OBSERVAȚII – TENDINȚE
DEMNE DE INTERES
Am oferit mai jos, un “jurnal” zilnic
al sărbătorii teatrului nostru FNT, ediția XXIII, proiect al UNITER, o ediție
reușită, care în ciuda condițiilor financiare precare și a repertoriului anual
sărac în propuneri, a selecționat prin directorul artistic, Alice Georgescu,
spectacole demne de luat în seamă, discutabile însă unele, ca soluție teatrală.
Din programul bogat în manifestări conexe, au fost comentate doar spectacolele
selectate, 18 din cele 21 de propuneri, unele analizate la data premierii pe
acest blog. Comentariile, ca și selecția, pot fi acuzate de subiectivismul
firesc pentru oricine, spectator sau persoană avizată în domeniu.
Concluziile
rezultate ne indică tendințe novatoare apreciabile pentru mișcarea noastră
teatrală.
TEATRUL SOCIAL
apare ca o tendință necesară. Activă și în “teatrul document”, Gianina
Ccărbunariu s-a remarcat prin “SOLITARITATE”, pe
scenariul personal. S-a alăturat acestui drum și “BEZNĂ
DE MINĂ” o piesă de Csaba Szekely în regia lui Aba Sebestyen.
Spectacolele erau dedicate actualității.
DRAMATURGIA
CLASICĂ MEREU ACTUALĂ. “Adaptări” inteligente la contemporaneitate sau
tratări inventive ale unui text din secolul XX, trecut în rândul valorilor
dramaturgiei, au uimit prin forța creatoare a regizorilor. Considerăm că s-au
detașat “PESCĂRUȘUL” de Cehov în regia lui Yuri
Kordonsky, “NĂPASTA” de Caragiale, în regia Radu
Afrim, “AVARUL” de Moliere în regia lui Laszlo
Bocsardi și “UN TRAMVAI NUMIT DORINȚĂ”, regia
Andrei și Andreea Grosu.
PAMFLETUL
POLITIC poate fi un gen nou în teatru, chiar dacă apelează drept pretext
la o piesă clasică. Regizorul Tompa Gabor a aplicat această tendință pe piesa
“Conul Leonida față cu reacțiunea” de Caragiale în spectacolul deosebit, “LEONIDA GEM SESSION”.
LEGENDELE
SCENEI rămâne o secțiune culturală necesară festivalului, chiar dacă din
motive obiective au absentat în ultimul moment, reprezentații dedicate
personalității Marianei Mihuț. Secțiunea s-a rezumat numai la “TROIENELE” în regia lui Andrei Șerban, cu adevărat un
spectacol memorabil.
FNT a demonstrat că de inovații
teatrale nu ducem lipsă, chiar dacă funcționează încă, o “criză” reală și în
afirmarea unor nume tinere de regizori. Spectacolele citate au dovedit că
servesc calea inovației teatrale motivat prin dramaturgia aleasă și expusă
provocator, cu atractivitate pentru stăpânul teatrului, Marele Public.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu