O MARE PĂCĂLEALĂ!
Pe afișul și
programul de sală scrie: “Livada de vișini” de A.P.Cehov! Este o păcăleală? –
vă veți întreba după vizionarea acestui spectacol. Corectă ar fi fost
specificarea că regizorul David Doiashvili oferă un spectacol “pretext Cehov”
sau “după Cehov” ori o “versiune personală”.
Cunoscutul regizor din Georgia, David
Doiashvili, autor și al spectacolului “Regele Lear” de la Naționalul
bucureștean, ia drept pretext subiectul piesei lui Cehov, păstrează numele
personajelor și dă frâu imaginației pentru un spectacol dorit a fi original.
“Autorul” regizor compune încâlcit o acțiune pe subiectul piesei despre o
familie bogată și trăznită care și-a cheltuit averea, a ajuns la faliment și
trebuie să vândă ultima propietate, o prețuită livadă de vișini pentru a-și
achita datoriile la bănci. Un parvenit, Lopahin, se implică în situația
disperată a familiei, îndrăgostit fiind de propietară și oferă soluția -
construirea de vile de lux în locul livezii, cu profit pentru propietari!
Acțiunea este povestită scenic de regizor ca un scenariu prost gândit pentru o
telenovelă ieftină. Din ultima piesă de Cehov, rămân frimituri de scene și
regizorul le alătură alte multe momente inventate la întâmplare.
Prezența motivată în acțiunea
gândită de Cehov a unor personaje de plan secund, e amplificată de regizor care
le atribuie scene speciale, fără nicio noimă. De pildă, Charlotta, “bona” Aniei
care venea de la Paris cu Ranevskaia, devine din prima scenă a reprezentației,
comentatorul bizar al acțiunii, dă și indicații regizorale de pe marginea
spațiului de joc, e nemulțumit/ă afirmând “Ce cafea proastă au ăștia!”, rolul
fiind tratat ca un travesti prin distribuirea lui Istvan Teglas. Primesc noi
atribuții și lacheul Iașa, venit tot de la Paris cu Ranevskaia, și Duniașa,
servitoarea de la conac. Iașa dă lecții de franceză Duniașei și nu îl suportă
pe bătrânul lacheu de la moșie, Firs, “boșorogul’ cum îi numește el.
Spectacolul durează peste trei ceasuri, plus o pauză, fiind supraîncărcat de
scene inventate de regizor, lipsite de sens.
Apar în această “telenovelă”
regizorală scene între Iașa și Duniașa în costume de baie în stilul epocii,
scene cu Gaev alături de cele două fete, surorile Ania și Varia, etc.
“Versiunea” regizorală a acțiunii departajează scenele, prin mișcarea agitată
mereu a personajelor, completată de țipete, derulată în jurul spațiului central
de joc. Împresia acesteor mișcări bezmetice, dublată de modul în care regizorul
tratează fiecare personaj, transmite concluzia că de fapt, familia Ranevskaia –
Gaev fratele, și cei din preajmă, sunt niște nebuni scăpați de subcontrolul
doctorului. Evident că regizorul intervine și cu replici inventate, de o
proastă calitate în intenția susținerii scenelor noi apărute în acțiune.
Astfel, concepute regizoral haotic acțiunea și personajele, fără recunoașterea
că A.P.Cehov e doar un pretext, rezultă un spectacol lipsit de o temă concretă
și emoție, invadat mereu de fum. În debutul reprezentației, când fumul pătrunde
spre spectatorii aflați în “sala” improvizată pe scena mare a Sălii Mari a
Naționalului, un pompier vine și avertizează publicul că în cazuri extreme,
trebuie să apeleze la o serie de ieșiri pentru salvare!
În programul de sală, autorul acestui
spectacol, David Doiashvili ține să facă unele lămuriri privind conceptul său
regizoral și modul în care privește fiecare personaj, numai că ele nu se
potrivesc cu ce se întâmplă pe scenă, unde despre Cehov nici nu poate fi vorba.
Aflat “De partea cealaltă a timpului” iată ce declară cu nonșalanță, David Doiashvili:
“Livada de vișini e un spectacol foarte important pentru mine. Știam deja
fiecare nuanță a textului încă dinainte de a începe repetițiile, pentru că
Cehov este unul dintre cei mai importanți și mai subtili scriitori, așa că e
esențial felul în care îl descifrăm, în care îl citim astăzi. Dacă într-o
montare după Shakespeare poți face aproape orice, aici nu se poate, toate
momentele teatrale sunt extrem de delicat construite.” Într-adevăr în “Regele
Lear”, David Doiashvili “a făcut aproape orice” ca să nu îl mai înțelegi pe
Shakespeare, dar continuă aceiași manieră să o aplice și “subtilității” lui
Cehov pentru gloria sa de regizor modern, original care sună a impostură după
aceată declarație. În acest spectacol, regizorul se vrea a fi mai presus și de
Cehov și propune o “telenovelă” de mahala, incoerentă și ilogică prin scenele
inventate și tratarea personajelor.
Ranevskaia este pentru regizor “o
femeie-vampir care nu lasă nimănui loc (…) Nu se învinuește de moartea
copilului său. Știe ce face și își trăiește propia viață așa cum dorește (…)
face totul la extrem”. Așa percepe regizorul “subtilitatea” lui Cehov și pe
Ranevskaia, nobila moșiereasă care devine în spectacol o femeie frivolă,
nimfomană. Se întâlnește cu Lopahin care pătrunde pe “fereastră”, când aceasta
face baie în costumul Evei. Femeia îl provocă pe Lopahin, dar și pe alți
bărbați, chiar și pe veșnicul student Trofimov care nu reușește însă, să îi
satisfacă poftele sexuale. Până la vinderea livezii, Ranevskaia ca înfățișare
pare a fi o patroană de bordel. Costumele create de Tamara Kvesitadze și Gabi
Albu sunt neinspirat atribuite personajelor. Nobila Ranevskaia venită la moșie
de la Paris, poartă rochii de prost gust și o perucă roșie care dezavantajeză
înfățișarea personajului, dar și pe interpreta rolului Monica Davidescu;
bărbații poartă pantaloni de trening sportiv, cu vipușcă pe laterale; Charlotta
e îmbrăcată într-un costum cu crinolină ca întrun spectacol de circ și un
costum de “marinel”. Singurele costume mai acătării, sunt cele pentru Varia și
Ania. Revenim la personajul Ranevskaia, rolul este atribuit unei duble
distribuții Irina Movilă / Monica Davidescu. (Am urmărit doar reprezentația cu
Monica Davidescu.) Regia impropiu împinge spre erotism manifestări ale
personajului, în prima parte a reprezentației; după vinderea livezii,
Ranevskaia apare răvășită cu părul alb, ca o nebună! Actrița încearcă să se
adapteze “telenovelei” regizorale, în care Ranevskaia este un personaj lipsit
de consistență, de sentimente și atitudini în situații și relații, e doar o
femeie frivolă care eșuează în nebunie. Lopahin ar fi pentru conceptul
regizoral, salvatorul de faliment al propietarilor livezii, e un bărbat ciudat,
îndrăgostit de Ranevskaia, dar și de Varia. Nebunia îl paște și pe el, în
final. Regizorul declară că “Lopahin are o anumită carismă. Chiar dacă are și
ceva sălbatic, o forță brută, în relația cu Varia dovedește un tip de candoare
și timiditate”. Astfel, caracterizarea în scenă a lui Lopahin trebuie … să reuneacă mai multe personaje; devine
pasional în relație cu Ranevskaia, ajunge să se dezbrace în costumul lui Adam,
fără viță de vie și să susțină o scenă cu Varia aflată în lenjerie intimă de
epocă! Supus indicațiilor regizorale, Ioan Andrei Ionescu încearcă sugerarea
mai multor personaje, dar importanța lui Lopahin pentru acțiunea “telenovelei”
și tematica “decedatei” piese de Cehov, sunt anulate total, iar într-o scenă din multele finaluri ale reprezentației, inventate de David Doiashvili, personajul plin de sânge leșină și pare a
fi nebun. Spectacolul este îngălat de numeroase finaluri, cu afișul “De
vânzare” al livezii sau cum Ranevskaia cu toporul vrea să doboare vișinii, etc,
scene inventate fără pic de logică, par un delir în care ajung personajele după
vinderea la licitație a livezii. Versiunea regizorală uită de miezul tematic al
confruntării dintre două segmente sociale existențiale și rezumă conflictul la
poftele erotice ale personajelor. Relația Iașa – Duniașa intră și ea în demersul ilustrării sexualității; cei doi fac dragoste în dulapul simbol a o sută de ani
de existență, Iașa apare în izmene, etc. Regizorul precizează că Iașa ar fi un
personaj “efeminat”. Pe scenă, în interpretarea lui Silviu Mircescu, lacheul
Iașa e un bărbat puternic care își arată mușchii și bustul tatuat conform modei
actuale și te miri că regizorul nu a inventat pentru el și o scenă de amor cu
Ranevskaia. Ana Covalciuc încearcă să stabilească pe cine iubește personajul
Duniașa, pe Iașa sau pe Epihodov, când …
vrea să învețe limba franceză. Fără logică dezvoltă în “telenovela” sa
regizorul personajul Charlotta pe care o consideră “omul care știe viitorul” și
îi anulează orice undă de caracterizare existentă inițial în piesa lui Cehov.
Actorul Istvan Teglas specialist în arta expresiei corporale, oferă portretul
unui claun aparte, aplicat acestui rol de “scamator”, construit fără idee
convingătoare de regizor. David Doiashvili aduce mereu în situații și prezența
lui Firs și consideră că “actul IV este actul lui Firs, este punctul de vedere
al uni observator”! Mihai Consntantin încearcă să deseneze un Firs cocoșat de
bătrânețe, decrepit, reprezentant al trecutului care apune. Fără consistență
sunt și intervențiile personajului Pișcik în acțiune, concepute de către
regizor; personajul interpretat de Vitalie Bichir cerșește mereu, șmecherește
bani. Regizorul transformă în figurație activă personajele Epihodov și
Trofimov. Primul pare un nebun înzestrat cu pistol, îndrăgostit lulea de
Duniașa și rolul îi revine lui Idris Clate. Studentul care ar vrea să
stabilească liniște în lume, Trofimov, pare un tânăr superficial chiar și în
dragostea față de Ania și e interpretat de Rareș Andrici. Nici acest personaj
nu își mai găsește un rost în “telenovela” regizorului. Gaev, fratele lui
Ranevskaia, devine un șugubăț, lipsit însă, de judecată, un comic care tulbură
situațiile dramatice prin prezența sa. Gavril Pătru prezintă acest personaj în
conformitate cu “versiunea” regizorală că “nu a crescut foarte mult, nu pare a
fi un matur” și “descoperim un băețel”. Naivă, vrăjită de farmecul Parisului
este Ania căreia Crina Semciuc îi dă o aură copilaroasă, iar Raluca Aprodu
reușește să impună coerență prin ținută Variei.Toți acești actori, plus Raluca
Aprodu în personajul Varia, erau capabili să definească fără reproș personajele
din “Livada de vișini” de Cehov, dar regia le-a atribuit alte personaje care
doar poartă aceleași nume cu cele din cunoscuta piesă. Actorii fac eforturi de
a aminti prin vreo replică de personajele distruse de ghiveciul
“telenovelistic” cu accente erotice stupide în care îi implică David
Doiashvili.
Oferta de decor concepută de Tamara
Kvesitadze și Gabi Albu pare împrumutată dint-un alt spectacol, ca și muzica
lui Nikoloz Rachvelli Memanishvili. Plasarea decorului ridică probleme pentru
public, în primul rând prin amplasamentul gradenelor care obligă spectatorii să
parcurgă cu mare atenție scări să nu își rupă picioarele, până își pot afla
locul. Apoi, spectatorii care stau pe lateralele sălii improvizate pe scena
mare a Sălii Mari, vor constata că văd foarte greu ce se petrece pe scenă, din
cauza decorului. Spațiul de joc e marcat pe laterale de bănci din alte timpuri
pe care se vor refugia actorii, iar la prima vedere, e decorat din câțiva
vișini în floare – crengiile lor fiind prinse și pe tavanul sălii improvizate
-, un pat și o baie, câteva obiecte din altă epocă și în centru bătrânul dulap
de o sută de ani, cum spune o replică. La venirea de la Paris a familiei,
spațiul de joc e îngrădit de pereți transparenți coborâți din pod, pereți care
se vor ridica la final. Manevrarea pereților a determinat și plasarea
reprezentației pe scena mare, conform voinței regizorului. Firește, pe acești
pereți transparenți care îngrădesc “camera copilului” înecat înainte de
plecarea la Paris, unde se vor petrece multe scene, vor fi proiectate în unele
momente, chipurile actorilor implicați în diverse situații, flori de vișin,
ploaie sau vânt. În alt concept regizoral, acest decor putea să sugereze
atmosfera unui spectacol cu piesa lui Cehov, dar cum e folosit de David
Doiashvili în “telenovela” sa, nu transmite credibil mai nimic. Imaginația
regizorului funcționează în spectacol, de parcă acesta ar fi un strungar care
crede că lucrează la o statuie, ce va fi mai ceva decât celebra “Venus din
Milo”.
“Livada de vișini” de David Doiashvili s-ar
putea să bucure pe unii spectatori străini de Cehov prin “inventivitatea”
teatrală a unor scene în care Ranevskaia și Lopahin arată că sunt urmașii lui
Adam și Eva. Și actorii pot fi încântați că au prilejul de a trece în CV-ul
personal, interpretarea personajelor lui Cehov. Calitatea spectacolului este
însă, deplorabilă și jignitor culturală, iar condițiile vizionării din cauza
plasării decorului, pot fi jalnice pentru mulți spectatori.
Complet de acord. Am rămas bulversată și am părăsit scena în pauză. Deplorabil!
RăspundețiȘtergereAbsolut de acord....o punere in scena jalnica a piesei lui Cehov...multa lume se uita la ceas...imi pare rau pentru seara de sambata ratata...oricum am plecat la pauza. Poate unii gusta scalambaiala si incomfortul atat sonor cat si fizic, noi am rezistat cu greu pana la pauza.
RăspundețiȘtergereAm mers cu toată familia și am crezut toți ca avem lacune mari care ne împiedică sa înțelegem o piesa de Cehov. Poate ca avem... Dar oricum ar fi, ceea ce se întâmplă pe scena e destul de jalnic
RăspundețiȘtergereAm făcut greșeala să văd această piesă azi...a fost o experientă traumatizantă din toate punctele de vedere...
RăspundețiȘtergereNu recomand nici dușmanilor mei această piesă...urlată, jucată în fundul gol sau mai rău (la propriu!!!)...
Din păcate nu am citit recenziile înainte de a o viziona...😡
Nu inteleg ce a vrut sa exprime regizorul , insa ce am vazut NU ARE LEGATURA CU CEHOV . Eu venisem sa vad LIVADA DE VISINI . Ar trebui ca TNB sa-mi dea banii inapoi. Pacat de munca actorilor ...
RăspundețiȘtergereO punere in scena absolut perfecta! Regizorul a reusit sa captureze in viziunea sa esenta operei cehoviene, creind o capodopera. Merita toti banii!
RăspundețiȘtergeresunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327
Sunt cu soțul meu de 7 ani fără copil, eu și soțul meu am încercat tot posibilul, dar nu am avut niciun rezultat, până când am întâlnit o prietenă de-a mea foarte bună care mi-a povestit despre Dr Dawn acuna și cum a ajutat-o, i-am explicat. totul la Dr Dawn acuna dupa ce am contactat-o pe Whatsapp, a promis ca ma ajuta, mi-a dat niste instructiuni pe care le-am facut perfect, spre surprinderea mea am ramas insarcinata la 2 saptamani dupa ce m-a ajutat si acum am un copil frumos acum, Toate mulțumită Dr. Dawn acuna, contactați-o pentru o soluție rapidă la problema dvs.
RăspundețiȘtergere*Daca vrei sa ramai insarcinata.
*Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
*Dacă vrei să vindeci vreo boală.
*Dacă vrei noroc în viața ta.
*Dacă doriți să opriți avortul spontan și altele,
: e-mail { dawnacuna314@gmail.com}
Whatsapp: +2348032246310