REUȘITĂ ÎMBINARE ÎNTRE TRAGIC ȘI COMIC
În ultimul timp,
repertoriul Teatrului Evreiesc de Stat prin spectacolele realizate prinde
consistență în calitate și dezvoltă interesul Marelui Piblic. Un ultim exemplu
este și “În viziă la domnul Green”, un reușit spectacol despre prejudecăți și
lipsa de comunicare ce poate determina suferințe dramatice.
Autorul piesei, Jeff Baron este o
personalitate apreciată în lumea spectacolului american, fie teatru, operă,
operetă sau film; Jeff Baron a scris romane, dar și librete, iar piesa sa “În
vizită la domnul Green” a fost răsplătită cu numeroase premii, jucată pe
diverse meridiane în 43 de țări, tradusă în 23 de limbi străine. Tematica
foarte actuală propusă într-o formulă ingenioasă, cu replică vie, dezbate
prejudecățile privind două domenii, cel sexual și cel religios, ce frământă
societatea actuală și sporesc lipsa comunicării interumane. Scrisă pentru două
personaje, piesa împlătește stări și confruntări, când cu fină ironie, când cu
fior tragic. Pe scurt, un bătrân evreu din Manhattan, trăiește sentimentul amar
al singurătății, după moartea soției. Green apare la început ca un bătrân de 87
de ani ciufut, dar intervine în viața sa în urma unui accident, tânărul Ross,
un om activ. Fiecare se dezvăluie apoi, că are probleme personale majore, dar
comunicarea le va schimba modul de a privi existența. Partiturile lui Green și
Ross, sunt ample, bogate în sensuri,
personajele fiind complex construite de dramaturg.
Tânărul regizor Erwin Șimșensohn
reușește să transpună scenic admirabil confruntările dintre aceste personaje
prin doi actori de excepție – Virgil Ogășanu (Green) și Tudor Istodor (Ross),
vârfuri ale unor generații diferite ca vârstă. Textul, o înșiruire de scene în
evoluția relațiilor conflictuale dintre Green și Ross, solicită un montaj
vizual special. Printr-un decor realist, scenografa Irina Moscu definește casa
bătrânului Green, o sufragerie în stil american încărcată de multe obiecte și
mobilier, funcțională pentru derularea mișcării personajelor. Concepe și un
geam imens în fundal prin care se zăresc casele de pe o stradă din Manhattan,
fundal pe care dibaci îl va folsi regizorul drept ecran pentru proiecțiile unor
fotografii. Acestea devin impresionant liantul între scene, fiecare expunere a
lor marcând trimiteri spre biografiile celor doi. Proiecțiile sunt o altă
reușită a regiei. Sporește emoția montajului scenelor tragicomice, muzica
inspirat compusă de A.G. Weinberger. Un ritm flexibil impune viziunii sale
regizorale Erwin Șimșensohn prin construirea meticuloasă a fiecărui moment, fie
pe linie ironică, fie pe cea sensibil dramatică, fructificând solicitările
textului. Regizorul dovedește că a îndrumat atent și actorii care rămân pentru
public, marea reușită a reprezentației.
Tudor Istodor (Ross) și Virgil Ogășanu (Green) |
Virgil Ogășanu înfăptuiește ceea ce se
poate numi o creație exemplară. Prin replici scurte dar percutante ca sens,
prezintă biografia lui Green și actorul întodeauna acordă amplitudine
cuvântului prin gest, expresie și ținută. Fie are lacrimă în privire când Green
este obligat de situație să dezvăluie că are o fiică, Rachel de care s-a
înstrăinat în urma mariajului, fie este ironic când judecă starea singurătății
sale. Prejudecățiile lui Green că fiica nu a acceptat un soț de aceiași religie
sau că Ross are o altă orientare sexuală, sunt excelent exprimate prin trăirea
interioară a interpretului, un maestru al subtilității expresiei. Mereu fiind
prezent în scenă, Virgil Ogășanu dezvăluie substratul fiecărei situații și captivează
emoțional publicul. Dificil prin constructul dramatic este și pentru Tudor
Istodor rolul lui Ross pe care îl interpretează nuanțat, în profunzime. Ross
devine un tânăr sufletist, dornic de comunicare, dar actorul cu subtilitate
exprimă și durerea personajului datorată prejudecății societății față de homosexualitate. Cu
inteligență, Tudor Istodor se ferește de expresii banale pentru a sugera că
Ross este gay și acordă firesc ținutei personajului și sensibilitate în
relațiiilea cu Green. Momentul dramatic de confesiune față de Green, când Ross
suferă o înfrângere în familia sa, este remarcabil susținut de Tudor Istodor
care din nou, demonstrează a fi un talent de excepție.
“În vizită la domnul Green” se înscrie
în rândul spectacolelor de interes pentru Marele Public prin interpretare și
tematică, este ceea ce se mai poate numi și “teatru adevărat” de emoție și
gând.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere