INCITANTE “ FOTOGRAME “ALE SOCIETĂȚII NOASTRE BOLNAVE
Proiectul este ieșit din
obișnuit, fiind o coproducție a Teatrului Național “Radu Stanca” din Sibiu cu
Theatre National de la Communaute Francaise de Belgique în colaborare cu
Festivalul de la Avignon 2014, realizată în cadrul proiectului “Orașe pe
scenă”. O ciudățenie a acestui spectacol este că în caietul program al FNT nu
este indicată regia, o nominalizare foarte importantă mai ales că
“Solitaritate”, plasat secțiunii “Teatrul de mâine”, rămâne una din
reprezentațiile remarcabile ale festivalului. Din motive obscure nu s-a
precizat că regia aparține Gianinei
Cărbunariu.
După evenimentul stagiunii în curs de
la Teatrul Odeon, “Tipografic. Majuscul”, Gianina Cărbunariu a prezentat și în
FNT un alt spectacol deosebit, apropiat “teatrului document”, “Solitaritate”,
care de la titlul cu tâlc inventat este provocator. Concepe un scenariu, un
text cu o replică solidă, inspirat fără tăgadă din conflicte și situații reale,
cunoscute, grave, specifice zilelor noastre și adeseori superficial expuse de
mass media. Sub aspect dramaturgic scrierea sa este incitantă prin relatarea
situațiilor conflictuale în limbajul dur, uneori trivial, întâlnit în
realitatea curentă. Gianina Cărbunariu deține harul de a propune un spectacol
pornit de la scrierea scenariului pe care îl dezvoltă teatral în stil personal
prin montarea scenică într-o convenție originală, ce aduce în distribuție și
publicul ca partener direct al personajelor. Scenariul “Solitarității” conține
multiple intenții de atac satiric la adresa rezultatelor unei societăți
bolnave.
Spectacolul debutează printr-un prolog
de … licitare a publicului, ca să treacă mai apoi scenic, la cunoașterea unui
primar și a consilierilor ce dezbat câteva probleme, principala fiind cea a
rromilor. Se prezintă apoi, problema unei familii care caută și găsește o bonă
… filipineză, se mai atacă conflictele dintre generații și alte o sumedenie de
fapte și situații reale, din rândul cărora nu lipsesc reprezentanții artei
teatrale, ai bisericii sau ai fostei Securități. “Solitaritate” este un
“jurnal” satiric divers al prezentului și în “fotograme” arată degradarea
umană, rezultat al unei societăți dominată de interesele unor persoane corupte.
Nu nominalizează prin imagine persoane cu funcții responsabile, ci doar
comentează rezultatul sistemului social instaurat care nu dă soluții existenței
zilnice.
Regizoarea optează pentru un decor cu
trimitere prin imagini simbolice la sensurile majore ale situațiilor expuse.
Spectatorii sunt întâmpinați de un sicriu aflat în foaier, pe scenă îl vor
regăsi la momentul potrivit, vor privi și cum un zid din fundal se prăbușește,
apoi la tricolorul ce învelește un personaj sau la plafonul luminat cu neon
dintr-o altă secvență, ce coboară și sufocă personajele nemulțumite, ori în
final, la o podea “mobilată” cu diverse mini-construcții discrete, fără
culoare, ce sugerează de fapt centrul Capitalei din care nu lipsește trimiterea
spre silueta Casei Poporului. Câteva scaune roșii sunt elementul funcțional al
decorului. La nuanță, credibil, Gianina Cărbunariu derulează ritmat subiectele
surprinse, cu sens satiric, cu accente spre grotesc, sublinind absurdul unor
aspecte sociale. Echilibrul motivării în ilustrarea situațiilor, coerența,
caracterizează stilul creator al Gianinei Cărbunariu.
Satira, comicul situațiilor se dezvoltă prin excelenta
echipă de actori aleasă în distribuție, fiecare actor trecând rapid de la un
personaj la altul propus de situațiile surprinse în scenariu. Actorii desenează
tipologii prezentate activ prin relaționarea cu publicul. Nouă actori reușesc
strălucit parcurgerea acestui maraton propus de text, și prin priceperea
regizoarei de a lucra cu fiecare în parte, de a le evidenția calitățile. Se
remarcă Ofelia Popii prin
inventivitatea adaptării la cerința de a caracteriza șase tipologii variate –
Personaj 3, Consilier 3, Bona filipineză, Critic de teatru, Corina și Sora
Taximetristului. Admirabili sunt și colegii săi din distribuție - Marius Turdeanu în Personaj 1,
Primar, Tehnician, Matei, Soțul Corinei, Ciprian Scurtea în Personaj 4, Preotul, Cristi,
Agent recuperator, Florin Coșuleț în Personaj 5, Reprezentantul
comunității rrome, Fiul, Cosmin, Fratele Soției Taximetristului, Diana Fufezan în Personaj 7, Consilier
2, A doua actriță, Andreea, Soția Fratelui, Mariana Mihu în Personaj 3, Consilier 1, Eugenia Ionescu, Mama
Taximetristului și a Corinei, Adrian
Matioc în Personaj 6, El, Tovarășul Marian, Cristina Ragos în Personaj 8, Ea, Prima actriță și Ali Deac în Personaj 9, Tânărul,
Taximetristul Adi. Nominalizarea rolurile atribuite fiecărui actor, arată
diversitatea ofertei dramaturgiei pe care acești tineri actori o rezolvă
printr-o interpretare minuțios înfăptuită.
“Solitaritate” reprezintă tendința necesară de
revitalizare a teatrului nostru, de apropiere a sa de “teatrul social”, de
atitudine. Spectacolul Gianinei Cărbunariu este provocator, o comedie amară
despre noi și societatea fără soluții existențiale în care trăim. Rămâne una
din cele mai importante reprezentații din FNT.
P.S. Miercuri, 30 octombrie, o zi bogată și în multe
“Evenimente conexe”, a cuprins alături de “Solitaritate” și alte trei
spectacole, comentate pe blog – “O SCRISOARE PIERDUTĂ”
– Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova (“Caragiale, inevitabilul”), “ILUZII” – Teatrul Act (“Actorii, în prim-plan”) și “UN TRAMVAI NUMIT DORINȚĂ” – UnTeatru (“ Teatrul de
mâine”)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu