SUSPANS ȘI BUNĂ DISPOZIȚIE
Pentru Marele Public o piesă
polițistă poate fi un prilej de interes și bună dispoziție. Dar o piesă
polițistă poate fi tot atât de dificilă pentru realizare scenică, precum una de
valoare clasică, dacă nu funcționează profesionalismul echipei de realizatori.
Cu bun scop managerial, Teatrul din Târgoviște înscrie în repertoriu “Zece
negri mititei” de Agatha Christie, scriitoare celebră în domeniu, și
încredințează realizarea spectacolului unui tânăr regizor, Eugen Gyemant cu o
distribuție majoritar apropiată de generația sa. Rezultatul este o
reprezentație concepută profesional ireproșabil, ce provoacă mulțumire
publicului. Desigur, nu este o piesă de Shakespeare sau Caragiale, dar rămâne o
piatră de încercare pentru a construi scenic suspansul și tensiunea, solicitate de conflict, cât mai
atractiv posibil și fără exagerări inutile.
În
bogata biografie a Aghatei Christie, “Zece negri mititei” este un roman de
referință, pe care autoarea l-a transformat și într-o piesă de teatru, rar
descoperită de regizori. Este o comedie neagră despre crimă și justiție cu zece
personaje ciudate, dificil de interpretat scenic când descrierile din proză
lipsesc și caracterizarea lor se rezumă numai la replică și la situații
conflictuale, dacă regizorul nu are un concept solid. Tânărul regizor Eugen
Gyemant s-a remarcat la absolvire
în 2008, la Teatrul Mic cu “Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind,
la competiția “COMEDIA ȚINE LA TINEri” cu “Privește înapoi cu mânie” de John
Osborne, și apoi, a încercat oferta teatrului independent. În teatrele
instituționalizate drumul său părea imposibil de acceptat, precum se întâmplă
curent cu tinerii regizori. Teatrul din Târgoviște îl adoptă însă, pentru un
proiect aparent banal, cu o piesă polițistă, și Eugen Gyemant reușește o
ilustrare teatrală captivantă a textului. Colaborează cu un scenograf inspirat,
Tudor Prodan care îi creează un decor ce imprimă atmosfera de mister solicitată
de text. Simplu, dar nu simplist, decorul marchează două laterale cu multe uși,
cu un fundal special al “negrilor mititei”, mobilat fiind de numeroase scaune
elegante – manevrate inspirat de regie de la o scenă la alta, iar în prim-plan,
un cavaler în armură stârnește curiozitatea privitorului, sporind suspansul
acțiunii. Decorul ca și costumele , atent concepute pe profilul personajelor,
dau atmosferă și ascund provocator tainele conflictului. Lumina este
surprinzător dirijată pentru a spori suspansul piesei. Colaborarea regizor –
scenograf este creatoare pentru un spectacol care poate servi atractiv
interesul publicului. Regizorul Eugen Gyemant și-a dorit o comedie neagră, și
construcția scenică rezultată este fără reproș. Punctează momentele scenice și
prin ilustrația muzicală admirabil alcătuită, având la bază motive din celebrul
film cu Peter Sellers, “Pantera roz”.
Profesionalismul
regizorului se manifestă și prin lucrul atent cu fiecare interpret pentru a
susține credibil suspansul conflictului prin tipologia personajului. Fiecare
actor compune apreciabil personajul ce îi revine. Prin costum și ținuta
expresiei se reține Ștefan Ștefănescu în generalul vârstnic , marcat de moartea
soției. Abil manipulează rolul judecătorului, Corneliu Jipa. Portretul unei
învățătoare aride, obsedată de percepte, construiește excelent, tânăra actriță
Maria Nicola. Un rol incitant prin biografia stranie a lui Henry Blore, este
exploatat nuanțat de tânărul actor , Cătălin Babliuc. Ana-Maria Oglindă
interpretează amuzant o actriță de cinema plină de fițe. Susțin misterul
personajelor cu firesc, Radu Câmpan în rolul psihiatrului și Mircea Silaghi în
bărbatul cu pistol. Rigid în atitudini, dar totuși provocator în unele momente
prin expresie și relație, apare Thomas majordomul, în interpretarea lui Marin
Grigore. Încearca o caracterizare a bucătăresei, Cosmina Lirca și pe cea
importantă a secretarei, Antonia Ionescu. În ultimele interpretări menționate
se simte însă, fragilitatea expresiei vocale, cauzate și de carențele învățământului
nostru artistic.
“Zece
negri mititei” este un spectacol demn de stimă pentru atragerea Marelui Public
la teatru, dovedind că la Târgoviște funcționează această preocupare, fără a
aluneca pe panta experimentelor cu pretenții, dar găunoase prin expresie
teatrală. Mai mult, merită felicitări acest teatru pentru sprijinul acordat
tinerilor. Iată că și o piesă polițistă poate deveni un spectacol reușit, când
are șansa întâlnirii cu o echipă de realizatori deosebiți pentru care profesia
nu presupune originalitate forțată în montare, ce anulează substanța textul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu