TALMEȘ-BALMEȘ DE INTENȚII
Un regizor și pedagog
apreciat, Gelu Colceag, folosind o distribuție cu actori deosebiți, s-a gândit
să prezinte o “versiune scenică” a piesei cunoscute “Sinucigașul” de Nikolai
Robertovici Erdman. Firește, pentru a servi viziunii sale regizorale de
actualizare a textului, a conceput o adaptare.
Poet, dramaturg și autor de scheciuri,
rusul Nikolai Erdman (1900 – 1970) a atacat în scrierile sale din tinerețe,
regimul stalinist. A scris “Mandatul”, jucată în 1924, iar în 1928 “Sinucigașul”
care îi aduce trei ani de deportare în Siberia. Cum dictatura stalinistă
îngrădea și libertatea de creație, mulți scriitori printre care și Nikolai
Erdman, au creeat avangardismul în Rusia. “Sinucigașul” prin intenția satirică
se apropie de Gogol, într-un stil îndreptat spre absurd.
Povestea șomerului
Podsekalnikov care îi vine să se sinucidă dezgustat de traiul la care e supus,
se petrece în lumea “tovarășilor” vecini ai locuinței sale. Aceștia în
mentalitatea lor viciată de regimul dictatorial ce îi manipulează și le spală
creierele, consideră drept bucuria unui eveniment senzațional, posibila
sinucidere a lui Podsekalnikov. Piesa are prin tematică o anume rezonanță pentru actualitatea zilelor
noastre. Regizorul Gelu Colceag nu a știut însă, să o speculeze credibil.
Adaptarea forțată a piesei, introduce trimiteri la realitate prin partide de
opoziție sau solicitarea de salarii decente, dar uită de gravitatea traiului
într-un regim dictaturial cu libertatea îngrădită. Comedia amară, absurdă, scrisă
de Nikolai Erdman se transformă prin adaptare într-un scenariu apropiat
teatrului de revistă. Încercările de actualizare se amplifică prin conceptul
regizoral de teatralizare scenică.
Dovedește fantezie Ioana Pashca în
scenografie, dar imaginile nu își găsesc o motivare solidă în text. Decorul
marchează în prima parte o izbă rusească, sugerează apoi, scena unei case de
cultură, un cimitir ciudat, etc, totul fără substanță pentru atmosfera unei
comedii absurde. Costumele, în special cel al lui Podsekalnikov, se apropie
prin accesorii de locul acțiunii, Rusia, iar unele, mai ales cele ale vecinelor
șomerului, sunt compuse ca la o reprezentație a teatrului de revistă. Vizual
spectacolul este incoerent ca imagini.
Conceptul regizoral ca într-un
talmeș-balmeș, confuz amestecă diverse intenții pentru a construi pe linia
grotescului nebunia unei lumi amărâte. Efectele, artificiile de imagine,
abundă, surprind de la o secvență la alta și distrug consistența tipologiilor
aflate în acțiune. Mai intervin, încă din debut, și doi clauni în frac,
proveniți din groparii … din “Hamlet”! Podsekalnikov vrea să învețe să cânte la
horns, un fel de saxofon, ca să câștige bani. Beția personajelor le duce spre
coșmar. Tristețile șomerului, majore în două scevențe, par desprinse din alt
gen de spectacol. Sunt multe exemplele de secvențe confuz tratate scenic, ce nu
au legătură cu intențiile majore ale textul inițial. Gelu Colceag este un
regizor cu realizări impresionante în alte spectacole, dar de astă dată a
încercat un experiment și a distrus substanța tematică a piesei cu adresă
directă la efectele dictaturii asupra individului.
Regizorul reunește pentru punerea în
scenă a adaptării sale discutabile, o distribuție demnă de toată stima. Tânărul
Ionuț Vișan, apreciart și în alte producții, unele în teatrul independent,
încearcă să definească profilul lui Podsekalnikov. Chiar dacă la început
îngălează rostirea replicii ce devine greu de înțeles, impune atent în
interpretare două laturi esențiale pentru personaj; partea tristeții,
amărăciunii șomerului este sensibil dezvoltată, iar partea farsei, comicului cu
măsură speculată. Numai că aceste două laturi, regia nu le îmbină în ansamblul
reprezentației. Remarcabilă este Clara Flores în soacra lui Podsekalnikov care
urmărește nuanțat definirea personajului. Sensibilitatea, naivitatea Mariei,
soția șomerului, sunt cu credință speculate de tânăra actriță, Diana Roman. În
Egoruska, tratat de regizor și scenograf ca un urmaș al lui Lenin, actorul Alin
Teglaș reușește să dea tâlc ironic personajului cu o mentalitate infestată de
comunism. Ioan Coman în vecinul de palier al “sinucigașului”, desenează cu fin umor pe Kalabuskin.
Ireproșabili sunt în multe momente , Ada Simionică (Kleopatra) și Bogdan Farcaș
(Aristarh) cărora li se alătură prin corectitudinea asimilării viziunii
regizorale Nadiana Sălăgean (Margarita), Adrian Ancuța (Nikifor), Karl Baker
(Viktor), Marian Despina (Părintele Elpidi). Apar și două personaje ciudate ce
revin lui Ion Radu Burlan și Mihaelei Popa – groparii clauni cu nasul roșu care
ar vrea să configureze și alte personaje solicitate de conflict.
“Sinucigașul” este un experiment
incoerent care totuși amuză publicul, ca la un spectacol de revistă cu
scheciuri. Din păcate, experimentul nu are consistența de a atenționa asupra
esenței majore a piesei – cum poate distruge ființa umană, un regim totalitar.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327