ÎNTÂLNIRE CU UN ACTOR DE VALOARE
Actorul Marius Manole
demonstrează din nou, că este vârf de lance al valorilor tinerei generații de
interpreți. Devotat scenei, mereu activ, harul său special uimește, atât în
spectacolele Naționalului bucureștean, cât și în numeroase proiecte ale
teatrului independent unde activează mereu. După “Năpasta”, unde realizează pe
prima scenă a țării un rol remarcabil într-un spectacol memorabil regizat de
Radu Afrim (spectacol comentat pe blog), se încumetă pentru a prezenta un monolog de o oră și treizeci de
minute; atacă o scriere celebră, nuvela “Însemnările unui nebun” de Gogol sub
îndrumarea regizorului Felix Alexa.
Nuvela
“Însemnările unui nebun” rămâne o scriere de referință a prozatorului și
dramaturgului N.V.Gogol. Scriitorul, angajat ca funcționar pentru a își procura
banii traiului zilnic, a fost marcat în toată opera sa de anxietatea provocată
de societatea secolului XIX din Rusia, ironic expusă sub diverse forme.
Publicată în 1835, nuvela este jurnalul personal a patru luni din viața unui
funcționar din Saknt Petersburg. Trimite “ordonanțe” și ascute creioanele
șefului, fiind doar, element de manevră al birocrației sistemului. Nu poate
înțelege și accepta modul de funcționare al societății din jur care îi oprimă
personalitatea. Se refugiază într-o lume de vis, caută autoritate prin
imaginarea că ar fi regele Spaniei. Funcționarul Poprișcin nu este bolnav
psihic, nu e un nebun, încearcă să trăiască liber în lumea sa imaginară ca
refugiu din nebunia societății. Sensurile majore ale nuvelei lui Gogol sunt
actuale, cu ton satiric la adresa unei societăți bolnave de birocrația
determinată de dictatura puterii.
Regizorul
Felix Alexa alege un drum teatral simplist pentru lectura vizuală scenic a
nuvelei adaptate pe două trepte de ilustrare. Prima prezintă un funcționar
sensibil și naiv, deranjat și plictisit de solicitările șefului, dar
îndrăgostit de o doamnă din lumea bună. Poprișcin visează și analizează
constatările curente, imaginând și relația între cățelușul iubitei cu un alt
patruped. Cu fin umor construiește situațiile dintre vis și realitate, Marius
Manole. În a doua treaptă, regizorul forțează dezvoltarea personajului, plasat
într-un ospiciu în cămașă de forță. Și de astă dată, Marius Manole este
excelent, păstrând subtextul suferinței lui Poprișcin, sensibilitatea sa
interioară, normalitatea tristeții personale. Viziunea regizorală frânge însă,
intențiile major satirice ale scrierii. Refugiul funcționarului într-o altă
lume de vis unde ar vrea să fie și autoritar ca un rege, se transformă vizual
în manifestări patologice de bolnav psihic și se uită astfel, că delirul lui
Poprișcin se datorează efectelor societății asupra existenței sale.
Funcționarul nu este un nebun patologic, ci un produs al răului social. Prin
cele două trepte ale adaptării, conceptul regizoral propune de fapt, două
personaje. Mai întâi un îndrăgostit înfrânt în dragoste și nemulțumit de serviciul său, apoi un
nebun, un bolnav, care visează salvarea într-un univers poetic. Funcționarul
lui Gogol nu este un caz particular de nebunie, ci rezultatul nebuniei unei
societăți, aspect esențial ce lipsește viziunii regizorale. Marius Manole
asimilează solicitările regiei, fiind remarcabil însă, prin modul în care păstrează coerent
judecata și sensibilitatea interioară a personajului.
Pentru
a anima atmosfera, regizorul introduce un nou personaj, realizat de violonistul
și compozitorul, Alexander Bălănescu. Acesta susține permanent un dialog
original cu funcționarul. Îi revin sporadic unele replici ale celor din
relatările lui Poprișcin despre cei din preajmă, dar mereu subliniază prin
motive muzicale, stările prin care trece funcționarul. Exagerat însă,
fructifică regia sonor, acompaniamentul muzical. De asemenea, nuanțele rostirii
replicilor de către Marius Manole, se estompează prin atribuirea interpretului
a unui microfon delicat de tip Headworn, purtat pe cap. Decorul de ținută
suprarealistă prin cei doi pereți pictați așezați în unghi, realizat de Diana
Ruxandra Ion, sprijină linia regizorală de a sublinia nebunia funcționarului.
Spectacolul
rămâne un recital impresionant susținut de Marius Manole, despre nebunia unui
om, dar conceptul regizoral bogat în efecte exterioare, îndepărtează
reprezentarea scenică de substratul major al nuvelei, de cauzele ce îl provoacă
pe Poprișcin la refugierea în visul care ajunge la delir.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu