CE VREA SĂ TRANSMITĂ ACEST SPECTACOL? …
Este necesar să
amintim câteva precizări despre Kafka, luat drept pretext pentru acest
spectacol. Franz Kafka (1883 – 1924), evreu de limbă germană născut la Praga,
animator al postmodernismului, lasă prozei universale o întreagă operă prin
care s-a activat suprarealismul, existențialismul, absurdul, expresionismul.
Numele său a impus în dicționare cuvântul “kafkian” cu sensuri de “delirant”,
“coșmaresc”, “absurd”.
Cum societatea noastră actuală
se manifestă “kafkian” speram că scenariul, conceput de regizorul Dragoș
Galgoțiu pentru că opera scriitorului nu conține dramaturgie, să speculeze
bogata tematică din proza lui Kafka și să o lege de actualitate. “Scenariul
teatral” alcătuit de Dragoș Galgoțiu se inspiră, i-a drept pretext celebrul
roman “Procesul”, nuvela “Metamorfoza”, povestirile - “O dare de seamă pentru o
Academie”, “Verdictul”, “Colonia penitenciară” și evită romanul de referință
“Castelul”. “5 vise” din titlu indică de fapt, cele cinci surse ale scenariului
care nu sunt vise la propiu, ci imagini diforme ale realității.
Omul se confruntă adeseori cu
iraționalul în existența sa și nu îi poate conștientiza cauzele pentru
anihilare, iar acest irațional poate deveni și coșmar. Scenariul încropit din
proza lui Kafka, cuprinde și trei lungi monologuri ale unor personaje din
planul doi în scopul de a lămuri cât de cât moralizator, intențiile tematice.
Din păcate, scenariul nu are coerență și logică teatrală pentru a atenționa
asupra fenomenelor ilogice din realitatea curentă care l-au inspirat tematic pe
Kafka. Violența, alienarea sunt motive dezvoltate în “Procesul”; Josef K.
funcționar la o bancă, acuzat și condamnat fără motivare, ilogic, este un
bărbat singur aflat în căutarea dragostei; el devine personajul principal al
scenariului. Prin Josef K. scenaristul Dragoș Galgoțiu și-a dorit doar,
apropierea de biografia lui Kafka cel rămas celibatar din cauza autorității
despotice a tatălui. Relația cu tatăl a afectat viața scriitorului și îl
inspiră în nuvele și povestirile din care scenaristul introduce prezența
familiei Gregor Sams. O altă temă de actualitate preferată de Kafka era
birocrația în romanul “Castelul”, uitat de scenarist. Sunt strecurate în
scenariu numai câteva referiri la birograție, preluate din alte scrieri.
Autoritatea
și violența celor sus puși sunt alte motive tematice în roman, ca și
condamnarea totalitarismului și războiului în “Colonia penitenciară”, ultima
povestire la care apelează scenariul; Josef K. (Ionel Mihăilescu) și Aprodul
(Relu Poalelungi) vor fi executați în final, când intervine mașina diabolică
din povestire. Aprodul rostește timid către public, replica – “Toți oamenii de
aici sunt condamnați” în intenția de a sugera că spectacolul și-ar fi dorit un
avertisment referitor la o societe diformă și irațională în demersuri.
Aglomerarea de personaje din scrieri diverse dovedește superficialitatea
scenariului, nu servește diversitatea tematică proprie lui Kafka. Acest
scenariu alcătuit ambiguu, duce la un spectacol care nu comunică nimic
percutant, provocator emoțional publicului.
“Scenariul, regia, decorul, coloana
sonoră” sunt realizate de Dragoș Galgoțiu. Scenariul este o încropeală
incoerentă de idei, iar imaginea teatrală a spectacolului suferă de aceiași
aglomerare de intenții stilistice. Stilul lui Kafka a inspirat suprarealismul
lui Andre Breton, curentul a pătruns apoi, și în sfera teatrului. Pe linia
suprarealismului ar încerca să fie și decorul lui Dragoș Galgoțiu; sunt
aglomerate de-a valma o sumedenie de obiecte și mobilier, iar unele nici măcar
nu vor fi folosite ca argument al vizualizării teatrale. Regizorul a fost
inspirat doar prin alegerea Sălii Studio pentru spectacol, ce este dotată tehnic
cu multiple posibilități care nu sunt însă, valorificate pe deplin. Optează
pentru plasarea pe lung a spațiului de joc și a spectatorilor, dar decorul pare
depozit de obiecte fără substrat pentru a servi construcția teatrală a
reprezentației. Spectacolul își animă imaginea prin costumele create de Lia
Manțoc, cu trimiteri spre timpuri trecute și cu accente de sugerarea
tipologiilor din scenariu, în special prin machiaj. Coloana sonoră aleasă de
Dragoș Galgoțiu cu intenția de a da ritm scenariului, se remarcă prin rostul de
cortine muzicale care despart secvențele. Muzica mai folosește uneori și
momentelor de dans și mișcare, compartiment important pentru viziunea
regizorală de care se achită inventiv Răzvan Mazilu, colaborator al regizorului
și în alte proiecte. Mișcarea, expresia corporală impuse unor interpreți
sugerează grotescul tipologiilor și trimit spre linia curentului expresionist.
Viziunea regizorală nu aplică însă, un stil unitar în tratarea situațiilor
pentru ilustrarea teatrală a fiecărui moment tragicomic. Cu excepția lui Josef
K. toate aparițiile sunt tipologii caricaturale prin atitudini și machiaj,
agitate adeseori, fără substrat de motivare.
Distribuția cuprinde 14 actori, iar
unora le revin de interpretat mai multe tipologii; lor li se alătură alți șase
actori drept colegi de serviciu ai lui Josef K. în figurația banal condusă
regizoral. O bună intenție a viziunii regizorale pot fi considerate momentele
de “comentarii” cântate și dansate în special de Dansatoarea (Simona Dabija),
Târfa (Anda Saltelechi) și Cântăreața (Anca Florescu). Dansatoarei îi revine
rolul important de comentator, apropiat de sugestiile lui Kafka, iar Simona Dabija
este extraordinară prin modul în care corpul ei “vorbește”, trăiește intens
delirul situațiilor iraționale. Prin grotesc ori sensibilă grație, Simona
Dabija subliniază expresiv subtextul situațiilor. Excelent își construiesc
tipologiile pe aceiași linie expresivă, în nuanțe satirice grotești, Sabrina
Iașchevici (Sora lui Gregor) și Ruxandra Maniu (Mama lui Gregor și
Propietăreasa lui Josef K.). Replicile atribuite de scenariu sunt puține și
fără substrat, dar actrițele le suplinesc absența prin atitudini corporale și
expresia chipurilor. Sabrina Iașchevici, Ruxandra Maniu și Simona Dabija rămân
singurele din numeroasa distribuție a căror interpretare susține sensurile lui
Kafka de a arăta oglinda unei lumi deformate, în care chipurile umane pot fi
mutilate de o realitate bolnavă.
Încearcă același stil și Radu Amzulescu pentru
Inspectorul și Tatăl lui Georg sau Valentin Popescu și Laurențiu Lazăr pentru
Franz și Willem cele două slugi ale puterii, dar scenariul confuz în intenții,
cât și regia, îi împiedică să armonizeze cu sens aparițiile diverse solicitate
de montajul neinspirat al secvențelor.
Tagicomicul lui Kafka este anulat de
acest spectacol confuz, cu pretenții de a șoca prin amestecul neinspirat de
momente, ca într-un ghiveci a tot felul de legume, fără sare și piper. Se
amestecă stiluri teatrale diferite prin care se încearcă ilustrarea unor
întâmplări bizare dintr-o lume bolnavă, nebună. Spectacolul care durează
aproximativ două ceasuri și jumătate devine plictisitor prin lipsa comunicării
intențiilor de condamnare a acestei lumi iraționale, de provocare la emoție.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327