UN MUSICAL EXCELENT REALIZAT
Cele patru spectacole, mai noi sau mai vechi,
realizate în regia unor personalități : “Scripcarul pe acoperiș” (regia, un
specialist al genului musicalului – Korcsmaros Gyorgy, din Ungaria), “A
douăsprezecea noapte” (regia: Alexandru Mâzgăreanu), “În curând vine timpul”
(regia: Radu Afrim) și “La Iunion, birjar!” (regia: Daniel Vulcu) au definit o microstagiune reușită.
“Scripcarul pe
acoperiș” este adaptarea lui Joseph Stein după povestirea lui Shalom Alehem –
“Fiicele lui Tevye” lăptarul, pe muzica lui Jerry Bock, cu influențe folclorice
evreiești și rusești. A devenit un celebru musical, jucat pe Broadway,
ecranizat în 1971 și răsplătit cu trei premii Oscar, dar care la noi, puține
teatre chiar de operetă se încumetă să prezinte. E drept, musicalul este un gen
special, ce presupune din partea interprețurilor, atât calități vocale și de
dansator, dar și calități actoricești desăvârșite. La noi, musicalul cu greu
își află împlinire în teatrul de proză, un ultim experiment al genului eșuat în
trecut, fiind “Chicago” pe scena
Naționalului bucureștean. Teatrul “Regina Maria” din Oradea s-a încumetat în
2011 să monteze acest musical dificil ce se joacă și în prezent cu succes,
fiind un spectacol de excepție, excelent realizat cu un ansamblu de 50 de
persoane ! A fost sprijinit și de prezența celor din ansamblul folcloric
“Crișana” afiliat teatrului, dar în principal de actorii acestui sârguincios
colectiv teatral. I s-a alăturat orhestra “Hakeshet Klezmer Band”, susținător
admirabil al muzicii live interpretate.
Richard Balint în rolul titular - Tevye |
Pentru a derula pe
scena unui teatru un astfel de ansamblu numeros, chiar dacă orhestra e plasată
într-o parte a fosei și completată prin toboșarul din prima lojă, presupune un
decor special, mai ales când acțiunea solicită mereu schimbări ale spațiului de
joc. Vioara Bara reușește constructul spectaculos al unui decor
multifuncțional, alcătuit din mai multe module, aliniate la început, ușor
manervrabile apoi pentru a prezenta sătucul din Rusia, Anateka în care se află
o comunitate evreiască și familia numeroasă a lăptarului Tevy cu cele cinci
fiice. Peste module, în spațiul superior de joc se desenează un deal verde, un
drum în pantă ca trimitere spre drumul greu al vieții. Modulele sunt viu
colorate prin desene inspirat concepute de artista Vioara Bara, care este nu
numai scenograf, dar și un pictor apreciat la diverse expoziții. Cadrul
funcțional și atractiv al acestui decor original susține acțiunea și viziunea
regizorală, iar Vioara Bara a fost și nominalizată la Premiile UNITER la ediția
trecută a Galei. Vivacitatea decorului se completează prin costumele dibaci
create și colorate de Amalia Judea.
Imaginea generală a spectacolului este inventiv propusă prin
decor și costume, și folosită strălucit de regizorul Korcsmaros Gyorgy în
colaborare cu coregraful Andras Lorand. Viziunea regizorală compune iscusit o
lume diversă cu multiple probleme conflictuale pe linia tragicomediei, legate
de respectarea tradiției , familiei și sentimentului de iubire. Actorii au fost
pregătiți sârguincios pentru a cânta, a dansa, dar și a dezvolta profilul
tipologiilor și solicitarea tensiunii conflictelor.
Regia jonglează cu montajul momentelor când comice, când
dramatice, spectacolul având o coerență desăvârșită , ritm , dar și impunerea
emoției receptorului din sală. Korcsmaros Gyorgy este meșterul magic din culise
al acestui reușit spectacol, servit însă, briant de cei din scenă, de actori.
Am descoperit în distribuție un mare actor în persoana lui Richard Balint,
interpretul lui Tevye – capul unei familii cu cinci fete de măritat. Actorul
își construiește cu perfecțiune personajul supus unor numeroase situații
conflictuale. Tevye luptă pentru respectarea tradiției evreiești, dar înțelege,
acceptă și noul care pătrunde prin evoluția lumii cu cele bune și cele rele,
chiar periculoase ce duc până la urmă la alungarea micii comunități evreiești
din satul rusesc. În scene impresionant susținute de actor, Tevye vrea sfaturi
de la Dumnezeul său , dar se supune înfrângerii răului ce distruge comunitatea
căreia îi aparține ca om simplu, muncitor, ce își dorește respectul cuvenit. Toate
stările personajului, actorul le parcurge cu sinceră expresie, fiind excelent
și în momentele muzicale și de dans, executate ca un adevărat profesionist în
domeniu , legate continuu de sensul și subtextul replicii pentru caracterizarea
complexă a personajului. Susține pe de o parte amănunțit relațiile din familie,
iar pe cealaltă parte pe cea cu societatea din jur. Puțini actori se pot
întâlni a fi capabili de a construi o creație într-un rol dintr-un musical, un
spectacol ce îi solicită mai multe valențe de interpretare. Richard Balint
cântă ca un solist de operetă, dansează, compune prin descifrarea atentă a
replicii, relațiile cu lumea din preajmă a omului sensibil și dăruit familiei
care primește cu capul sus loviturile societății, judecânt fiecare situație.
Din păcate, juriul selecției pentru ediția trecută a Galei premiilor UNITER nu
a remarcat interpretarea sa pentru o nominalizare, ci doar pe cea în rolul
secundar al soției lui Tevye, rol jucat de Ioana Dragoș Gajdo. După trei ani de
la premieră, spectacolul nu dovedește degradare, totuși personajul soției lui
Tevye e simplist caracterizat cu unele stridențe, exagerări în momente cheie,
discutabilă fiind și interpretarea muzicală. Ioana Dragoș Gajdo falsează
adeseori, dovedind că nu se poate adapta cerințelor unui musical. Admirabil se
achită și de solicitările musicalului, Adela Lazăr în Hodel, fiica îndrăgostită
de Percik (Răzvan Vicoveanu), un evreu ucrainian revoluționar naiv ce va fi
deportat în Siberia. Actrița trăiește stările interioare ale personajului chiar
și atunci, când cântă ireproșabil. Prin grație, sensibilitate și activă
relaționare cu partenerii se remarcă Mihaela Gherdan în Tzeitel, prima fiică a
familiei care vrea și reușește să se mărite cu croitorașul modest, Motel (Pavel
Sîrghi). O caracterizare nuanțată a celei de a treia fiice, Hava, care iubește
un rus, de altă religie, pe Fyedka (Ciprian Ciuciu), oferă Alina Leonte.
Completează familia lui Tevye prin celelalte fete, Shprintze (Anca Sigmirean)
și Bielke (Sânziana Vrabie), roluri secundare, dar convingător susținute prin
relație de actrițe. Cu finețe redă portretul lui Percik, revoluționarul naiv,
Răzvan Vicoveanu și Pavel Sîrghi pe cel al timidului croitor îndrăgostit , care
visează să aibă o mașină de cusut.
Personaje argument sunt fără cusur interpretate de Elvira Platon-Rîmbu (Yente pețitoarea), Ion Abrudan (Lazăr
Wolf), Daniel Vulcu (polițistul), George Voinese (Avram), Alexandru Rusu
(Mordcha), Andrei Fazecaș (Nahum), Florin Silaghi (Mendel), Emil Sauciuc
(Robbi), Lidia Lăzău (Fruma
Sara), Corina Cernea (bunica Tzeitel), Adriana Locovei (Sasha), Mirela
Niță-Lupu (Shandel), Igor Lupu (Yussel), cărora li se alătură 27 de interpreți
în roluri de săteni, ruși și evrei. Toți cântă și dansează, ca niște
profesioniști în domeniu !! Povestea particulară a familiei lui Tevye și cea a
evreilor alungați dintr-un sat din Rusia, de un comic amar, este
impresionant prezentată,
captivant, fără patetism, ca o poveste de viață, cu sensibilitate și emoție,
transmisă publicului.
“Scripcarul pe
acoperiș” rămâne un musical memorabil, o carte de vizită pentru trupa Teatrului
“Regina Maria” din Oradea, un exemplu de profesionalism și dăruire pentru un
act artistic și cultural, care greu se poate înfăptui în acest gen teatral
dificil. Spectacolul merită prezentat și publicului bucureștean prin o serie de
reprezentații care se vor bucura de succesul meritat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu