STRĂLUCITĂ OFERTĂ DE COMEDIE … DIN ACTUALITATE DESPRINSĂ
Anunțurile
cu “BREAKING NEWS” ne invadează zilnic ecranul televizorului în numele
informării cetățenilor, și sunt numeroase. Ridicol este că acest “breaking
news” diferă de la o televiziune la alta, sensurile așa zisei informări fiind
manevrate de interesele patronilor fiecărui canal tv. În presa scrisă, în urmă
cu 25 de ani, “breaking news” se lansa cu o știre din “bulina roșie” –
“Evenimentul zilei” … despre găina care
naște pui vi!
Admirabilul spectacol al
Teatrului de Comedie aduce în actualitate sub titlul “Breaking News”, piesa lui
Mihail Sebastian “Ultima oră” scrisă în urmă cu opt deceni. În 1946 a avut loc
premiera piesei după un an de la moartea tragică a scriitorului Mihail
Sebastian, Iosif Hechter pe numele adevărat, unul dintre puținii dramaturgi de
valoare pe care îi deține istoria teatrului nostru. Piesa unea tematic două
schițe – una fiind o satiră despre situația presei dictată și pe acele vremuri
de interesele patronilor și cealaltă despre un intelectualul retras în
cercetarea istoriei. “Ultima oră” a fost jucată cu succes la noi și peste
hotare, a devenit chiar și scenariul unui film și reapare acum pe scena
Teatrului de Comedie sub titlul “Breaking News” în adaptarea și regia lui
Mircea Cornișteanu. “Adaptările” sau “după” o piesă consacrată abundă în
ultimul timp, dar peste 90% din cele care apelează la valori ale dramaturgiei
universale au drept rezultat spectacole jalnice.
Mircea Cornișteanu oferă însă, o “adaptare”
exemplară, respectă dramaturgul, nu se consideră mai presus de el și scutură
doar de praful vremii când a fost scrisă, piesa lui Mihail Sebastian.
“Adaptarea” sa nu intervine brutal în replică, în configurarea situațiilor și
caracterizarea personajelor. Mircea Cornișteanu vrea să arate, și reușește, că
și astăzi în așa zisă presă independentă informarea e supusă intereselor
marilor afaceriști care o conduc haotic din umbră, ca în epoca frământată în
care a trăit Mihail Sebastian. Istoria se repetă, iar cei cu “șantajul și
etajul”, astăzi sunt chiar mai numeroși.
În “adaptare”, regizorul introduce discret
replici noi, cu trimitere spre actualitate. Un exemplu savuros e replica
ministrului educației, Brănescu, sluga afaceristului Bucșan căruia îi solicită ca recompensă a eliminării profesorului Andronic de la universitate, să apeleze
la premier și să îi dea un alt minister, “orice numai cultura, nu”, eventual …
finanțele! Mircea Cornișteanu propune o satiră virulentă la adresa unei
societății în care banul dictează totul, aduce în prezent piesa pentru a arăta
că rămân mereu actuali “clasicii” prin valoarea scrierilor lăsate. În
“adaptare” personajele sunt desprinse din actualitatea curentă fără trimiteri
forțate spre X sau Y individ cunoscut din știrile “breaking newx” frecvente în
mass media, sunt numai reprezentative pentru o societate grav afectată de
interesele celor cu bani.
Regizorul Mircea Cornișteanu
compune teatral excelent comedia de situații “Ultima oră” ca o satiră acidă
referitoare concret la prezent cu sprijinul unei echipe senzaționale de
creatori ai fiecărui rol și ai scenografiei; chiar și rolurile secundare
prilejuiesc remarcări notabile. Acest spectacol lipsit de efecte teatrale
false, derizorii, pledează pentru valoarea “teatrului adevărat”, fie comedie
sau dramă. Pare surprinzător, dar într-un spectacol de comedie e mai greu să
construiești “teatrul adevărat” și să nu cazi în capcana exagerărilor pentru că
situațiile comice trebuie să fie percepute de personaje în mod dramatic. Mircea
Cornișteanu conduce cu multă atenție interpretarea fiecărui actor pe linia trăirii
dramatice a situațiilor și transmite ca efect, un umor savuros; mișcarea,
ținuta, gestica fiecărui personaj, folosirea obiectelor sunt dictate de stările
dramatice trăite de personaje, rezultatul fiind exploziv comic. Cu atenție
sporită sunt susținute și relațiile dintre personaje, dictate de poziția
socială și interesul fiecăruia. Viziunea regizorală este aplicată pe linia
realismului în interpretare și vizualizare teatrală.
În sprijinul interpreților, se
alătură viziunii regizorale și scenografia realizată de Puiu Antemir – decor și
Clara Labancz – costume. Cu inventivitate, Puiu Antemir construiește decorul
pentru cele trei spații în care se derulează acțiunea. Redacția ziarului
“Deșteptarea” este marcată printr-un decor ponosit pentru că directorul nu are
bani, dar cu calculatoare, cum e o redacție din zilele noastre. Biroul din casa
profesorului Alexandru Andronic cel preocupat de studierea istoriei lui
Alexandru cel Mare, are firește, o bibliotecă sufocată de cărți, o hartă și un
modest calculator. Biroul lui Grigore Bucșan, omul de afaceri, este
ultramodern, cu tablouri abstracte dar cu sens, cu un geam imens în fundal care
oferă priveliștea orașului în care reclamele luminoase indică firmele
afaceristului. Elementele decorului caracterizează esența personajelor, ca și
costumele Clarei Labancz create remarcabil pentru a susține tipologia fiecărui
personaj, dar și pentru a completa silueta fiecărui actor.
Conceptul regizoral și
scenografia oferă actorilor prilejul unor interpretări cuceritoare de meritate
aplauze. O adevărată creație minuțios lucrată, realizează George Mihăiță în
interpretarea lui Grigore Bucșan. Prezintă un om marcat de preocupări
financiare, inteligent în manevrarea afacerilor, cu o ținută elegantă care
trăiește dramatic publicarea articolului lui Andronic în ziarul “Deșteptarea”, considerând că îi afectează demersul unei noi afaceri și imaginea personală. Implicarea lui Bucșan cu
dramatism în situația creată, dezvăluie însă treptat și partea veroasă a
afaceristului, cu finețe marcată de actorul George Mihăiță. Actorul oferă
sclipitor un Bucșan al zilelor noastre, un individ, aparent “nobil generos”
care sub această platoșa ascunde un caracter abject.
Excelent este Dragoș Huluba care
se transpune cu trăire în intelectualul Alexandru Andronic, un profesor
ochelarist, un om retras în cercetările sale, rupt de realitatea
înconjurătoare. La nuanță interpretează actorul acest personaj, cu sinceritate
dramatică în fața publicării cu greșeli de tipar a studiului său despre Alexandru cel Mare în
“Deșteptarea”; e disperat și nu poate înțelege atitudinile celor cărora le
revendică editarea unei erate. Trăirea dramatică a situațiilor de către
Andronic și Bucșan, au drept rezultat un comic exploziv.
Remarcabil interpretează Andreea
Samson pe studenta Magda Minu cea apropiată de preocupările lui Andronic, de studiul
istoriei lui Alexandru cel Mare. Cu dibăcie actrița sugerează cum personajul se
adaptează realității situațiilor iscate în jurul articolului publicat care îl
afectează pe Bucșan și le folosește cu inteligență pentru avantajul
preocupărilor comune cu profesorul. Andreea Samson definește minunat esența
tipologiei unor tineri din ziua de astăzi.
Sandu Pop susține fermecător
construcția îngâmfatului director al ziarului “Deșteptarea”, Borcea pentru care
meseria de jurnalist șef înseamnă doar câștig financiar și șantaj, dar e ușor
de manipulat de cei cu bani. Actorul nu apelează în interpretare la efecte
comice, Borcea se implică cu disperare în situație pentru câștigul personal și
sugerează tipologia majorității unor așa ziși jurnaliști de astăzi. Preocupat mai mult de profesia
de regizor, actorul Dan Tudor reapare acum pe scenă ca interpret al lui
Brănescu, ministrul educației, un personaj argument și realizează o compoziție
comică savuroasă cu efect satiric, trăită însă intens dramatic în scena cu
Bucșan.
Încântător definește Aurora Leonte pe Ana, îngrijitoarea din casa lui
Andronic. Actrița participă cu intensitate la toate vizitele survenite
conflictual în biroul profesorului, ia atitudini diverse și când nu are
replică, e afectată de situații. Eugen Racoți este unul din marii actori
descoperiți în interpretarea unor roluri de plan secund. Firește este
senzațional și în cei al directorului tipografiei, Agopian; compune cu mult haz
portretul unui om modest, străin de rostul tipografiei și de valoarea banilor.
Secretarul de redacție al ziarului “Deșteptarea”, iubitor al muzicii de operă
pe care o ascultă mereu, Ștefănescu, prilejuiește lui Marius Drogeanu o
apariție admirabilă. Rolul prinde substanță prin interpretarea sa. Ștefănescu
al său e detașt de haosul din jur, refugiat în muzică privește totul distant.
Regizorul Mircea Cornișteanu folosește pasiunea personajului pentru operă și în
ilustrația muzicală a spectacolului. “Cortina” dintre primul act și următorul
oferă interpretări celebre din “Traviata” cu sens sugestiv alese. Ilustrația
muzicală și “prologul” cu tunete de furtună, susțin sugestiv conceptul
regizoral.
Un alt personaj argument în
acțiune, Gaby este inventiv prezentat de Smaranda Caragea. Gaby a sa e
“actrița” revoltată pentru că nu a fost nominalizată într-un comentariu apărut
în ziar și revolta e exploatată cu umor de actriță. Teodora Stanciu în
secretara lui Bucșan, se remarcă prin modul deosebit în care transmite prin
expresie, că acestă secretară cunoaște foarte bine substratul afacerilor și e
atentă la rostul lor. Actrița îmbogățește profilul unui personaj aparent
secundar, doar prin câteva apariții. Corecți, dar fără esență profundă în
interpretare sunt Ana Maria Turcu și Andrei Runcanu, în ziariștii de la
“Deșteptarea”, Pompilia și Voicu.
Acest spectacol are scene de
neuit datorită actorilor, cum sunt cele ale întâlnirilor lui George Mihăiță
(Bucșan) cu Dragoș Huluba (Alexandru Andronic), cu Andreea Samson (Magda Minu),
cu Eugen Racoți (Agopian), cu Dan Tudor (Brănescu), cu Sandu Pop (Borcea), cu
Teodora Stanciu (secretara Weber), scene consistente, susținute dramatic cu
rezultat satiric strălucit.
“Breaking News” adaptare de
Mircea Cornișteanu după “Ultima oră” de Mihail Sebastian este spectacolul
“oglindă” a realității noastre, o comedie cu efect satiric direct și prin
filmulețul proiectat în final, completat de o amuzantă prezentare a
distribuției. Rămâne un spectacol eveniment al anului,
P.S. AN
NOU FERICIT, CU INSPIRAȚIE ȘI ATITUDINE, ATÂT PENTRU CREATORII SLUJITORI AI ACTULUI
CULTURAL DE TEATRU ADEVĂRAT, CÂT ȘI PENTRU SPECTATORI!
Today"S Latest News : http://www.impactnews.in/
RăspundețiȘtergere