marți, 6 mai 2014

“ FOLIA, SHAKESPEARE & Co “ – TEATRUL METROPOLIS

INTERPREȚI DE EXCEPȚIE

         Activează în Capitală din 2006, Teatrul Metropolis, un teatru de proiecte. Reușește uneori prin selecția proiectelor adoptate să ofere spectacole remarcabile. O astfel de reușită este și “Folia, Shakespeare & Co” produs de ART în parteneriat cu Teatrul Metropolis, Primăria Municipiului București și TvR 2, sponsori ai echipei “Gigi Căciuleanu Romania Dance Company”.


         Dansatorul și coregraful Gigi Căciuleanu a pornit pe drumul afirmării personalității sale speciale prin colaborarea cu maestra Miriam Răducanu, a emigrat apoi din țară și s-a impus pe plan internațional. Activează în Franța și Chile, ca regizor și coregraf, s-a reîntors în țara natală pentru a înființat în 2007 o companie. A  conceput pentru Anul Caragiale la Naționalul din București, “D’ale noastre”, un admirabil spectacol inspirat din opera lui Nenea Iancu. (Spectacol comentat pe acest blog.) Cum se împlinesc 450 de ani de la nașterea lui Shakespeare, trece de la Caragiale la marele Will, în compania majorității interpreților remarcați în “D’ale noastre”.

         “Folia, Shakespeare & Co.” prin scenariu, regie și coregrafie este un spectacol marca Gigi Căciuleanu. Inspirat de opera lui Shakespeare – piese de teatru și sonete – scenariul său original alege nebunia dragostei, apelând la “nebunul înțelept”, bufonul sub multiple chipuri drept simbol al chinurilor iubirii. Scenariul devine o satiră discretă a nebuniei iubirii. Folosește mai multe piese de Shakespeare, dintre care amintim “Cum vă place”, “Romeo și Julieta”, “Troilus și Cressida”, “Hamlet”, “Regele Lear” sau “Zadarnicile chinuri ale iubirii”, selectând replici esențiale și animă agitația dragostei prin Cupidon. Produce acum, un spectacol de teatru-dans, dar replicile sunt totuși, forțat aduse uneori în scenă explicativ. Textul este rostit în limba engleză poate cu intenția de export a spectacolului, o povară fiind recitarea pentru interpreții dansatori care însă, reușesc să se achite onorabil de acest demers teatral.


         Marele merit al realizatorului nu este scenariul ce apelează la replică, de preț fiind regia reprezentației, coregrafia. Maestru al dansului fiind, Gigi Căciuleanu cucerește prin pledoaria sa emoțională că trupul, expresia corporală pot înlocui de fapt, cuvântul. Cu grijă conduce ansamblul pentru a nu neglija pe niciunul din membrii în ilustrarea secvențelor ce compun scenariul. Montează momente de expresie ale ansamblului cu secvențe solistice ale cuplurilor din piesele lui Shakespeare. Fiecărui interpret îi revine remarcarea solistică într-o scenă sau mai multe. Povestea inspirată de iubirile din scrieriile lui Will prinde viață prin ironia speculată a bufonilor judecători și înțelepți ai situațiilor diverse, surprinse.

         Intențiile originale ale realizatorului reprezentației rămâneau fără rost credibil, dacă nu reușea să atragă drept sprijin al vizualizării scenice o echipă de excepție – interpteți, dar și creatori ai scenografiei și muzicii. Inspirat compune Paul Ilea ilustrația muzicală, alăturând motive muzicale din diverse epoci, cu efecte sonore speciale, servind prin ritm posibilitățile de expresie ale trupului fiecărui interpret. “Folie” pentru francezi înseamnă nebunie, minunăție, dar este și un dans popular portughez “La folie” ce nu pare străin muzicii în ilustrarea sonoră a nebuniei personajelor, bufoni și îndrăgostiți. Din nou, Corina Grămoșteanu demonstrează a fi o tânără scenografă rafinat inspirată când ilustrează un spectacol. Decorul său este minimalist, rezumat cu sens la două oglinzi și o clepsidră. Senzația imaginii teatrale rămân costumele celor unsprezece interpreți. În negru, costumele par specifice pentru exerciții de mișcare și dans, dar sunt personalizate fiecare prin accesorii ce trimit spre bufonii clasici, dau viață prin culoare și sens conceptului reprezentației.


         Remarcabilă este interpretarea tinerilor reuniți în “Gigi Căciuleanu – România Dance Company”. Marea majoritate a lor e alcătuită din absolvenți ai studiilor de coregrafie, dotați însă, și cu har actoricesc. Nu sunt numai executanți ce exprimă prin limbajul special al mișcării și dansului stările ce frământă personajele, ci trăiesc interior intens fiecare moment. Din ansamblu, în mai multe scene atribuite special, se detașează Lari Cosmin Giorgescu și Adrian Nour, actori ca pregătire profesională de bază. Lari Cosmin Giorgescu, chiar dacă nu are studii de dans sau coregrafie precum majoritatea colegilor săi, deține un har aparte al expresiei corporale, cultivat și dublat de transpunerea interioară a actorului în personajele atribuite. Dansează și rostește cu ușurință replica, mereu fiind în starea solicitată de situația acțiunii. Prin calitățile sale multiple remarcate în diverse spectacole sau recitaluri, Lari Cosmin Giorgescu este un tânăr artist unicat al genersției sale. Adrian Nour se adaptează solicitărilor convenției teatrului-dans, folosind din plin și talentul său muzical. Remarcat la concursul tv. “Vocea României”, Adrian Nour demonstrează acum că este un actor deosebit de mobil. Cuceritor susține momente muzicale și în special cel din final. Iată că tinerii se pot impune ca valori, în ciuda condițiilor precare oferite de mișcarea noastră teatrală, cum o fac cei doi citați mai sus, dar și ceilalți colegi ai lor. De pildă, un alt actor de la Teatrul Mic, Ștefan Lupu. Momente remarcabile mai oferă Ioana Macarie, Ramona Bărbulescu și Ioana Marchidan, actrițe, dar și absolvente de studii coregrafice. Li se alătură tineri coregrafi sau dansatori precum Diana Spiridon, Lucile Julaud, Rasmina Călbăjos, Relu Dobrin și Arcadie Rusu. În alte reprezentații decât cea vizionată la premieră, unii interpreți sunt înlocuiți de alți colegi din companie – Richard Bovnoczki, Alexandru-Mircea Călin, Paul Cimpoieru sau Cristian Osolos.

         “Folia, Shakespeare & Co”, unul dintre puținele spectacole din repertoriul teatral curent inițiate cu prilejul a 450 de la apariția valorosului Shakespeare,  merită a fi vizionat pentru că rămâne drept o “încântare pentru sufletul și mintea” oricui.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu