“ VISUL UNEI NOPȚI DE VARĂ “ – TEATRUL NAȚIONAL “ VASILE ALECSANDRI
“ din IAȘI (Secțiunea : “De toate pentru toți “)
IMAGINAȚIE BOGATĂ, DAR ȘI INCOERENȚĂ
Încercăm
a trece peste observația că acest spectacol nu are nici o specificare pe afiș a
fi “după” Shakespeare. Este un spectacol de Radu Afrim, reîntors după mulți ani
la clasici, alegând acum pe bătrânul Will, în ideea de a îl contemporaneiza.
“Scenariul” său reduce replica lui Shakespeare, o mai suplinește cu unele din
limbajul “cool” și pare un divertisment mai original totuși, decât cele tv.
Substanța cuvântului lui Shakespeare e distrusă însă, printr-un “scenariu”
incorerent, servil imaginației teatrale debordante, specifice personalității acestui
regizor care uită uneori de importanța cuvântului în teatru.
Absurd
forțează acțiunea în Grecia anului 2012 pentru a arăta că Shakespeare ar fi
contemporanul nostru, dar fără o tendință politică. Lumea bolnavă de o criză
gravă este indicată prin locul acțiunii – un club cu discoteca de rigoare și
prin proiecții. Imagini cu conflictele de stradă din Atena se proiectează de la
bun început pe televizorul din casa lui Tezeu, în vreme ce iubita sa Hipolita
servește masa ; “familia” are și o pisică (excelentă “actriță”), care firește
miorlăind atrage atenția mai mult decât proiecțiile, ca orice animăluț ajuns pe
scenă. În finalul reprezentației alte proiecții discret plasate în fundalul de
la clubul “Forest”, derulează imagini ce par a proveni de la mineriadele
noastre ! De astă dată, decorul Iulianei Vîlsan e confuz ca imagine generală
prin intenția constructului de a marca mai
multe posibile spații de joc. În centru, încearcă a defini un club, schelele
din fundal, servesc “muncitorii”, interpreții grupului de actori amatori de la nunta lui Theseus, actualul Tezeu,
nu lipsec, un WC și nici un plan stângaci ridicat într-o parte a scenei ce s-ar
vrea a fi o grădină, folosită derizoriu de regie, ca și “bucătăria” ducelui
Atenei . Nici costumele scenografei nu servesc ca substanță, moda generației
“cool” care se refugiază de criza de afară, în discotecă. Regizorul se pare că
a vrut să prezinte ironic această generație, dar nu i-a reușit o vizualizare
teatrală convingătoare.
Ignorând
intențiile lui Shakespeare de a derula conflictele pe mai multe planuri cu rost
de argument, în acest spectacol personajele trăiesc doar viața plăcerilor la
clubul “Forest”, fiind disperate după sex, băutură și droguri, totul cu
efectele de rigoare. Pădurea
“visului” se mută la clubul cu “zânițe” sexy. O “zână” devine, de pildă, ca
imagine, Marilyn Monroe și face sex în WC cu Demetrius; Puck e DJ la club,
Titania un fel de matroană de bordel la “Forest”, Oberon se droghează mereu,
etc. La club se va însura și Tezeu cu Hipolita, el fiind omul bogat care taie
panglici de inaugurare și își serbează nunta cu spectacolul echipei de teatru
de amatori a muncitorilor de pe schele. “ Transferurile” de imagine de la
textul original, la conceptul regizoral sunt originale și multe chiar amuzante,
dar ansamblarea lor prin montajul scenariului este exagerat condus și replica
nu susține intențiile de vizualizare. Ideea bună de a transpune pe dulgher,
tâmplar, croitor – personajele lui Shakespeare, în muncitorii de pe schele, se
îngălează prin limbajul regional al vorbirii fiecăruia ca moldovean, oltean,
etc. O altă idee demnă de interes este transformarea Helenei cea îndrăgostită
de Demetrius în Elena, un tânăr adolescent cu tendințe gay. Remarcabil este
studentul Universității “George Enescu” din Iași, Andrei Grigore Sava, în acest
rol dificil, prin sugerarea cu măsură a tendințelor sexuale ale Elenei. Dar și
în cazul acestei inițiative ce include relaționarea cu celelalte cupluri,
regizorul impinge spre facilul divertismentului imaginea teatrală. Convingătoare
reușește să fie în unele momente, Hermina, interpretată cu un farmec aparte de
tânăra actriță, Loredana Cosovanu. În rest, cei din distribuție par doar
executanți de mișcare scenică. Regizorul Radu Afrim dovedește, din păcate din
nou, neglijență în îndrumarea actorilor.
Distribuția este numeroasă , și
alături de actorii Naționalului ieșan apar mulți colaboratori în special
tineri, care bănuim că sunt studenți ; programul de sală nu indică proveniența
lor. Întreaga echipă, cu efort, cântă și dansează, dar puține momente devin
atrăgătoare scenic. Personajele sunt desenate caricatural, simplist și se
manifestă stângaci pentru un posibil musical.
Regizorul
Radu Afrim a investit fantezie în imaginea teatrală a spectacolului, a inventat
personaje ca un preot sau un mascat,
lipseau astronauții ori lady Gaga, dar a și sufocat prin explozia de
originalitate esența textului și coerența conceptului regizoral. Imaginea
generală a reprezentației este de bășcălie la adresa unei lumi dezaxate,
refugiată într-un club. Radu Afrim putea să inventeze un scenariu propriu
pentru acest concept regizoral și nu să apeleze ca pretext la Shakespeare și să
îi masacreze replica. Pretextul – Shakespeare nu poate servi rostul cultural al
teatrului, față de o anume categorie de public care habar nu are de valoarea
sa.
Experimentul
“Visul unei nopți de vară” rămâne un joc al ambiției unui apreciat regizor
înzestrat cu capacități inventive, pierdute însă, într-un spectacol marcat de
avalanșa unor efecte teatrale forțate și
ilogic plasate.
P.S.
Ziua de duminică a Festivalului a cuprins în programare și “ÎNGERI ÎN AMERICA”, “HEDDA
GABLER”, “DOUĂ LOTURI” – comentate pe
blog.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu