“ MAGIE” CU MULTE SURPRIZE TEATRALE
A fost odată ca niciodată … și
piesa scrisă de William Shakespeare “Furtuna”. Ultima piesă se spune, publicată
pentru prima dată în 1623, după șapte ani de la trecerea sa în eternitate.
Apreciatul regizor bulgar Alexander Morfov, cunoscut nouă din 2010 prin
“Exilații”, prin “Don Juan”, spectacole aflate în turneu de la Sofia la
București și apoi, prin “Vizita bătrânei doamne” la Naționalul bucureștean
(spectacole comentate pe acest blog), continuă acum, colaborarea cu prima scenă
a țării și propune un spectacol cu “Furtuna” DUPĂ Shakespeare. Cum și această
piesă cunoaște în ultimele decenii numeroase viziuni regizorale originale, ca
mai toate piesele lui Shakespeare ce sunt ofertante și astăzi, nici regizorul
bulgar nu s-a ferit de tentația de a fi original.
Regizorul Alexander Morfov, precum
Charles și Mary Lamb în cartea “Povestiri după piesele lui Shakespeare”,
povestește scenic acțiunea din “Furtuna”, cu intervenții însă, chiar și în
acțiunea propiu- zisă, dar în special în replica lui Shakespeare. Își dorește
actualizare și intervine cu replici personale prin reducerea celor din piesă.
Rezultatul este un spectacol de comedie comună ca substanță, împinsă uneori în
nota divertismentului cu intenția de a câștiga
aprecierea publicului de astăzi. Acesta se poate amuza, fiind surprins
de la o scenă la alta de practici teatrale neobișnuite deobicei. Regizorul
preia de la personajul principal Prospero, doar … “magia” și vrea să o aplice scenic. Din acest
spectacol investit cu multă imaginație teatrală, lipsește însă … Shakespeare,
cuvântul său și miezul existent dincolo de cuvânt. Regia rezumă “Furtuna” doar
la pretextul “magiei” lui Prospero folosită de Shakespeare însă, pentru a
atenționa asupra unor teme majore existențiale – straturile sociale, dorința de
putere, răzbunarea, iertarea, iubire, rostul cărții și cizelării educative,
etc. aspecte mereu prezente în viață, indiferent de epocă istorică. “Furtuna”
este o piesă provocatoare prin sensuri ce a dat de furcă nu numai regizorilor,
ci și celor care studiază de secole opera lui Shakespeare.
Regizorul bulgar “citește” piesa și o
rezumă scenic numai la primul nivel al acțiunii. Prospero, fost duce al
Milanului ar deține ca într-o poveste, harul “magiei albe” și iartă trădarea
fratelui Antonio care ajutat de regele Neapolului i-a urzupat tronul și
puterea. În exil Prospero, refugiat în pasiunea sa pentru cărți, ar reuși, în
final, prin harul său magic ca într-un vis, să aibă bucuria de a își vedea
fiica, Miranda că și-a găsit fericirea în dragoste și va deveni regină. Finalul
e confuz în tratare. Aceasta ar fi relatarea scenică a “Furtunii”, comică în
tendințele ilustrării teatrale. Ținta precisă a lui Shakespeare ce dă valoare
și astăzi piesei, de a apela la fantastic în prim planul acțiunii, are totuși,
substraturi majore. Prospero acționează nu întâmplător magic prin Ariei și
Caliban, un spirit bun și unul rău, el judecă, pedepsește și iartă răul pornit
din pofta de putere, dar și de libertate, ce macină, lumea. Acest miez, cât și
poezia scrierii, absentează din spectacol. Alexander Morfov urmărește numai
povestea în sine a unui magician numit Prospero, ca într-un basm cu … a fost
odată … .Pentru
a pune în practică demersul său teatral variat ca vizualizare, regizorul
colaborează din nou, cu inventivul Nikola Toromanov pentru mobilarea spațiului
de joc. Decorul său urmărește intenția complicată de “teatru în teatru” pentru
sprijinirea vizualizării și a conceptului propus de regizor. Scenograful și
regizorul aleg sala Studio ce are trei capacități tehnice de transformare și
optează pentru spațiul specific teatrului elisabetan. Decorul din lemn
sugerează o punte a unei corăbi cu
frângii pentru pânze, cu multe trape, ca sugestie metaforică a vieții, înconjurată de elemente “tehnice” –
mașină de vânt, etc – ca într-un teatru de demult. Ofertant este acest decor
prin posibilitățile multiple de folosire, întrebuințate remarcabil de regizor
în scene surpriză. Se ajunge chiar, la “magia” de a se cânta ca la o harpă … cu
frânghiile pentru pânze. Ilustrația muzicală abundentă este aleasă de regizor
pentru a puncta sonor și ritmic intențiile sale de modernizare a
reprezentației. Costumele Andradei Chiriac sunt atemporale și jonglează cu
trimiteri spre tipologiile din deverse straturi sociale.
Ion Caramitru (Prospero) |
Viziunea regizorală se
dezvoltă prin personajele Prospero și Caliban, binele și răul dintr-o poveste.
Prin machiaj, Prospero amintește de marele om de știință Einstein cel refugiat
în America din cauza originii sale și a epocii în care a trăit, creatorul
teoriei relativității. Regizorul și-l dorește sub această înfățișare drept
magician al binelui. Exploatând restul de replici rămase din adaptare, Ion
Caramitru specialist strălucit în interpretarea unor personaje celebre datorate
lui Will, reușește să prezinte singurul personaj din distribuție apropiat de
Shakespeare. Acest mare actor are știința de a trece dincolo de aparența
cuvântului și chiar a situațiilor pentru a da trimitere inteligent spre
substratul ce construiește tematica scrierii. Ca imagine este un Einstei
desprins din filmele documentare, dar actorul nu uită de menirea lui Prospero.
Acesta nu este numai un magician special, ci un om cu nemulțumiri personale.
Are responsabilitatea unei fiice, crescută în exil, Miranda căreia vrea să-i
modeleze personalitatea de om al binelui. Chiar dacă Prospero este acoperit de
numeroasele efecte regizorale mereu surprinzătoare pe linie comică, Ion
Caramitru reușește a da consistență dramatică personajului, rostului pentru
care la inventat Shakespeare.
Mihai Călin (Caliban) |
Excelent
este și Mihai Călin în Caliban, personaj central al demersului comic dorit de
viziunea regizorală drept reprezentantul răului. Actorul manipulează expresiv
sensurile duble ale manifestărilor lui Caliban. Slujește docil pe Prospero care
încearcă să îl transforme în om dintr-o ființă primitivă, dar își dorește și să
devină stăpân al locului, să aibă puterea răului mamei sale, Sycorax. Mihai
Călin compune nuanțat un personaj periculos și ridicol. Actorul demonstrează din nou, multiplele capacități ale personalității sale, fie în roluri în care aplică
farmecul personal, fie în compoziții diverse, cum este și Caliban.
“Furtuna” lui Shakespeare are un triunghi de
personaje cheie – Prospero, Caliban, dar și Ariel. Regizorul îl tratează pe
Ariel doar ca executantul magiei dictate de Prospero. Mister în manifestări,
dar și o tristețe interioară dibaci sugerată, acordă Istvan Teglas lui Ariel,
un spirit ce își dorește libertate. Rolul este ireproșabil interpretat, dar
plastica specială deținită de actor, e fugitiv speculată de regie.
Crina Semciuc (Miranda) |
Susține motivarea demersurilor lui
Prospero, cuplul tinerilor – Miranda și Ferdinand. Din nou, întâlnirea cu Crina
Semciuc în Miranda este o surpriză plăcută, după afirmarea sa în Lena (“Leonce
și Lena”, Teatrul de Comedie) sau Anca (“Năpasta”, Naționalul bucureștean).
Această tânără actriță are abilitatea de a își aplica farmecul personal în
roluri total diferite, comice sau dramatice. În Miranda urmărește susținerea atentă
a relațiilor cu Prospero, cu Ferdinand fiu al regelui Neapolului, și chiar cu
Caliban. Revolta sau sensibilitatea dictate de situații sunt subtil tratate de
actriță. Trece cu firesc printr-o multitudine de stări ale Mirandei, ce
trăiește pofta cunoașterii vieții. Un alt tânăr actor, Alexandru Călin
definește în esență personajul Ferdinand, modest fiind ca subtilitate în
expresie.
Distribuția se completează prin
numeroși actori speculați însă, minor de regie. Sunt ireproșabili Alexandru
Finți (Alonso regele Neapolului), Vitalie Bichir (Gonzalo) sau Mihai Calotă
(Trinculo). Scheme de personaje făptuiesc Ioan Andrei Ionescu (Antonio), Gavril
Pătru (Sebastian) și Marcelo S. Cobzariu (Stephano) și uneori în interpretarea
lor prin lipsă de îndrumare regizorală, nu se înțelege nici sensul primar al
replicii. Un ansamblu mereu în mișcare, uneori gălăgios manipulat regizoral –
marinari, spirite, creaturi ale insulei - revine actorilor: Eduard Cârlan,
Mădălin Mandin, Idris Clate, Ionuț Toader, Alex Moustache, Eduard Adam și
Alexandra Poiană.
Se dansează în acest spectacol
(coregrafia Florin Feroiu), se cântă la microfon, se concep numeroase gaguri,
unele parcă dintr-un divertisment tv, totul surprinde prin “miracole” de la o
scenă la alta. Spectacolul este sprijinit pe efecte pentru a amplifica
derizoriu umorul. Prea multă “magie” scenică strică uneori! “Furtuna” rămâne un
spectacol atrăgător în sine. Păcat că a fost implicat și Shakespeare în acest
proiect. Putea fi un excelent spectacol, dacă pornea de la un text cu … a fost
odată ca niciodată …, cum remarca inteligent și un tânăr spectator .
P.S.
S-a desfășurat la Craiova, ediția IX a Festivalului Internațional Shakespeare
sub deviza “Shakespeare al tuturor!” și astăzi după 450 de ani de la nașterea
sa, în perioada 23 aprilie – 4 mai. Emil Boroghină este sufletul acestui
festival, recunoscut pentru demersurile sale și pe plan internațional. Nu am
urmărit programul Festivalului de la Craiova din diverse motive și am vizionat
numai cele două spectacole prezente în această ediție și în Capitală. Pe scurt,
iată câteva obsrvații.
“MIRANDA”
- OKT/Teatrul Municipal Vilnius, în regia stimatului și pe plan internațional,
Oskaras Korsunovas. Era un spectacol cu doi actori, ce serveau o dramatizare
pretext după “Furtuna”. Intenția regizorului era directă ca mesaj despre
situația intelectualului într-un regim dictatorial nestrăin de stalinism.
Actorii – Airida Gintautaite și Darius Meskauskas interpretau senzațional mai
multe personaje cu trimitere spre identitatea celor create de Shakespeare. Un
experiment demn de apreciat, dar care minimaliza scrierea lui Shakespeare.
“RICHARD
III” – Teatrul Național din Beijing. Provoca atracție prin apropierea de stilul
convenției teatrale folosit conform tradiției teatrului asiatic. Spectacolul
amintea de povestirea unei acțiuni în benzi desenate, ireproșabil dirijate ca
sens concret, provocatoare ca interes de atracție.
Buna ziua! Aseara am vazut si eu piesa, in sala mare a TNB, si mi-a placut mult; cu toate acestea, singurul regret cu care am ramas este ca nu am reusit nicicum sa identific melodia de dans contemporan pe care au dansat Miranda si Ferdinand... Ar fi perfect daca m-ar ajuta cineva! :)
RăspundețiȘtergere"Lighthouse" de Patrick Watson.
ȘtergereBuna! Si eu am avut aceeasi dilema. Probabil va referiti la "Lighthouse" de Patrick Watson.
RăspundețiȘtergereNu am știut niciodată că oamenii încă mai au puteri și fac ca lucrurile să se întâmple așa. Sunt John Luna din Albania. Soțul meu m-a lăsat pe mine și pe copilul meu pentru o altă fată în urmă cu trei ani, de atunci viața mea a fost plină de dureri, tristețe și traume pentru că el a fost prima mea iubire și suntem împreună de ani de zile și nu ne-am putea imagina viața fără el . Am văzut câteva mărturii despre un mare jucător de vrăji DR DAWNACUNA și despre cum ajută oamenii din întreaga lume, că poate aduce înapoi iubitul în câteva zile, inițial am râs și am spus că nu mă interesează, ci datorită dragostei pe care o am pentru omul meu l-am consultat pe marele jucător de vrăji și, spre marea mea surpriză, după două zile, soțul meu m-a sunat pentru prima dată după trei ani, că îmi lipsește și că îi pare atât de rău pentru fiecare lucru prin care m-a făcut să treacă, încât mă vrea înapoi, ne vom petrece viața împreună și promit să nu ne mai părăsim nici eu, nici copilul meu. Încă nu-mi pot crede ochilor, pentru că este extrem de incredibil, este prea bun pentru a fi adevărat. Tot ce pot să spun este să vă mulțumesc DR DAWNACUNA pentru că mi-ați adus soțul la mine și la copilul meu și pentru oricine ar putea avea nevoie de ajutorul acestui mare jucător de vrăji, vă rog să-mi permiteți să trimit mailul aici: {dawnacuna314@gmail.com}
RăspundețiȘtergereWhatsApp: +2348032246310