om care își cere dreptul la muncă și libertate. Gianina
Cărbunariu a dorit și a reușit o PROVOCARE de judecare a situației de către
spectatori, indiferent de vârsta lor. Personal am trăit epoca , am cunoscut
cele două personaje ale “autorității” comuniste și poate aș fi dorit să le văd
astăzi pe scenă, blamate categoric. Tânăra regizoare lasă însă, liberă calea
provocării la gând interior a fiecărui spectator. Prezintă un fapt de viață din
istoria apropiată în scopul de a isca întrebări firești celui de astăzi.
Constată astfel, că replicile limbajului de lemn practicat de cei doi
înterogatori ai “cetățeanului” Dorin Tudoran, se dovedesc a fi cuvinte perfect
actuale! Spectacolul devine o tragicomedie amară despre trecut, dar și
prezentul în care a dispărut fosta Securitate, numai că activează mentalitatea
urmașilor falselor principii de atunci.
Gianina Cărbunariu își
înfăptiuește prioectul printr-o echipă de tineri actori de senzație prin modul
adaptării la o neobișnuită convenție teatrală ; MĂDĂLINA GHIȚESCU – excelentă
în diverse ipostaze, PAULA GHERGHE – capabilă de a se remarca și în unele
apariții de “urmăritor”, detașat aparent de dialogul dintre cei trei
interlocuitori, TOMA DĂNILĂ – prin credibilitatea transpunerii în starea personajelor și ROLANDO
MATSANGOS – prin atenta valorificare a sensurilor multiple ale repliciilor ce
îi revin. Se alătură regiei, conceptul video realizat de Ciprian Mureșan.
Spectatorii sunt poftiți într-un spațiu de joc neconvențional să își iau singuri
scaunele și să le plaseze cum vor. Locul relatării celor zece pagini de
discuție este însă , schimbat mereu de regie, ca și rolul personajelor, iar
spectatorii pot beneficia de vizualizarea lor și prin intermediul
proiecției pe mai multe ecrane. În final, proiecțiile arată concretul paginilor
respective ale scenariului, ce sunt șterse semnificativ de o mână nevăzută.
Proiecțiile video au un rost major în derularea reprezentației.
“X
mm din Y km” este un adevărat spectacol de teatru contemporan, ce nu poate lăsa
indiferent pe nimeni. Îl poate mulțumi sau revolta. Depinde de vârsta și
trecutul său. Spectacolul este urmat și de o dezbatere cu publicul, unde
firește, întrebările, opțiunile celor din sală au fost diferite, la reprezentația respectivă, unele
datorate criticilor teatrali care au rămas respectuoși față de “convenția” tradițională.
P.S. Inexplicabil rămâne cum nu a atras atenția acest
spectacol din 2011 și juriului Galei Premilor UNITER. Nici televiziunile
obișnuite să ignore manifestările culturale și teatrul printre ele, nu i-au
acordat nicio atenție. DGI 24, un post mai nou, activ, are și o emisiune cu
pretenții culturale, “Digicult”, ce a integrat sumarului o altă informație
despre teatru, banală, ignorând însă, prezența în Capitală, la Teatrul Odeon,
ca eveniment, a două spectacole remarcabile.
“20/20” este un spectacol ,
comentat cu entuziasm la data cunoașterii sale
cu prilejul unei ediții a Festivalului Național de Teatru, care de trei ani se
joacă și participă, obține
distincții la diferite manifestări internaționale.
Gianina Căebunariu a efectuat o
documentare minuțioasă asupra evenimentelor din 1990 de la Târgu Mureș, a
intervievat peste cinzeci de personae participante și rezultatul a fost un
scenariu fără verdicte, ci doar o radiografie teatrală a contextului social
care a activat și conflictul interetnic respectiv. Scenariul e real, fără
intervenții de condamnări dictate, spectacolul tratând situațiile teatral cu
sensibilitate , la nuanță. Rezultatul acestui proiect este provocator la emoție
și analiză interioară , proprie oricărui spectator, indiferent de etnie.
Inserturile multi bilingve proiectate pe mai multe ecrane pentru traducerea
replicilor rostite în română, maghiară și chiar engleză sau franceză, sporesc
rostul propunerii de a analiza credibil scenele de viață curente surprinse de
scenariu, cu oameni de etnii diferite care conviețuiesc împreună într-o lume ce induce și confuzie socială. Artistul vizual al acestui spectacol cu proiecții video cu sens
activ în completarea situațiilor expuse scenic, este Maria Drăghici.
Meritul
regiei și actorilor a fost prezentarea verosimilă a unor situații din viața
particulară a unor cetățeni, fără sublinierea forțată a posibilelor conflicte
dintre ei. Cu ușurință prin traducerea replicilor, se înțelege “miezul” unor
conflicte și dictarea lor de contextul social , ce poate manevra atitudini
diverse. Personaje desprinse din viața curentă, au oferit publicului în
interpretări de excepție, tinerii actori : BANYAI KELEMEN BARNA, BEREKMERI
KATALIN, PAULA GHERGHE, MĂDĂLINA GHIȚESCU, RADU IACOBAN, KORPOS ANDRAS, ROLANDO
MATSANGOS, SEBESTYEN ABA, CRISTINA TOMA, TOMPA KLARA. Sunt nume pe care în mod
sigur le vom remarca și în alte spectacole, talentul lor deosebit și dăruirea
pentru teatru fiind certe. În “20/20”, trec de la un rol la altul ca adevărați
maeștrii ai expresiei teatrale.
Spectacolul,
după trei ani de la premieră, rămâne cuceritor și provocator, fiind o
tragicomedie amară despre lumea noastră actuală. Este o “bijuterie teatrală”
fără indicații sterile și exagerate de mesaj care anunță consolidarea unui
altfel de teatru al convențiilor, cultivat cu inspirație de GIANINA CĂRBUNARIU.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu