ÎNCERCAREA UNEI FEȚE NOI PENTRU UN MIT
Regizorul Silviu
Purcărete care și-a confirmat valoarea în timp, încearcă să își consolideze și
prin “Oidip” , stilul său personal de tehnică teatrală. Optează pentru
capodopere ale literaturii, amintim de pildă “Faust”, și concepe o tratarea
scenică în care actorii devin o echipă, un “cor activ”, personajele sunt doar
sugerate și acționează în jurul pilonului central, eroul tematicii. De astă
dată, Silviu Purcărete atacă mitul lui Oidip, omul rege cu un destin tragic
marcat de crimă și incest. Propune un scenariu după “Oidip rege” și “Oidip la
Colona” de Sofocle care în antichitate a pus bazele dramaturgiei. Înțeleptul
Sofocle analizează și condamnă încălcarea unor reguli existențiale precursoare
celor zece porunci ale moralei creștine. Regizorul Silviu Purcărete
atenționează că faptele lui Oidip și după trei milenii de când le-a surprins
Sofocle pot avea miez actual.
Prin viziunea sa regizorală apropiată
ca imagine a timpului acțiunii de prezent, Silviu Purcărete deschide “cutia
Pandorei” intimității unui om care
printre “relele” sale mai are “speranță”, ca apoi să accepte pedeapsa și
trecerea în neființă. Scenariul său folosește o apreciabilă nouă traducere
(Constantin Georgescu, Simona Georgescu și Theodor Georgescu) și pornește de la
Oidip cel orb, autopedepsit pentru crimă și incest. Prin metoda flash-beck
trece la “Oidip rege” pentru a dezvălui căutările eroului și greșelile făptuite. Totul devine un coșmar al visului unui om vinovat de
faptele sale ce au efecte dramatice. În urma crimei și a incestului se vor
naște fiicele și fiii săi care se vor lupta pentru putere. Răul continuă
astfel, se dezvoltă, și regia accentuează asupra acestui plan. Inventiv Silviu
Purcărete tratează “corul antic” al lui Sofocle ca pe un grup de cetățeni din care
se desprinde câte un personaj – argument al conflictului dramatic. Aceste
personaje rămân însă, schematice prin intervențiile în coșmarul existențial
trăit de Oidip, unele fiind chiar apariții grotești.
“Cutia Pandorei” destinului lui Oidip
se deschide prin scenografia inspirată a lui Dragoș Buhagiar. Manevrează
precizarea unor diverse spații de joc îngrădite de o ramă a scenei și le
descoperă pe rând acțiunii, până ajunge în fundal, unde decorul se consolidează
prin proiecții cu sens metaforic. Când faptele lui Oidip încep a se descoperi,
în fundal o pădure verde se agită discret, ca în final, ca rezultat al crimei
și incestului dovedite, proiecțiile arată insistent cum se distrug numeroase
clădiri din zilele noastre. Intervențiile video reușite ca efect pentru
sprijinul tematicii, aparțin lui Costin Chesnoiu. Ca deobicei, regizorul are un
sprijin substanțial în conceptul său prin muzica originală a lui Vasile Șirli.
De la efecte sonore, până la motivele muzicale ale unui cântec cunoscut - “Cele
trei clopote” de Jean Villard, muzica aduce fiecărei scene un contrapunc
percutant și bogat în sensuri.
În “Oidip” conceptul regizoral se
apropie de teatrul expresionist, atât ca imagine, cât și prin desenul
personajelor. Regia aplică vizual trimiterea în prezent. “Lumea bună a puterii”
bea șampanie, dansează, petrece, și e departe de tragicul destin al eroului,
distrus prin ignorarea și încălcarea regulilor morale. Trec prin schema mai
multor personaje desprinse din corul cetățenilor, actori stimați precum Ofelia
Popii, Diana Fufezan, Cristian Stanca, Diana Văcaru Lazăr, Ioan Paraschiv sau
Adrian Matioc, alături de alți colegi. Alcătuiesc de fapt, un grup activ pentru
a sprijini interpretarea lui Oidip de către Constantin Chiriac. Actorul
dezvoltă cu forță expresivă partitura, dar rămâne în zona explicativ exterioară
a frământărilor personajului. Regia și-a dorit ca totul să fie un coșmar pentru
Oidip și actorul merge pe această cale în tratarea personajului ca victimă a
visului unor fapte grave săvârșite însă, cu adevărat.
“Oidip” este un spectacol interesant ca
bază de pornire în tratarea originală a scrierii lui Sofocle, dar rămâne un
“eseu” teatral lipsit de fibră emoțional provocatoare despre un singur
personaj, un rege decăzut din drepturi prin imoralitate.
P.S.
JOI, 30 OCTOMBRIE. Iubitorii teatrului au mai
putut urmări în FNT la secțiunea “maeștri” – “ȘEFELE” (piesă de Werner Schwab,
regia Sorin Militaru, Teatrul Odeon), “ACTORUL” (scenariu Mihai Mălaimare,
regia Anca Dana Florea, Teatrul Masca), alături de “FAMILIA TOT” (Teatrul
Național “Marin Sorescu” din Craiova), “NOUL LOCATAR” ( producția Teatrul
“Nottara” ), spectacole comentate pe blog și “În trafic” (Teatrul Național
Târgu – Mureș, Companian “Liviu Rebreanu, un spectacol de Alina Nelega).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu