sâmbătă, 9 noiembrie 2013

“ SOLITARITATE “ – TEATRUL NAȚIONAL “ RADU STANCA “ din SIBIU

INCITANTE “ FOTOGRAME “ALE SOCIETĂȚII NOASTRE BOLNAVE
         Proiectul este ieșit din obișnuit, fiind o coproducție a Teatrului Național “Radu Stanca” din Sibiu cu Theatre National de la Communaute Francaise de Belgique în colaborare cu Festivalul de la Avignon 2014, realizată în cadrul proiectului “Orașe pe scenă”. O ciudățenie a acestui spectacol este că în caietul program al FNT nu este indicată regia, o nominalizare foarte importantă mai ales că “Solitaritate”, plasat secțiunii “Teatrul de mâine”, rămâne una din reprezentațiile remarcabile ale festivalului. Din motive obscure nu s-a precizat că regia aparține Gianinei Cărbunariu.
         După evenimentul stagiunii în curs de la Teatrul Odeon, “Tipografic. Majuscul”, Gianina Cărbunariu a prezentat și în FNT un alt spectacol deosebit, apropiat “teatrului document”, “Solitaritate”, care de la titlul cu tâlc inventat este provocator. Concepe un scenariu, un text cu o replică solidă, inspirat fără tăgadă din conflicte și situații reale, cunoscute, grave, specifice zilelor noastre și adeseori superficial expuse de mass media. Sub aspect dramaturgic scrierea sa este incitantă prin relatarea situațiilor conflictuale în limbajul dur, uneori trivial, întâlnit în realitatea curentă. Gianina Cărbunariu deține harul de a propune un spectacol pornit de la scrierea scenariului pe care îl dezvoltă teatral în stil personal prin montarea scenică într-o convenție originală, ce aduce în distribuție și publicul ca partener direct al personajelor. Scenariul “Solitarității” conține multiple intenții de atac satiric la adresa rezultatelor unei societăți bolnave.
         Spectacolul debutează printr-un prolog de … licitare a publicului, ca să treacă mai apoi scenic, la cunoașterea unui primar și a consilierilor ce dezbat câteva probleme, principala fiind cea a rromilor. Se prezintă apoi, problema unei familii care caută și găsește o bonă … filipineză, se mai atacă conflictele dintre generații și alte o sumedenie de fapte și situații reale, din rândul cărora nu lipsesc reprezentanții artei teatrale, ai bisericii sau ai fostei Securități. “Solitaritate” este un “jurnal” satiric divers al prezentului și în “fotograme” arată degradarea umană, rezultat al unei societăți dominată de interesele unor persoane corupte. Nu nominalizează prin imagine persoane cu funcții responsabile, ci doar comentează rezultatul sistemului social instaurat care nu dă soluții existenței zilnice.

         Regizoarea optează pentru un decor cu trimitere prin imagini simbolice la sensurile majore ale situațiilor expuse. Spectatorii sunt întâmpinați de un sicriu aflat în foaier, pe scenă îl vor regăsi la momentul potrivit, vor privi și cum un zid din fundal se prăbușește, apoi la tricolorul ce învelește un personaj sau la plafonul luminat cu neon dintr-o altă secvență, ce coboară și sufocă personajele nemulțumite, ori în final, la o podea “mobilată” cu diverse mini-construcții discrete, fără culoare, ce sugerează de fapt centrul Capitalei din care nu lipsește trimiterea spre silueta Casei Poporului. Câteva scaune roșii sunt elementul funcțional al decorului. La nuanță, credibil, Gianina Cărbunariu derulează ritmat subiectele surprinse, cu sens satiric, cu accente spre grotesc, sublinind absurdul unor aspecte sociale. Echilibrul motivării în ilustrarea situațiilor, coerența, caracterizează stilul creator al Gianinei Cărbunariu.


Satira, comicul situațiilor se dezvoltă prin excelenta echipă de actori aleasă în distribuție, fiecare actor trecând rapid de la un personaj la altul propus de situațiile surprinse în scenariu. Actorii desenează tipologii prezentate activ prin relaționarea cu publicul. Nouă actori reușesc strălucit parcurgerea acestui maraton propus de text, și prin priceperea regizoarei de a lucra cu fiecare în parte, de a le evidenția calitățile. Se remarcă Ofelia Popii prin inventivitatea adaptării la cerința de a caracteriza șase tipologii variate – Personaj 3, Consilier 3, Bona filipineză, Critic de teatru, Corina și Sora Taximetristului. Admirabili sunt și colegii săi din distribuție - Marius Turdeanu în Personaj 1, Primar, Tehnician, Matei, Soțul Corinei, Ciprian Scurtea în Personaj 4, Preotul, Cristi, Agent recuperator, Florin Coșuleț în Personaj 5, Reprezentantul comunității rrome, Fiul, Cosmin, Fratele Soției Taximetristului, Diana Fufezan în Personaj 7, Consilier 2, A doua actriță, Andreea, Soția Fratelui, Mariana Mihu în Personaj 3, Consilier 1, Eugenia Ionescu, Mama Taximetristului și a Corinei, Adrian Matioc în Personaj 6, El, Tovarășul Marian, Cristina Ragos în Personaj 8, Ea, Prima actriță și Ali Deac în Personaj 9, Tânărul, Taximetristul Adi. Nominalizarea rolurile atribuite fiecărui actor, arată diversitatea ofertei dramaturgiei pe care acești tineri actori o rezolvă printr-o interpretare minuțios înfăptuită.
“Solitaritate” reprezintă tendința necesară de revitalizare a teatrului nostru, de apropiere a sa de “teatrul social”, de atitudine. Spectacolul Gianinei Cărbunariu este provocator, o comedie amară despre noi și societatea fără soluții existențiale în care trăim. Rămâne una din cele mai importante reprezentații din FNT.


P.S. Miercuri, 30 octombrie, o zi bogată și în multe “Evenimente conexe”, a cuprins alături de “Solitaritate” și alte trei spectacole, comentate pe blog – “O SCRISOARE PIERDUTĂ” – Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova (“Caragiale, inevitabilul”), “ILUZII” – Teatrul Act (“Actorii, în prim-plan”) și “UN TRAMVAI NUMIT DORINȚĂ” – UnTeatru (“ Teatrul de mâine”)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu