UN
SPECTACOL SUPERFICIAL, DAR CU PRETENȚII
Selectat la secțiunea “Actorii, în
prim-plan”, spectacolul “Gardenia” a
deziluzionat, atât ca tratare a tematicii prin “adaptare”, cât și prin
superficialitatea regiei. Dramaturgul polonez contemporan Elzbieta Chowaniec
încearcă să surprindă aspecte din etapele existenței în mai mult de jumătate de secol de istorie a
destinelor a patru femei din Cracovia. Se pornește demonstrația din vremea
celui de al doilea război mondial cu prima femeie. Aceasta are o fiică, și la
rândul său naște o fiică, iar ea va deveni mama unei fete, care anunță în final
că este însărcinată. Aceste femei trec prin anii istoriei și povestesc fiecare
prin monologuri și puține relații între ele, dramele personale. Prima femeie va
deveni alcoolică, iar meteahna ei se va transmite la nepoată. În final se vor
întâlni toate cele patru femei și mamă, bunică, străbunică o vor dăscăli pe
tânăra ce trăiește timpul prezent. Textul pare ofertant pentru interprete, dar
prezentarea sa scenică era lipsită de o logică elementară pentru definirea
credibilă a personajelor care au trăit și trăiesc o istorie nu mult
îndepărtată.
Gabor M. Koltai
a aplicat o viziune regizorală pornită de la intenții realiste în interpretare,
având la bază o scenografie dezvoltată pe o linie suprarealistă căznit
concepută. Scenografa Iulianei Vîlsan înghesuia pe o scenă mică – spectacolul a
fost urmărit la sala studio a Teatrului “Nottara” – trei spații de joc, sufocat
de obiecte cel din centru. Vroia să sugereze, bănuim, bagajele timpului istoric
evocat. Scenografia și prin costumele neinspirat atribuite personajelor,
deservește o posibilă interpretare credibilă a rolurilor. Jocul personajelor cu
numeroasele obiecte – valize, mașini de cusut, păpuși, etc. -, regia îl aplica
penibil în scopul trimiterilor metaforice, devenind efecte ieftine de
vizualizare. Manevrarea luminii scenice, de asemenea nu avea sens. Regia era lipsită
de coerență în aplicarea conceptului. Trecerea de la scene în care unele femei
aflate la bucătărie tocă la mașină carne, ca apoi în alte momente să manevreze
fără intenție mașini de cusut, îngrămădsc pretenții de expresie din diverse
curente teatrale ansamblate într-un … “ghiveci”, fără sare și piper.
Spectacolul era sufocat de mișcarea haotică printre “simboluri”. Nu sugera
etapele parcurse de personaje, cum au fost afectate de timpul istoric.
Actrițele – Andreea Tokai (Femeia I),
Emilia B.Borbely (Femeia II), Rita Lorincz (Femeia III) și Monika Tar (Femeia
IV) încercau fiecare adaptarea la condițiile de joc propuse de regie și
scenografie. Recitau mai mult monologurile și încercau să impună stările intime
ale personajelor, dar nu le dezvoltau credibil. În scenele de beție nu găseau
soluții de rezolvare prin relațiile ce se iveau în acțiune. Regretabil, că
acestor actrițe, ambiția de remarcare în roluri complicate dramatic, a fost
frântă prin regie, în principal.
“Gardenia” era o promisiune pentru secțiunea
“Actorii, în prim-plan”, dar nu avea substanță teatrală pentru a o susține.
P.S. În afara reprezentației comentate mai sus, a
“Divanelor”, “Evenimentelor conexe”, sâmbătă, 2 noiembrie, FNT a mai integrat și următoarele
spectacole – “SCENE
DIN VIAȚA INSECTELOR”, “URÂTUL”, “ADAM ȘI EVA”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu