EMOȚIONANTĂ ÎNTÂLNIRE CU … “OGLINDA” LUMII NOASTRE
După aproape o sută
de ani de la premiera operei “Lucia di Lammermoor” de Gaetano Donizetti,
inspirat regizorul Andrei Șerban provoacă emoția descoperirii că povestea
Luciei, rămâne și povestea celor de astăzi care se zbat capturați în fortăreața
unor indivizi lipsiți de scrupule.
Decorul
își transformă apoi, miraculos imaginea prin manevrarea unor “scări” pe
diagonala scenei, completat și prin alte elemente care indică spații de joc
diverse. Decorul găzduiește în planul de sus al scenei pe cei din lumea
dominată de fortăreața militară, reprezentați prin corul activ, comentator al
unor momente. Transformările elementelor componente din decor, sugerează
manipularea tragică a Luciei pentru a servi interesele politice, financiare,
militare ale fratelui și celor aserviți lui.
Costumele imaginate modern de Lia Manțoc,
completează imaginea acestui decor fantastic al unei lumi sumbre. Uniformele
purtate de Enrico și militarii săi, amintesc de naziști. Îmbrăcată în alb,
Lucia este spiritul pur, naiv, urmărit mereu îndeaproape de Alisa, femeia în negru
din preajma ei. Edgardo, cel pe care Lucia îl iubește cu încrederea că o va
salva din fortăreață, un bărbat cu temperament, dar simplist în judecarea
situațiilor, poartă o cămașă roșu aprins. Fularul alb, Edgardo îl va împărți cu
Lucia ca un simbol al unui inel de logodnă. Imaginea generală a reprezentației
prin regie și scenografie propune spectatorului să privească în “oglindă”
realitatea care îi amenință libertatea personală. Povestea clasică, romanțioasă
a libretului ilustrată teatral admirabil și argumentat, evidențiază drama
destinului Luciei, victimă a intereselor meschine a celor care conduc lumea.
Regizorul atenționează din primul moment al acordurilor muzicale asupra
convenției propusă de a înțelege altfel, “nebunia” eroinei, prin apariția Luciei
la față de cortină, aflată parcă în căutarea unui refugiu.
Regizorul Andrei Șerban
“traduce” scenic inventiv opera “Lucia di Lammermoor”, îi exploatează
conținutul muzical și libretul pentru a le apropia emoțional de perceperea
spectatorului de astăzi. Evident că interpreții sunt solicitați să practice un
stil nou de interpretare a partiturilor și ca actori, nu numai vocal. Cei din
distribuția de la premieră au servit remarcabil acest concept regizoral modern
și erau nu doar, cântăreți deținători ai unui bogat palmares internațional, dar
și actori. Andrei Șerban este o personalitate consacrată și ca regizor de
teatru și pedagog, iar interpreților vocali din spectacolele de operă le aplică
aceiași cerință ca și actorilor, de a se transpune în personajele care le
revin.
În personajul Luciei, o tânără din
Tadjikistan, Venera Protasova era senzațională, demonstrând că interptul de
operă, poate fi și un actor de valoare. În condiții de mișcare scenică activă,
interpreta, delicată, grațioasă ca ținută, trăia interior stările personajului
și interpreta ireproșabil ariile care suprasolicitau extensie vocală. Credibil
combina cerințele de virtuozitate ale genului belcanto cu mișcarea scenică
pentru a prezenta portretul Luciei, o ingenua cu suflet curat care vrea
evadarea la lumină din cetatea, capcană neagră a fratelui. Cu sensibilitate
dublată prin expresii gestuale, Venera Protasova prezenta, de pildă celebra
arie a nebuniei Luciei, dezvoltându-i substratul emoțional al conținutul.
Minunată era această cântăreață de operă care construia un personaj complex, nu
numai prin muzică. Rar se întâlnesc astfel de soliști de operă care pot fi și
actori. Libretul și muzica au personajul Lucia, drept pilon principal al operei,
celelalte roluri fiind mai restrânse. Enrico și Edgardo sunt doar niște
caractere egoiste, profitoare care nu percep stadiul de nebunie în care a ajuns
societatea, aspect subliniat abil de viziunea regizorală. Ramon Vargas (Mexic),
înzestrat cu o voce admirabilă, recunoscută în plan internațional, se dovedea a fi în Edgardo și un bun actor, când susține în ultima parte relația cu Lucia
și apoi, disperarea pierderii iubitei.
Autoritatea lui Enrico,
exprimarea intereselor personale egoiste ale fratelui față de Lucia sunt sugerate
convingător în interpretarea lui Valdis Jansons (Letonia). Personajele argument
ale situațiilor au fost ireproșabil conturate prin Ramaz Chikviladze (Georgia)
în Raimondo, Andrei Lazăr în Arturo, Valentin Racoveanu în Normando și în
special, Sorana Negrea în Alisa, umbra care o urmărește pe Lucia.
Remarcabil se implicau în susținerea
conceptului regizoral, corul și orchestra dirijată de Marcello Mottadelli.
“Lucia di Lammermoor” este un spectacol de
excepție, un eveniment cultural prin demonstrația regizorului Andrei Șerban, de
a scoate în evidență sensurile muzicii prin accentuarea jocului scenic, cu
aceiași rost care se acordă în teatru cuvântului.
P.S.
Unii interpreți de operă, obișnuiți să stea drepți în fața dirijorului și să
atace partitura vocală, pot fi revoltați de această viziune regizorală care
îi solicită a fi interpreți totali, actori în ariile monolog cărora trebuie să le gândească atent și sensurile pentru personaj. Acești soliști de operă
tradiționaliști, ca și cei conservatori din rândul melomanilor, au ocazia să
înțeleagă prin acest spectacol, că opera astăzi, cucerește prin muzica sa când
ilustrarea scenică dezvăluie și substratul acordurilor muzicale interpretate
sensibil, nuanțat pentru profilul personajului și dorința de a transmite emoție publicului de astăzi.
În
25 februarie, Opera Națională din București, oferă o nouă reprezentație cu
“Lucia di Lammermoor”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu