FASCINANTĂ ÎNTÂLNIRE CU ARTIȘTII … COPILĂRIEI
În 1954, fiind copil
am mers de mână cu bunicii la Circul Krately, instalat pe terenul unde se află
acum, Hotelul Intercontinental și Teatrul Național “I.L.Caragiale”, devenit
astăzi un Centru Cultural după renovare. În memoria copilului a rămas imaginea
clovnului care se “juca” cu micii spectatori. Copiii mei au fost apoi,
spectatorii Circului Globus. Așa am înțeles cât de nedreaptă este societatea
față de artiștii desăvârșiți din circ și în special față de clovni.
Impresionat de filmele lui Fellini, “La
Strada” și “Clovnii”, scriitorul Matei Vișniec se inspiră din celebrele creații
cinematografice și scrie “Angajare de clovn”. Piesa prinde viață rapid în
circuitul teatral internațional și la noi, în montări diferite. Povestea
celor trei clovni bătrâni, marginalizați care își caută de lucru, dezvoltă
sensibil tema destinului amar al artistului de circ – clovnul. Scriitura
textului se ferește de stilul obișnuit al autorului, apropiat de teatrul
absurd.
După ce “Angajare de clovn” a colindat,
vreme de 40 de ani de la debut multe teatre, regizorul Ion Caramitru realizează
un spectacol fascinant pe o nouă versiune a textului. Încearcă și reușește pe
deplin, să configureze tema piesei drept omagiu adus artistului clovn, un
“artist total”. Cum se știe “clovnul este personajul care râde plângând și
plânge râzând”, așa cum l-a conceput și Matei Vișniec, iar regizorul Ion
Caramitru construiește teatral excelent acest portret cu o echipă admirabilă de
creatori din diverse compartimente artistice. Firește, în prim planul
reprezentației sunt cei trei tineri actori: PETRE ANCUȚA, EMILIAN MÂRNEA și
FLORIN CĂLBĂJOS, interpreți ai clovnilor. Pentru a susține tematica piesei,
regizorul include în distribuție și numeroși artiști de circ.
Pauza după primul act, transformă foaierul
într-un alt spațiu de joc în care artiștii circului unde solicitau un loc de
muncă clovnii, vor evolua cu mare artă. Magicianul Antonio, Vanda Rotaru,
Constantin Rotaru, clovnul Cristiano, cățelușele Miss & Eliz, Bogdan
Andreescu, Camelia Lazăr, Valentin Iancu, Mariana Ionescu, Cristian Enoiu,
Alyssa Andreescu, Aysha Ibeido, Gamze Saldiz, Julia Petreanu, Marius Gagiu,
Robert Stan Jr., Tiberiu Eftimie, amfitrionii muzicali – Clara Toplicianu,
Lorena Sanda sunt artiști de circ minunați. Vor prezenta numere muzicale, de
magie, acrobație, jonglerie, dresaj sau demonstrație de hula-hoop cu cercuri.
În această “pauză-spectacol” publicul poate urmării în direct evoluțiile
surprinzătoare ale artiștilor, dar și pe ecranele din foaier unde sunt
proiectate pentru o mai bună vizibilitate.
În
actul doi, spectatorii vor avea o altă surpriză, mai mare; vor fi plasați pe
alte locuri pentru că Sala Studio și-a transformat în pauză spațiul, în sală
arenă (de circ). Meritorie este și această inițiativă a regizorului Ion
Caramitru prin care demonstrează și tinerilor regizori că Sala Studio deține
posibilități tehnice generoase, dacă … au imaginație pentru a le folosi
convingător. Decorul Florilenei Popescu Fărcășanu atrăgător, cu
funcționalitate, definește fiecare din cele trei spații de joc. Imaginea
spectacolului câștigă în strălucire și prin costumele clovnilor, create de
Liliana Cenean cu fantezie, minuțios până la amănuntul nasturilor ori al
pantofilor speciali. Sunt costume care “vorbesc” și dau culoare replicii sau
situațiilor desenate de clovni, completate și printr-un machiaj inspirat.
Un rol important pentru spectaculozitatea
imaginii revine lui Chris Jaeger, mânuitorul luminilor ca un adevărat artist
plastic. Ultimul act derulat în arena Studioului, capătă strălucire prin jocul
luminilor, o explozie de inventivitate pusă în practică prin folosirea cu
pricepere a elementelor tehnice din dotarea sălii. Sporesc
plăcerea urmăririi acestui spectacol, și ilustrația muzicală și coregrafia.
Călin Țopa aduce în scenă muzică italiană pentru că și clovnii sunt italieni,
ilustrația este melodioasă, încântătoare, completată prin numeroase accente din
muzica lui Nino Rota a filmului “La Strada”, cu sens major dramatic plasate
regizoral. Florin Fieroiu surprinde printr-o coregrafie originală, modernă în
expresie și specifică ținutei clovnilor.
Acest ambalaj teatral este pus în
valoare prin cei trei actori minunați, Petre Ancuța, Emilian Mârnea și Florin
Călbăjos, în rolurile diferențiate tipologic ale clovnilor. Amintim că lansarea
lor în viața teatrală s-a petrecut la Gala Tânărului Actor “Hop”, iar recitalul
lor a devenit apoi, spectacolul “ActOrchestra” prin care s-a lansat la
Naționalul bucureștean proiectul “9G” (“Noua generație”). Acești tineri actori
sunt absolvenți ai universității “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, care au avut
șansa de a își cizela talentul la clasa cunoscutului dascăl Miklos Bacs.
Cariera lor s-a consolidat în câțiva ani, activând intens pe diferite scene din
țară, iar astăzi sunt angajați ai Teatrului Național din Capitală. Petre Ancuța
și Emilian Mârnea s-au remarcat și în musicalul “West Side Story” conceput de
Răzvan Mazilu pentru Festivalul Național de Teatru, pe nedrept omis din repertoriul
teatral curent. Ei se dovedesc a fi acei rar întâlniți “ACTORI TOTALI”. Cântă
vocal, dar și la diferite instrumente, dansează, fac pantomimă, dar pot
interpreta și roluri comice sau dramatice, construite interior ireproșabil.
Regizorul Ioa Caramitru care este și un mare actor, a știut să evidențieze
capacitățile multiple, talentul fiecăruia pentru a defini diferit portretul
fiecărui clovn. Petre Ancuța actor, muzician și compozitor este Filippo cel
șmecher cu sticluța de băutură în buzunar. Flexibil în expresie, jonglează cu
dramaticul și comicul, creează o diversitate de relații cu partenerii, trăiește
cu tot sufletul fiecare situație și transmite emoție. Emilian Mârnea în
bătrânelul Nicollo, cu o sensibilitate aparte evocă amintirile clovnului, colorează
gestual tipologia specială a celui care râde când de fapt își deplânge soarta.
Florin Călbăjos este Peppino, clovnul căruia în final i se frânge destinul și
compune un alt portret de artist al circului. Peppino se laudă că a fost cândva
și actor de teatru, într-un monolog amintind de Richard al III-lea excelent
susținut de Florin Călbăjos care trece apoi la efecte de clovnerie,
interpretarea sa fiind mereu pe muchia de cuțit între comic și tragic. Cei trei
firește, cântă la diverse instrumente, dansează, se dovedesc “actori totali” și
fiecare cucerește aplauzele spontane ale publicului în momentele speciale care îi revin. În prima parte a reprezentației sugerează fiecare, bătrânețea
personajului, realizând apreciabile compoziții de vârstă, dar în arenă, la
final, ei vor să uite vârsta și vor să fie clovni activi, muzicali, de expresie
gestuală personală, de cuvânt, de situație, toți provocatori ai exploziilor de
râs ale publicului. În arena unde ei vor să își exercite profesia de clovni,
intervin din când în când cu sens bine definit regizoral, și artiști ai
circului.
P.S.
Exploatarea dotărilor tehnice obligă însă, la o viziune regizorală coerentă,
raportată la conținutul și tematica piesei. În următorul comentariu la “Regele
Lear” de Shakespeare, constatăm care poate fi rezultatul excesului folosirii
posibilităților tehnice multiple cu care este dotată și scena Sălii Mari a
Naționalului pentru efectele teatrale dorite de regizorul georgian David
Doiashvili.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327