CU O TRUPĂ ADMIRABILĂ SE POATE IMPUNE MUSICALUL
În mișcarea noastră
teatrală, genul special al musicalului nu își găsește loc în repertoriile
curente. Cauzele sunt clare, ridică mari dificultății interpreților care
trebuie nu numai să definească personajele, ci să și cânte, să danseze, totul
dirijat de un regizor instruit pentru acest gen, inspirat, alături fiind și o
orchestră ca muzica să fie live. Remarcabilul dansator Răzvan Mazilu s-a
preocupat cu timpul de coregrafie, a inițiat proiecte de teatru – dans, a
îmbinat cerințele coregrafiei cu cele ale regiei și în FNT se afirmă ca un
realizator de excepție al genului de spectacol musical. Un exemplu al reușitei
sale rămâne și proiectul FNT cu “West Side Story” comentat în acest “jurnal” al
festivalului. Înainte însă, de a descoperi tinerele talente pentru distribuția
din “West Side Story”, concepe acest musical deosebit ,“Cabaret”, cu trupa
stabilă a Teatrului German de Stat din Timișoara, una din trupele de frunte ale
mișcării noastre teatrale.
“Cabaret” de Joe Masteroff pe muzica
lui John Kandrer, propunere de musical pornită de la o piesă de teatru și
povestiri în proză, a cunoscut reprezentații fabuloase pe toate meridianele,
dar în special la New York și în Germania, iar filmul “Cabaret” cu Liza
Minnelli, regizat de Bob Fosse, din anii ’70 a fost distins cu șase premii
Oscar. A pune în scenă acest musical, poate fi riscant având în vedere
realizările anterioare memorabile din cinematografie și teatru. “Cabaret” are
și un subiect dramatic ce se petrece în anii ’30, când nazismul cucerește puterea; două cupluri de îndrăgostiți vor fi afectate de situație – cântăreața dintr-un cabaret Sally,
îndrăgostită de un american, și mai vârstnica doamnă Schneider îndrăgostită de
evreul Schultz. Fiind tratat în ambalaj muzical, conflictului i se amplifică
sensurile prin “songuri” cu trimiteri esențiale prin referiri la viața și
societatea în care trăiesc personajele, melodii cunoscute și datorită unor
interpretări celebre.
Cu mult curaj, Răzvan Mazilu optează
pentru “Cabaret” , găsind și un sprijin solid într-o echipă de actori
profesioniși ce se adaptează strălucit genului. Spectacolul său încântă
privirea și prin “ambalajul” vizual conceput cu meșteșug de Dragoș Buhagiar.
Ținând cont de punctul de pornire al acțiunii – cabaretul, decorul său prezintă
o scenă de cabaret cu spectatori la mese, dar ingenios dezvoltă și mai multe
spații de joc în planuri diferite. Printre ele se află și locul de sus atribuit
orchestrei, partener important de sprijin pentru interpreți, muzica fiind
redată astfel, live. Orchestra dirijată de Peter Oschanitzky se achită
ireproșabil de rolul său. Costumele și machiajul cu fantezie imaginate de
Dragoș Buhagiar, sporesc strălucirea imaginii reprezentației. Dansul solicită
mereu o parte din distribuție, iar actorii se adaptează fără reproș
indicațiilor coregrafului Răzvan Mazilu.
Cuvintele sunt sărace pentru a elogia
meritele trupei și pe cel care a îndrumat-o pentru reușita unei confruntări cu
un proiect musical de anvergură. Spectacolul are ritm interior prin actorii
dăruiți fără rezervă fiecare, rolurilor de prim plan sau celor secundare.
Interpretarea de excepție a personajului Sally de către Daniela Torok, te face să crezi că ar fi profesionistă în
spectacolele de operă sau operetă și nu o actriță desăvârșită care mai este
dotată muzical cu un glas minunat. Spre deosebire de solistele operei sau
operetei, Daniela Torok reușește să dea nuanțe multiple cu sensibilitate, situațiilor prin care trece Sally. În rolul
americanului Cliff, se remarcă Konstantin Keidel prin farmecul definirii
precise a personajului.
Cuplul doamna Scneider – domnul
Schultz câștigă sens valoros pentru povestea dramatică de la cabaret prin
interpretarea cu mare finețe și sinceră trăire interioară, datorată actorilor
Ida Jarcsek – Gaza și Christian Bormann. Reușesc să detașeze prin expresie și
ținută alte personaje ce motivează drumul acțiunii - George Peetz
(Conferencier), Tatiana Sessler (Domnișoara Kost), Radu Vulpe (Ernst Ludwig).
Interpreții care alcătuiesc grupul Kit Kat Klub – Giris: Olga Torok, Silvia
Torok, Anne – Marie Waldeck, Cristina Romândașu, Suzana Vrânceanu și cei din
Kit Kat Klub – Boys: Horia Săvescu, Richard Hladik s-au adaptat excelent
solicitării unui musical , cântă, dansează și desenează profilul personajelor.
Unii interpreți i-am întâlnit și în distribuția unui mare spectacol , “Fetița
din bolul peștișorului auriu” în regia lui Radu Afrim – comentat pe acest blog;
au trecut surprinzător de la partituri dramatice dificile, la genul muzical, de
pildă, Olga Torok, Silvia Torok sau Horia Săvescu.
Reușita acestui spectacol “Cabaret” ne
demonstrează că musicalul poate deveni un gen de succes pentru public și la
noi, dacă întâlnește un regizor profesionist și o echipă de actori dedicați cu
totul sufletul scenei, precum cea a Teatrului German din Timișoara.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu