CĂLĂTORIE EMOȚIONANTĂ PRIN “FIORDURILE” UNEI FAMILII
Ediția reușit
organizată a FNT s-a încheiat și s-a observat atenția deosebită acordată
proiectelor tinerei generații de creatori. Ne întoarcem la comentariile
obișnuite despre premierele actualei stagiuni, în care aflăm un alt proiect
original al tinerilor creatori.
“Numele” este rezultatul concursului “Audiție
Națională” organizat de UNATC, o coproducție Teatrul Mic și Teatrul de Comedie.
În urma acestui concurs, zece tineri actori urmau a fi distribuiți de tineri
regizori în proiecte pe scenele celor două teatre, alături de actori
consacrați. Patru dintre cei aleși – Anca Bianca Popescu, Cezar Grumăzescu,
Aida Avieriței și Bogdan Nechifor -, au avut șansa întâlnirii cu Ana Ciontea și
Gheorghe Visu în spectacolul “Numele” și în regia migălos înfăptuită de tânărul
Vlad Cristache. Excelentă este inițiativa concursului, iar spectacolul rezultat
va beneficia de zece reprezentații la Teatrul Foarte Mic și alte zece la
Teatrul de Comedie.
Piesa aleasă, “Numele” de Jon Fosse, este specială, tradusă cu pricepere de Carmen Vioreanu, specialistă în limbile
nordice. Dramaturgul contemporan norvegian, nominalizat pentru Premiul Nobel, a
fost distins cu Premiul pentru dramaturgie Ibsen, conațional pe care se pare
că îl urmează stilistic. Unele din piesele sale au apărut în repertoriile
teatrelor noastre și amintim “Omul cu chitara”, “Frumos” sau “Vis. Toamna”.
În
“Numele”, Jon Fosse propune analiza psihologică a conflictului între generații
rezultat din lipsa de comunicare în societatea actuală, de însingurarea dramatică
a individului. Aparent acțiunea pare simplă. O fată gravidă se întoarce în
familie după un timp, alături de iubitul său. Mai are o soră, plecată și ea din
familie, iar tânăra gravidă se reîntâlnește cu părinții , cu sora mai mică
rămasă acasă și cu fostul iubit. Personajele sunt definite în esență prin
replici scurte, iar reîntâlnirea lor nu dezvoltă un conflict, o acțiune
captivantă, propune cunoașterea emoționantă a substratului vieții unei familii
de astăzi. Piesa lui Jon Fosse are poezie și multă amărăciune cauzată de
ratarea comunicării între suflete apropiate.
Remarcabil scormonește și ilustrează
teatral sensurile multiple ale piesei, regizorul și scenograful Vlad Cristache.
Viziunea sa regizorală răspunde riguros numeroaselor întrebări simple, iscate
de povestea aparent banală a acestei familii. Chiar dacă replica nu precizează concret de ce fetele și-au părăsit părinții, de ce egoist aceștia își văd fiecare de
problemele personale, regizorul prin scenografie construiește nuanțat atmosfera
familiei. Fiecare este de fapt singur și nu reușește să comunice cu cel din
imediata apropiere. Decorul lui Vlad Cristache indică un salon ciudat, în care
atrag atenția fâșiile uniforme dintr-un covor, ca trimitere spre “fâșiile” de
existență ale membrilor familiei. Peste tot sunt împrăștiate veioze și câteva
fotolii, iar fundalul are o mare fereastră spre lumea fiordurilor în care
trăiește această familie, dar cu un geam îngălat, murdar. Insistent regizorul
folosește elemente din decor, cu pricepere drept motiv metaforic. Unele
fotolii, de pildă,vor fi răsturnate cu firesc, veiozele vor fi stinse adeseori
de personaje sau vor deveni un suport luminos pentru prezentarea hăinuțelor
copilului care se va naște ca speranță la o altă viață de familie. “Jocul” cu
elemente din decor este inspirat întrebuințat de regizor pentru a evidenția
substratul fiecărui moment scenic. Vlad Cristache își găsește un alt sprijin
pentru viziunea regizorală și în montajul sonor; acorduri muzicale intervin la
venirea fetei acasă, devin și cortine pentru departajarea scenelor, ca o dată
cu creșterea tensiunii reîntâlnirii celor din familie, ploaia și tunetele de
afară să devină un important cotrapunct sonor. Conceptul regizoral aplicat de tânărul Vlad Cristache piesei “Numele”, dovedește maturitatea acestul creator inventiv.
Un mare merit al reprezentației
revine actorilor cu atenție conduși de regizor pentru a exploata impresionant
intențiile scrierii. Actorii construiesc personajele nu numai prin replică și
relații , ci și prin tăceri îndelungate ce transmit sensuri în absența
cuvântului, sunt expresia imposibilității comunicării de care suferă aceste
personaje. O astfel de interpretare cu accent pe tăceri, solicită actorilor o
trăire interioară și nuanță prin expresie. De asemenea, întâlnirea tinerilor cu
cei doi actori consacrați, devine un reușit experiment pedagogic. Toți cei din
distribuție, doar din puține replici și
implicare interioară, realizează fiecare, personajele ca mici bijuterii . Din explozii de râs isteric, apoi completate prin izbucnirea în lacrimi,
definește minunat profilul surorii gazdă, Aida Avieriței. Nefericită, singură,
îndrăgostită de fostul iubit al surorii mai mari, joacă mereu copilărește cărți
în căutarea norocului, prin interpretarea actriței personajul devenind pilonul
trist al unei familii ratate sentimental. Aida Avieriței, premiată la ediția
din 2013 a Galei Tânărului Actor se dovedește o forță a generației sale. În
Beate, sora gravidă, Ana Bianca Popescu investește cu mult firesc o
sensibilitate aparte. Naivă, dornică de iubire, afectată de nepăsarea celor din
jur este Beate sub chipul tinerei actrițe, ce motivează substratul fiecărei
replici prin atitudine subliniată față de situații. În băiatul care o însoțește
pe Beate și va fi tată, Cezar Grumăzescu construiește la nuanță portretul unui
timid, căutător al unui drum în viață pe care însă, nu reușește să îl
descopere. Speranța sa interioară este mereu rănită prin lipsa de înțelegere a
celor din preajmă. Excelent compune acest rol dificil, tânărul actor. Unui alt
tânăr interpret, Bogdan Nechifor, îi revine rolul fostului iubit al gravidei,
Bjarne, un șmecher ce apare spre final în familia lui Beate. Cu dezinvoltură,
credibil, indică actorul relațiile cu fiecare membru al familiei.
Acompaniază echipa tânără, două
personalități apreciate ale teatrului nostru, Ana Ciontea și Gheorghe Visu. Mama
care se vaită mereu că o doare un picior, ce neglijează voit menirea sa în
familie, este caracterizată în subtile amănunte de Ana Ciontea. Personajului,
actrița îi acordă și accente de feminitate când apare Bjarne, încrâncenări,
revolte în fața soțului și indiferență, egoism față de fiicele sale. Gheorghe
Visu prezintă sugestiv pe tatăl înăcrit de viață și el un om egoist care refuză
să își comunice nemulțumirile intime. Precum niște maeștri în arta compunerii
personajelor, Ana Ciontea și Gheorghe Visu subliniază gravitatea absenței
comunicării și falsul exteriorizării față de cel apropiat când nu vrei să te
destăinuiești.
“Numele”
este un spectacol consistent despre
“fiordurile” existențiale ale unei familii surprinse de Jon Fosse, locuitor al
fiordurilor reci norvegiene. Spectacolul atrage prin fina analiză psihologică a
personajelor creionată de dramaturg , servită scenic remarcabil de actori și
regizor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu