DRAMĂ CU SCĂLĂMBĂIELI ȘI … ACTORI STIMAȚI
Este greu de înțeles
cum actori stimați pentru realizarea a numeroase roluri, sunt de nerecunoscut
în scălămbăielile propuse de regizorul Claudiu Goga în “D’ale carnavalului”.
Piesa lui Caragiale se transformă într-o circotecă jalnică, finalizată …
tragic!
Regizorul Claudiu Goga își expune
într-un interviu următorul punct de vedere asupra operei lui Caragiale – “Cred
că este actual, în primul rând, prin publicistică și prin corespondența sa, și
mai puțin prin piesele sale. Ele pot deveni actuale numai în măsura în care
regizorii și actorii își propun și reușesc acest lucru (în general își propun
și nu reușesc).” Întra-adevăr nu reușesc, o dovedește și spectacolul regizat de
Claudiu Goga! Mai crede regizorul “că a actualiza un text clasic nu înseamnă
a-l introduce într-un timp istoric, ci a-l scoate din timpul în care a fost
scris, prin felul cum construiești situațiile teatrale, și prin stilul de joc
și de gândire al actorilor, fără a adapta, tăia, violenta textul”.
În “D’ale carnavalului”, regizorul
încearcă să scoată piesa din timpul în care a fost scrisă prin decor și
costume, prin muzica lui Mihai Mărgineanu care este însă o prelucrare a
motivelor unor cântece din epoca mahalalei din trecut, dar … intervine fără
sens în text. Apar aiurea scandări ca la meciurile de fotbal – “Roooomânia …!”,
în final se aclamă – “Să trăiască domn’ Nae că ne-a scos de la pârnaie!”, etc.
Una declară regizorul și alta înfăptuiește în spectacol!
Piesa lui Caragiale este pentru publicul
mileniului trei, ca “un libret” arhicunoscut. Spectatorii așteaptă cu interes
rostirea unor replici devenite celebre prin interpretările anterioare
memorabile, cărora abia li se înțeleg sensurile acum în rostirea unor
actorilor, iar introducerea unor cuvinte și replici noi, devine o impietate
față de Caragiale.
Decorul propus de Ștefan Caragiu are la bază
construcția frizeriei lui Nae Girimea, transformabilă apoi cu ușurință, într-un spațiu unde sunt WC-urile sălii de bal. Scenograful propune un decor marcat
printr-un tavan din scânduri din care curge praf, când răcnesc unele personaje
și cu multe uși strict necesare regizorului pentru a construi așa zise gaguri.
Sunt ușile intrării în frizerie și cea laterală, a camerei unde se refugiază
Mița și apoi ușile WC-urilor pentru domni și doamne din antreul sălii de bal,
unde personajele încurcă mereu destinațiile. Și cu ajutorul acestor uși,
regizorul Claudiu Goga “împrumută” inspirație pentru gaguri din filme mute
celebre, numai că acolo construcția lor era senzațională, cu umor, dar nu
vulgară.
Actul întâi al piesei este tratat
scenic, dezlânat, lipsit de ritm, cu intenția de a atenționa că
urmează o dramă. În final, după circoteca balului, se dovedește că este vorba
chiar de o … dramă, când după ce se strigă “Să trăiască domn’ Nae că ne-a scos
de la pârnaie”, Ipistatul – polițist îl împușcă pe Catindat! Spectacolul
durează aproximativ trei ore, durata fiind amplificată din cauza numeroaselor
pauze pentru “gândirea” dramatică a replicii.
Regretabil e că în acest spectacol,
actori prețuiți se adaptează circotecii viziunii regizorale, se scălămbăie
nemotivat, iar personajele par niște clauni lipsiți de haz. Regizorul acordă o
atenție deosebită personajului Catindatul, interpretat de Andi Vasluianu, prețuit
actor de teatru și film. Catindatul, un funcționar chinuit de o durere de măsea
vine în frizerie cu tot capul bandajat de parcă ar fi suferit un grav accident,
iar când își scoate bandajele se dovedește că poartă perciuni lungi ca niște
ciucuri, imagine specifică evreilor habotnici! Andi Vasluianu rostește
replicile cu o voce total transformată, în tonuri înalte, ca un contra-tenor de
operă și abia se mai înțeleg cuvintele. Actorul depune eforturi pentru a face
din Catindatul împușcat în final de regizor, un claun cu o privire imbecilă. În
Iancu Pampon apare Gheorghe Ifrim, apreciat actor în comedie, cât și în dramă.
Se căznește și acest actor să caricaturizeze fără umor personajul ca un bărbat
vașnic, purtător de … sabie. În Mița Baston este de nerecunoscut prețuita
actriță Cerasela Iosifescu, deținătoare a unor roluri remarcabil interpretate,
de pildă Medeea sau Zoe din “O scrisoare pierdută”. Mița devine o
“revoluționară” isterică, se tăvălește pe scenă în crize sau păruieli, se
dezbracă din dragoste pentru Nae, țipă sau șoptește replica amenințător, pare o
nebună scăpată de la balamuc. În Didina, Luminița Erga încearcă să completeaze
cu discreție intențiile regizorului de
caricaturizare a personajelor. Crăcănel apare ca un domn cu o gentuță de doctor
de care nu se desparte și arată o caricatură forțată de personaj în
interpretarea apreciatului actor Alexandru Jitea.
Costumele dețin un rol important în
piesă și sunt create de Liliana Cenean pentru a servi intențiile regiei; par
atemporale, la bal toată lumea poartă un fel de halate și măști albe amintind
capul de mort, și scenografa încearcă diferențieri prin accesorii speciale
purtate pe cap. Nae Girimea intră în frizeria sa într-un costum mai elegant, în
pantaloni albi, personajul fiind interpretat de Vlad Zamfirescu. Actorul se
ferește pe cât este posibil de exagerări în încercarea de a îl prezenta totuși
pe Nae ca un fante de mahala și nu o caricatură. Un rezoner al balamucului din
jur, devine Iordache în interpretarea lui Sorin Cociș. În rolul Ipistatului –
polițist apare cunoscutul muzician devenit actor în reușitul serial “Las Fierbinți”,
Mihai Mărgineanu. Ipistatul ar vrea să stabilească ordinea publică și cum am
mai menționat îl împușcă pe Catindat, poate din greșeală. Imaginea Catindatului
cu costumul plin de sânge, alături de celelalte personaje care înfulecă și
petrec cântânt, constituie finalul reprezentației. Distribuția se completează
cu Alexandru Mike Gheorghiu în rolul unui chelner cherchelit.
Evident că o parte din public se amuză privind circoteca din scenă și întâlnirea cu actori cunoscuți, unii din
apreciatul serial “Las Fierbinți”. Se amuză în special elevii aduși de părinți
să “citească” piesa lui Caragiale care se învață la școală. Nu înțeleg nimic
din acțiune, râd însă când personajele încurcă ușile de la WC. E drept, la
pauză au rămas locuri goale în sală, părăsite de spectatorii care nu erau
însoțiți de copii la această reprezentație … “culturală”.
“D’ale carnavalului” de laTeatrului
“Nottara”, rămâne un exemplu grotesc de spectacol în care Caragiale este
ignorat, iar actori de valoare improvizează fără har roluri de clauni.
P.S.
Spectacolul avea anunțată premiera în 10 septembrie, dar a fost prezentat ca
eveniment la secțiunea “Premiere” în Festivalul – “FEST(in) pe Bulevard” (7 -
18 octombrie).
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327