luni, 15 iulie 2013

“ PREȚUL CORECT “ – TEATRUL ODEON


FINAL DE ETAPĂ REPERTORIALĂ DE NOTA ZECE

         Teatrul Odeon este singurul teatru din Capitală care nu a tras grăbit cortina pentru prima etapă a prezentării repertoriului într-un an teatral calendaristic. Directorul Dorina Lazăr se dovedește , din nou, un manager care conduce invetiv instituția în compania unei echipe iscusit alese și devotate inițierii de proiecte diverse. Teatrele din București - “Nottara”, “Mic”, “Comedie”, “Bulandra” , Naționalul, au închis stagiunea încă de la începutul lunii trecute, majoritatea lor. Au intrat pentru public într-o vacanță de aproximativ trei luni !! Despre o posibilă stagiune estivală nici nu poate fi vorba, doar unele teatre independente o mai susțin și Teatrul “Constantin Tănase” la grădina Herăstrău cu sprijinul televiziunii publice. Celelalte teatre instituționalizate însă, printr-un management superficial, trag cortina fără respect față de spectatorii dornici de a viziona și vara un spectacol, unii fiind vizitatori ai Capitalei din țară, alții chiar din străinătate. E drept, Naționalul bucureștean se află în renovare.
         Teatrul Odeon și-a continuat stagiunea până la mijlocul lunii iulie, iar printr-o conferință de presă, Dorina lazăr a comunicat proiectele din toamnă, unele premiere fiind în lucru și în perioada verii. Nici un alt teatru din Capitală nu și-a anunțat proiectele viitoare ! Pentru etapa din toamnă a stagiunii, Teatrul Odeon pregătește: “Povestea soldatului” de C.F.Ramuz, muzica Igor Stravinski cu Silvestri Ensemble, dirijor Tiberiu Soare – spectacol a cărui pregătire a fost finalizată, “Titanic vals” de Tudor Mușatescu în regia lui Alexandru Dabija, “Veneția” de Jorge Accame în regia lui Raul Sorrano – Sala Mahestic și “Vieți paralele – Secolul 20 văzut prin ochii Poliției Secrete”, dramaturg și regizor Gianina Cărbunariu, “Contra democrației” de Esteve Soler în regia lui Alexandru Dabija, “Poveste despre tatăl meu” de Radu F.Alexandru în regia lui Gelu Colceag, “Federeii” de Nicolae Avram în regia lui Radu Afrim – Sala Studio. Deasemenea, teatrul dezvoltă și două proiecte internaționale : “Fabulamundi” în parteneriat cu Asociația PAV din Roma (Italia) și “Hunger for Trade” cu opt companii teatrale de pe patru continente ce încearcă inter-cultural să reacționeze la criza alimentară globală. Nu va lipsi din repertoriu nici excelentul proiect “Teatrul și școala” susținut de Gabriel Pintilei prin programul pentru copii cu spectacole de educație muzicală produse de Fundația “Clasic e fantastic” despre copilăria unor compozitori celebri. Proiectul managerial al Teatrului Odeon este mult mai bogat în diverse inițiative, fiind singular în peisajul teatral bucureștean sărăcăcios configurat de activitatea altor directori mai puțin sârguincioși.

UN EXPERIMENT INTERACTIV PROVOCATOR


         “Prețul corect” este, în sfârșit , un experiment necesar pentru a cunoaște percepția publicului și în scopul ofertei unei piese autohtone în repertoriu. Dramaturgul Peca Ștefan, o personalitate în domeniu, apreciată și peste hotare, recunoscută în special de teatrul independent, propune acum, un exercițiu interactiv, de fapt, un sondaj al publicului pe o temă spinoasă.  “Prețul corect” nu presupune prețul pentru bunuri de consum, ci prețul corect … al omului. Miezul acestei teme grave, alege drept țintă, etnia, în special evreii care au avut mult de suferit în trecut la noi și în perioada comunistă. Evreii au “emigrat” în Israel, vânduți fiind de Ceaușescu, așa cum au fost vânduți și sașii. Numai că de la tema inspirat aleasă până la punerea în practică prin acest experiment, formula  dramaturgului este fragilă. Prin schița a trei situații având în centru un evreu , sufocată de întrebării confuze, experimentul pierde din consistență. Publicul de la cea de a doua reprezentare a experimentului vizionat, dovedea o jalnică percepere a substratului tematicii prin pregătirea educațională precară deținută. Peca Ștefan încearcă, de fapt, un sondaj original privind nivelul perceperii esenței temei de către spectatori, pe care îl încarcă însă, prin întrebări nedefinite . În urma răspunsurilor primite va construi o piesă de teatru. Să sperăm că de succes.
         Regizoarea Andreea Vălean conduce cu pricepere jocul interactiv cu spectatorii susținut de șase actori stimați ai Teatrului Odeon. În prim plan se impune Dorina Lazăr care, fie răspunde cu dibăcie întrebărilor venite din partea spectatorilor, fie desenează atent posibile personaje, cum ar fi nevasta soțului evreu plecat în Israel. Precizăm că spectatorii sunt primiți la intrarea în Sala Studio de regizoarea care le distribuie o întrebare generală despre “prețul corect”. Răspunsurile oferite pe hărtia cu întrebarea le va colecta, înaintea începerii reprezentației, Mihai Smarandache; actorul este “moderatorul”, animatorul relației interactive cu publicul și se achită ireproșabil de misiunea sa. Pentru fiecare desen al scenariului celor trei acțiuni propuse de dramaturg, actorii așezați pe șase scaune, schițează personaje și solicită spectatorilor răspunsuri verbale prin trei întrebări adresate ca posibilă motivare a situației expuse printr-o … licitație. Excelent este Constantin Cojocaru, în primul exercițiu al scenariului în rolul evreului doctor “emigrat” în Israel. În alt episod, Nicoleta Lefter este dezavantajată de neinspirata intenție de a creiona compoziția unui pensionar evreu. În finalul reprezentației, se “premiază” spectatorul cel mai activ printr-un dialog cu Ioana Anastasia Anton, o tânără actriță, care remarcabil, cu sensibilitate se adaptează cerințelor scenariului. Apreciabilă este și participarea actorului Silvian Vâlcu la acest experiment. Întrebările , cât și răspunsurile venite din partea publicului, multe sunt penibile și pun în dificultate actorii, dar aceștia , în special Dorina Lazăr și Mihai Smarandache, găsesc calea de a le da  sens credibil. Spre final, Mihai Smarandache susține și un monolog delicat moralizator propus de dramaturg pentru a preciza scopul principal al temei centrale.
         “Prețul corect” este un experiment inventiv de teatru interactiv provocator, chiar dacă “decupajul” dramaturgului suferă de o manipulare stângace a conținutului întrebărilor. Sperăm că acest experiment dezvoltat până acum în două reprezentații, va avea drept rezultat și o piesă solid construită. Firește, Peca Ștefan era prezent în sală pentru a urmări exercițiul propus.
         Provocarea publicului de către Peca Ștefan, oferă și multe intervenții din partea spectatorilor comice, ce pot întrista însă, pentru că majoritatea demonstra la reprezentația vizionată, că telenovelele , manelele ori programele tv. constitue baza pregătirii sale educațional culturale. Pentru această majoritate confuză în gândire prin “școlile” parcurse, Teatrul Odeon arată cu “Prețul corect” necesitatea rolului său cultural educativ.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu